Permanent opholdstilladelse efter EU-ret

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
marlif

Permanent opholdstilladelse efter EU-ret

Indlæg af marlif » 26.02.2011 13:31:47

Er der nogen, der kan finde hoved og hæle på problematikken omkring vores tilfælde i forbindelse med permanent opholdstilladelse til min kone?

Jeg er dansk statsborger, hun er polsk. Jeg flyttede i 2000 til Polen, folkeregisteradresse blev slettet i 2001. I 2001 blev vi gift. Jeg har haft arbejde i Polen sammenlagt i 4 år.

I april 2006 kom vi til Danmark. Vi søgte om opholdstilladelse til min kone i maj 2006, fik tilsendt en formular på omkring 30(!) sider, udfyldte den og sendte til US. I september fik vi en ny formular, med en beklagelse, at den første var forkert. Igen 30 sider.
Som en lille krølle skal jeg her bemærke at vi skulle give tilladelse til til DNA test med henblik på at evt. fastgøre om vi ikke er i familie med hinanden. (!)

I februar 2007 fik vi et brev med krav om bankgaranti. På trods af at vi blev afkrævet min arbejdskontrakt i Polen, kontoudtog, så jeg kunne dokumentere at der var tale om reelt ophold og arbejde dvs. familiesammenføring efter EU regler.

Jeg ringede flere gange til US og man blev ved med at kræve bankgaranti. Jeg ringede igen og igen, hver gang fik jeg at vide at sagen fik ny sagsbehandler (!).

Og så ringede jeg en dag snakkede med en (ny) sagsbehandler, der læste sagen på sin skærm og sagde cit "jamen dog det var forkert paragraf, der blev brugt under behandling". Og hvad så, spurgte jeg?
Jamen din kone får opholdstilladelse i 5 år med henblik på permanent ophold uden bank garanti. Hvornår - spurgte jeg. Vi sender kortet i dag. Og rigtigt nok, kortet kom dagen efter.
Med følgebrev, hvor man skrev, at tilladelse udstedes uden krav om at hun skal have arbejde "i 5 år med henblik på permanent ophold" osv. Og med bogstav C på kortet. Vi tænkte ikke videre på det, glæden overdøvede alt.

Og nu kommer det store spørgsmål:

Vi blev afkrævet dokumentation for at vi overholdt krav til ophold efter EU-ret. Og vi opfyldte dem alle. Men sådan tilladelse har bogstav K på kortet. På min kones kort er der bogstav C. Nu siger Statsforvaltningen at vi skal udfylde formular OD-1. Skal vi det? Eller FA-1 eller TU-1. Skal hun have de 100 point, der kræves for at få permanent ophold???

Vi er helt rundt på gulvet.

fundiver199

Re: Permanent opholdstilladelse efter EU-ret

Indlæg af fundiver199 » 26.02.2011 13:57:38

Din kone har ret til tidsubegrænset ophold i Danmark efter EU-reglerne d.v.s. uden krav om 100 point. Hun skal alene have boet lovligt i Danmark i 5 år uden ophold.

Det var dog en utroligt forvirrende og inkompetent sagsbehandling, I har været udsat for, men når man ser på sagen om de statsløse, så kan intet jo efterhånden undre.

Besvar