Hjælp om Ansøgning om Permanent opholdskort efter 5 år

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Davud123

Hjælp om Ansøgning om Permanent opholdskort efter 5 år

Indlæg af Davud123 » 24.01.2011 15:33:27

Hej jeg er ny bruger herinde.

jeg har nogen spørgesmål til jeg eksperter

Ps. min kone er kommet til sverige med eu regl.
jeg er flytter med min kone til danmark fra sverige med eu regl 4 år siden,
og fik fem års tidsbegrænset OP.
skal man efter de fem år søge permanent eller tidsbegrænset Opholdstilladse
og hvad er kravet
Fx:

Arbejde
sprog skole
boligsikring
også vider

Jeg takker allerede få de gode svare

Mvh.
Davud

Nashenas_Dk
Geografisk sted: Danmark

Re: Hjælp om Ansøgning om Permanent opholdskort efter 5 år

Indlæg af Nashenas_Dk » 24.01.2011 19:06:16

Hun skal søge om tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse.Hun skal bare udfylde FA10 blankettet.

http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/2 ... retten.doc

Ansøgningsskema til brug for ansøgning om tidsubegrænset (permanent) opholdstilladelse i Danmark på baggrund af ophold som ægtefællesammenført efter EU-retten.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.01.2011 14:59:04

Kravet for tidsubegrænset (permanent) opholdskort efter EU-reglerne er, at man skal have opfyldt betingelserne for ret til ophold efter EU-reglerne i en uafbrudt periode på 5 år. Dette kan groft sagt oversættes til, at både man selv og den EU-borger, man er i familie med (din kone), skal have boet fast i landet de sidste 5 år. Og EU-borgeren (din kone) skal desuden have opfyldt de betingelser, som der er omkring at være arbejdstager, studerende eller selvforsørgende.

Der kan altså i forbindelse med en ansøgning om tidsubegrænset opholdskort blive tale om, at EU-borgeren (din kone) skal dokumentere sin økonomi og jobsituation for de sidste 5 år. Helt på samme måde som disse ting skulle dokumenteres, da du i sin tid søgte opholdskort.

Til gengæld er der ikke krav om, at man skal have haft fælles bopæl. Så ægtefæller kan altså f.eks. godt bo hver for sig. Og tilsvarende kan store børn godt flytte hjemmefra, uden at det påvirker deres ret til ophold efter EU-reglerne.

Og endelig er der ingen såkaldte ”integrationskrav”, som vi kender det efter de danske regler. Der stilles således ikke krav af nogen som helst art til, hvad det medfølgende familiemedlem, som ikke er statsborger i et EU-land (dig), skal have gjort eller ikke gjort for at blive integreret i det land, som man er flyttet til.

Og ligeledes er der heller ikke nogen boligkrav eller alt muligt andet. Den slags er alt sammen noget, som kun har med de nationale danske regler at gøre.

Borgere fra de andre EU-lande har derimod en generel ret til at bosætte sig i Danmark, hvis de blot kan forsørge sig selv og deres familie, og efter 5 år har de ret til tidsubegrænset ophold. Hvilket i hovedsagen betyder, at også selvforsørgelseskravet da bortfalder.

Og da medfølgende familiemedlemmer er tildelt de samme rettigheder uanset deres statsborgerskab, så gælder det samme altså også for dig. D.v.s. efter 5 år i Danmark kan du få tidsubegrænset opholdskort, og herefter kan du kun miste retten til at bo i Danmark, hvis du selv vælger at udvandre. Eller hvis du opfører dig på en sådan måde, at du kan siges at være til fare for den offentlige sikkerhed, sundhed eller orden.

Davud123

Indlæg af Davud123 » 27.06.2012 22:49:45

Hej igen hvis man har fået boligsikring / bolig støtte kan man ikke få Permanent opholdskort efter 5 år og hvor mange måneder før kan man indsende ansøgningsskema

Mvh

Davud

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2012 05:49:27

Boligsikring udbetales ikke efter Lov om Aktiv Socialpolitik. Man kan søge 2 måneder før, ens opholdstilladelse udløber.

shehzad

Indlæg af shehzad » 28.06.2012 09:29:18

Hi,
If someone started education in 2006 and finish in 2010 with 120 ECTs.
Do you think it will work and will be equal to 2 years work.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.06.2012 09:45:12

Only education taken within the last 5 years at the time of application might be counted. So in this example there might be e.g. 90 of the 120 ECT´s taken after july 2007 counting for 1½ years "full time work", and the requirement will then be an additional 1½ years full time employment (> 30 hours pr. week) or 2½ years part time employment (15-30 hours pr. week) again after july 2007 only, if the application is handed in in july 2012.

Besvar