Hej
Jeg har været til samtale med kommunen vedr Dansk undervisning.min kone er blevet tilmeldt Niveau 2. (Dansk 2).
Det er efterfølgende gået op for mig at hun aldrig kan blive dansk statsborger fordi det kræver Dansk Niveau 3.
Hvad gør man ?
Hvad er fordelen ved et Dansk statsborgerskab ud over Dansk Pas + at man kan stemme til Dansk Folketingsvalg ?
Grunden til at jeg spørger er at hvis der er væsenlige fordele så vil jeg forsøge og få sat hende op i Niveau.
Håber der en der kan hjælpe herinde.
Sprogcenter
-
fundiver199
Re: Sprogcenter
Man kan vel tage dansk på niveau 3, når man har gennemført niveau 2? Det handler vel bare om at indplacere folk på et niveau, som de kan klare fra start af?
-
dotGusten
- Geografisk sted: Abidjan, Côte d'Ivoire
- Kontakt:
I den vejledning jeg har set, er der tale om at indplacere folk efter deres evne.
De mennesker, der ikke kan det latinske alfabet, må jo nødvendigvis lære det som forudsætning for at læse undervisningsmaterialet. Så de bliver indplaceret på et niveau under 1.
Andre mennesker har aldrig gået i skole, så de ved slet ikke hvordan man skal gebærde sig på en skolebænk. Så de ryger også ind på niveau under 1.
Når din kone er blevet placeret på niveau 2, betyder det, at hun er vurderet dels til at kunne læse, og dels til at kunne tilegne sig lærdom.
Der er derfor en forhåbning om, at hun om kort tid vil kunne forstå en del dansk - og pas på med det - så hun kan forstå hvad folk siger. Og så vil hun meget hurtigt fange dig i, at du ikke oversætter alt, hvad der bliver sagt
Og som fundiver199 skriver, fortsætter hun jo i sprogskolen og livet, så hun kan klare alle de udfordringer livet givet.
Det er først efter ca. 3½ år, at det giver nogen som helst mening at kunne bevise at der er opnået en færdighed i dansk i og med en nedsættelse af en evt. bank garanti.
Statsborgerskab kan jo først opnås efter 7 år ... Så slap af og nyd livet.
Meningen med livet er forandring!
De mennesker, der ikke kan det latinske alfabet, må jo nødvendigvis lære det som forudsætning for at læse undervisningsmaterialet. Så de bliver indplaceret på et niveau under 1.
Andre mennesker har aldrig gået i skole, så de ved slet ikke hvordan man skal gebærde sig på en skolebænk. Så de ryger også ind på niveau under 1.
Når din kone er blevet placeret på niveau 2, betyder det, at hun er vurderet dels til at kunne læse, og dels til at kunne tilegne sig lærdom.
Der er derfor en forhåbning om, at hun om kort tid vil kunne forstå en del dansk - og pas på med det - så hun kan forstå hvad folk siger. Og så vil hun meget hurtigt fange dig i, at du ikke oversætter alt, hvad der bliver sagt
Og som fundiver199 skriver, fortsætter hun jo i sprogskolen og livet, så hun kan klare alle de udfordringer livet givet.
Det er først efter ca. 3½ år, at det giver nogen som helst mening at kunne bevise at der er opnået en færdighed i dansk i og med en nedsættelse af en evt. bank garanti.
Statsborgerskab kan jo først opnås efter 7 år ... Så slap af og nyd livet.
Meningen med livet er forandring!
Jeg har lige talt med den vejleder der skal følge min kone.
hun oplyser at min kone ikke kan opgradere sit Dansk kursus fra 2 til 3. det skal hun betale for via VUC.
Jeg synes ikke det rimeligt at man skal betale for det nu hvor vi har fået lovning for 3 års gratis Dansk undervisning.
Hun vil ikke kunne søge om Dansk statsborgerskab uden et Niveau 3.
hun oplyser at min kone ikke kan opgradere sit Dansk kursus fra 2 til 3. det skal hun betale for via VUC.
Jeg synes ikke det rimeligt at man skal betale for det nu hvor vi har fået lovning for 3 års gratis Dansk undervisning.
Hun vil ikke kunne søge om Dansk statsborgerskab uden et Niveau 3.