Statsborger men føler sig ikke særligt påskønnet...

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pointplace83
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18.09.2018 14:32:26

Statsborger men føler sig ikke særligt påskønnet...

Indlæg af pointplace83 » 28.09.2021 15:37:24

Min kone var til grundlovsceremoni på Københavns rådhus sidste tirsdag.

Hun var begyndt at få lidt dårlig samvittighed over at hun nu fik et statsborgerskab uden at kunne særlig godt dansk eller være særlig glad for Danmark. Hun havde fået brev om at det ville være en times ceremoni med drengekor og borgmester så da hun så at der ville blive gjort så meget ud af det blev hun lidt flov.

Det havde hun ikke behøvet...talen var ringe, ceremonien var ovre på 25 min og man blev gennet ud af sure vagter fordi man skulle da ikke hænge ud på rådhuset de havde jo travlt...og nu skal hun betale 890kr for et pas som hun først kan få efter der blev sendt et statsborgerskabs bevis (det tager åbenbart en måned for kommunen og udlændingestyrelsen at tale sammen...), så hun har ikke dårlig samvittighed længere :)

Det er en ærgelig misset mulighed den danske regering havde for at byde de nye borgere velkomne, men nej det virker til at være lettere modvilligt at dette gives, det er vi godt nok ærgelige over. Vi ser frem til vores Canadiske statsborgerskab ceremoni om 2 år som virkelig er en oplevelse.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Statsborger men føler sig ikke særligt påskønnet...

Indlæg af mh1 » 30.09.2021 10:13:30

Tjah, jeg fik blot mit tyrkiske statsborgerbevis tilsendt med posten, og det var det. Ingen ceremoni af nogen art, til gengæld jo heller ikke noget krav om at give hånd til nogen.
mh
Rådgiver for ÆUG

evc
Indlæg: 156
Tilmeldt: 05.04.2015 23:00:38

Re: Statsborger men føler sig ikke særligt påskønnet...

Indlæg af evc » 30.09.2021 19:21:15

Jeg venter på min sag. Regner med at jeg bliver statsborger i 2023. Jeg er enig med at processen er mærkeligt, ikke prøven men at politikerne skal stemme på et lov med dit navn på. Ceremonien er også uoverskueligt.

Men jeg gælder mig til at være statsborger og kunne stemme. Vil nok stemme på de partier som kan påvirke hvordan udlændinge bliver behandlet i det her land.

Besvar