Blive i Danmark efter seperation / skilsmisse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
sim

Blive i Danmark efter seperation / skilsmisse

Indlæg af sim » 27.07.2009 08:52:25

Min bror som er dansk statsborger, blev i 2004 sammneført med sin sydamerikanske ægtefælle, (som han var blevet gift med året før). Min bror fik en hjerneskade, og ægteskabet er derfor meget svært for dem begge. Min svigerinde har taget uddannelse i danmark, og er nu fast ansat i plejesektoren det offentlige. Min svigerinde har midelrtidig opholdstgilladelse til sig selv og hendes søn fra et tidligere ægteskab (han er 11 år). Referencer og opslag hos UD giver ikke nogle entydige svar,- hvordan er min svigerindes chancer for at få forlænget sit ophold, med henblik på at det bliver permanent, - hvis min bor og hende bliver sepereret / Skilt?

Er der nogen i dette fine forum der har erfaringer med faktuelle afgørelser i lignende sager?

Sim

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Re: Blive i Danmark efter seperation / skilsmisse

Indlæg af Kim P. Nyberg » 27.07.2009 09:46:32

Nogle erfaringer med det, har jeg ikke. Jeg ved dog, at hvis det vurderes, at det ikke vil være forsvarligt af hensyn til ham, at hun bliver sendt ud af landet, kan hun få lov at blive her i landet, på forudsætning af at ægteskabet bevares.

Bliver der skilsmisse, vil hun højst sandsynligt blive bedt om at forlade Danmark.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

sim

Re: Blive i Danmark efter seperation / skilsmisse

Indlæg af sim » 28.07.2009 12:38:25

Jeg har lige talt med US, for at fikse efter praksis der. En iøvrigt venlig sagsbehandler fortalte mig at det kom an på en individuel vurdering, - og at man ikke kunne komme nærere ind på praksis. Konkrete afgørelser, eller retningslinier findes ikke tilgængelige for borgeren.

I forhold til vores sociale ankesystem, hvor alle afgørelser bliver offentliggjort på nettet, så at man kan læse dem (og blive klogere) undres jeg over hvorfor man fra Us styrelse ikke bruger samme fremgangsmåde!
sim

Besvar