permanent opholdstilladelse - nye eller gamle regler

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
mbp

permanent opholdstilladelse - nye eller gamle regler

Indlæg af mbp » 24.08.2010 18:07:17

Hvis man har fået familiesammenføring under de gamle regler (før de 100 point blev indført) er man så omfattet af 7 års reglen eller de 100 point når man står for at skulle/ville søge om permanent opholdstilladelse.

På US hjemmeside ser det ud som om ALLE er omfattet af de nye regler uanset hvornår man har fået familiesammenføring (midlertid opholdstilladelse)

fundiver199

Re: permanent opholdstilladelse - nye eller gamle regler

Indlæg af fundiver199 » 24.08.2010 18:11:27

Ja alle, som har søgt eller søger tidsubegrænset opholdstilladelse efter 26. marts 2010 er omfattet af de nye regler. Der er ingen overgangsordning, officielt fordi det ville være "for indviklet".

mbp

Indlæg af mbp » 24.08.2010 18:18:41

Tak for hurtigt svar :)

mbp

Indlæg af mbp » 25.08.2010 19:16:00

Den bekendte som faktisk rejste spørgsmålet overfor mig igår, ringede til US i dag.

Hun fik at vide, at hun IKKE er omfattet af de nye regler da hun har søgt om familiesammenføring inden de nye regler blev indført.
Hun er altså ikke omfattet af de 100 point men de kriterier som var gældende da hun søgte for 1 ½ år siden.

Det harmonere jo ikke ret godt med den melding som jeg fik i går.

Jeg tænker om det mon er noget som I vil gå ind i, undersøge nærmere, da der jo fra tid til anden kommer spørgsmål vedr. dette her på hjemmesiden, og de oplysninger som står på US hjemmeside kan personer som har fået familiesammenføring for bare 1 år siden så ikke regne med (godt for dem, hvis de slipper for det med de 100 point)?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 25.08.2010 20:06:14

Det svar, som du fik i går, er stadig det rigtige, så enten har din bekendte misforstået, hvad hun har fået at vide, eller også er hun blevet vildledt.

Du kan læse den nye lov om tidsubegrænset opholdstilladelse i nedenstående link, og ikrafttrædelsesbestemmelserne er beskrevet i §2, stk. 3.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=132120

mbp

Indlæg af mbp » 26.08.2010 01:04:44

Fundiver.

Mon den forskellige opfattelse af loven bunder i

at US tolker en ansøgning om familiesammenføring som en ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, at US/loven kun giver mulighed for at give tidsbegrænset opholdstilladelse i 1. omgang for 2 år

er måske en helt anden sag?

Dette er blot en tanke, men måske ikke ramt helt ved siden af?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.08.2010 06:55:01

Nej sådan forholder det sig ikke. Man kan søge forlængelse for 2 eller 3 år ad gangen, lige så mange gange man vil. Nogen vil aldrig kunne samle de 100 point, typisk fordi de ikke kan arbejde på fuld tid. Og de må så blive ved med at søge tidsbegrænsede forlængelser resten af deres liv, eller til de forlader Danmark.

Der er ingen tvivl om, hvordan reglerne er, der er blot tale om, at din bekendte og den ansatte i US har misforstået hinanden under deres telefonsamtale. Måske har medarbejderen i US har troet, at din bekendte havde en verserende ansøgning om tidsubegrænset ophold liggende hos US, som var afleveret før 26. marts 2010. Men det er jo ikke tilfældet, når din bekendte fik sin 1. opholdstilladelse for 1½ år siden.

Den misforståelse kan f.eks. være opstået, fordi din bekendte har sagt:

"jeg søgte permanent ophold for 1½ år siden, er jeg omfattet af de nye regler?"

Hvad din bekendte skulle have sagt for at få et korrekt svar er derimod:

"jeg fik opholdstilladelse for 1½ år siden, vil jeg være omfattet af de nye regler, når jeg engang skal søge om tidsubegrænset ophold?"

mbp

Indlæg af mbp » 26.08.2010 07:34:44

Jeg er nu af den klare opfattelse, at hun har sagt at hun er på tidsbegrænset opholdstilladelse pt.

"Problemet" er at hun fra både US og kommunen som hun har indgået integrationskontrakt med, har fået at vide at hun IKKE er omfattet af de nye regler.

Jeg kan vel snart ikke råde hende til andet end at skrive til US for at få tingene på skrift, når de hårdnakket fastholder at hun ikke er omfattet af de nye regler fordi hun har et brev omkring omholdstilladelse som er 1 ½ gammel og som beskriver de regler hun er omfattet af og de fastholder at det er det som gælder for hende og vil blive ved med at gælde for hende.

(US bad hende faktisk om at læse passager om fra det brev som hun har fået fra dem)

Det vi gerne vil undgå er naturligvis, at hun om nogle år, når hun skal til at søge permanent opholdstilladelse vil rende ind i problemet med, at hun ikke opfylder betingelserne, når hun rent faktisk har mulighed for at være på forkant med situationen.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.08.2010 10:05:35

Det brev, som din bekendte fik for 1½ år siden, beskriver, hvilke vilkår der er gældende for hendes opholdstilladelse, og de vilkår er naturligvis stadig gældende. Herunder skal hun stadig følge det integrationsforløb, som hun og kommunen har aftalt.

Men brevet beskriver ikke noget om, hvad hun skal gøre for at få tilladelse til at åbne en restaurant eller at få tidsubegrænset opholdstilladelse. Og at få tidsubegrænset opholdstilladelse er jo ikke noget, som man har ret til, bare fordi man har fuldt integrationsforløbet. Heller ikke efter de gamle regler. Her var der også krav om, at man f.eks. skulle have 2½ års fuldtidsarbejde, og desuden skulle man være "velintegreret".

Det er jo op til jer, hvad I vil bede om af skriftlige redegørelser fra US. Men der er sådan set ikke så meget at være i tvivl om, for den gældende retstilstand er beskrevet i loven, og det er den, der gælder. Og her står der, som du kan se, ikke noget om, at folk med ”gamle” opholdstilladelser er fritaget fra de nye krav.

mbp

Indlæg af mbp » 26.08.2010 10:36:01

Jeg er enig i, at der i loven står at ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse som er indgivet efter den 26. marts 2010 er omfattet af reglerne omkring de 100 point.

Det er derfor jeg tænker om US og kommunen lægger noget andet i det at ansøge om familiesammenføring, for ellers forstår jeg ganske enkelt ikke at de svarer som de gør.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 26.08.2010 10:55:14

Ja der må være tale om en misforståelse af en eller anden art mellem henholdsvis din bekendte og US / kommunen.

mbp

Indlæg af mbp » 26.08.2010 11:51:16

Nu har jeg selv ringet til US og spurgt til det.

De siger, at der INGEN undtagelser er fra det med de 100 point, hvis der søges om permanent opholdstilladelse efter 26. marts 2010.

Det er godt nok uheldigt at man kan modtage forkert besked fra både kommunen og US, når reglerne er så firkantede, at ingen kan undgå de 100 point.

Så er jeg ikke engang i stand til at forestille mig, hvordan man kan stille spørgsmålet og så få et forkert svar, specielt hvis man kun har været i landet i 1 ½, så er der ingen mulighed for at man allerede nu kan have en ansøgning om tidsubegrænset ophold liggende hos US tilbehandling.

Besvar