Ændring af regler for indfødsretsansøger

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
evc
Indlæg: 156
Tilmeldt: 05.04.2015 23:00:38

Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af evc » 24.04.2021 09:20:25

Politikerne er i gang med at ændre gældende regler for dansk statsborgerskab. Du kan læse mere her: https://uim.dk/arbejdsomrader/statsborg ... VG2_IjbwiU

I siden er der et link til selv aftalen.

nielsbrinch
Indlæg: 1
Tilmeldt: 26.06.2011 14:07:44

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af nielsbrinch » 11.05.2021 22:57:20

Det er dybt urimeligt at de kan ændre reglerne med tilbagevirkende kraft.

Min kone har opfyldt alle reglerne gennem de sidste 10 år og fået opholdstilladelse, permanent opholdstilladelse og ansøgte om statsborgerskab sidste år.

Men kombinationen af at hun blev fyret under sit barsel og så en splinterny regel om beskæftigelseskrav for statsborgerskab, kommer nu til at betyde at hun skal i karantæne 4 år.

De skriver og siger at statsborgerskab ikke er en ret. Men hvis de opstiller nogle kriterier og man så opfylder de kriterier, er det så netop ikke en ret? Og hvis man har opnået en ret, så kan man ikke uden videre få frataget den ret.

Vi kunne prøve med nogle andre eksempler.

Hvis nu garager blev ulovlige, så ville retsfølelsen blive ramt hårdt, blandt dem som har fået godkendt deres garager og brugt tid og penge på at bygge dem. Hvis de virkelig skulle rives ned, ville de blive givet kompensation. Det er åbenlyst for enhver at de skulle have kompensation i sådan en situation da loven er lavet med tilbagevirkende kraft.

Man kunne også sætte det endnu mere på spidsen. I princippet kunne folketinget lave en lov om at man skal have hugget hånden af når man stjæler. Det ville være en voldsom lov, men i princippet er det en lov de kunne beslutte.

Men da ikke med tilbagevirkende kraft!

Hvad kan vi gøre?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af mh1 » 12.05.2021 14:50:13

Vi kan ikke gøre ret meget.

At få et (ekstra) statsborgerskab på anden måde end ved at være født med retten til det er ganske enkelt ikke en ret. The Convention on the Reduction of Statelesness omtaler statsborgerskab som en rettighed, men det gælder kun i forhold til om man har et eller intet.

Danmark anerkender retten til at have statsborgerskab som sådan, men dermed gøres det at have lige præcis dansk statsborgerskab ikke til en generel rettighed, ej heller for de af landets borgere som ikke allerede også er statsborgere. Og dem der har dansk statsborgerskab kan endda under visse omstændigheder fratages det danske, hvis de har et andet.

Netop fordi det ikke er en rettighed for indvandrere at få dansk statsborgerskab kan man ændre reglerne med tilbagevirkende kraft.

Jeg er absolut ikke enig med den danske regering i at de mange og skrappe betingelser for at opnå statsborgerskab er rimelige, og ej heller i at det er rimeligt at øge betingelserne med tilbagevirkende kraft. Men det er op til flertallet af Danmarks vælgere (som udlandsdansker hører jeg desværre ikke til vælgerskaren overhovedet) at vælge en regering som har et andet synspunkt.
mh
Rådgiver for ÆUG

evc
Indlæg: 156
Tilmeldt: 05.04.2015 23:00:38

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af evc » 13.05.2021 21:43:00

nielsbrinch skrev:
11.05.2021 22:57:20
Det er dybt urimeligt at de kan ændre reglerne med tilbagevirkende kraft.

Min kone har opfyldt alle reglerne gennem de sidste 10 år og fået opholdstilladelse, permanent opholdstilladelse og ansøgte om statsborgerskab sidste år.

Men kombinationen af at hun blev fyret under sit barsel og så en splinterny regel om beskæftigelseskrav for statsborgerskab, kommer nu til at betyde at hun skal i karantæne 4 år.

De skriver og siger at statsborgerskab ikke er en ret. Men hvis de opstiller nogle kriterier og man så opfylder de kriterier, er det så netop ikke en ret? Og hvis man har opnået en ret, så kan man ikke uden videre få frataget den ret.

Vi kunne prøve med nogle andre eksempler.

Hvis nu garager blev ulovlige, så ville retsfølelsen blive ramt hårdt, blandt dem som har fået godkendt deres garager og brugt tid og penge på at bygge dem. Hvis de virkelig skulle rives ned, ville de blive givet kompensation. Det er åbenlyst for enhver at de skulle have kompensation i sådan en situation da loven er lavet med tilbagevirkende kraft.

Man kunne også sætte det endnu mere på spidsen. I princippet kunne folketinget lave en lov om at man skal have hugget hånden af når man stjæler. Det ville være en voldsom lov, men i princippet er det en lov de kunne beslutte.

Men da ikke med tilbagevirkende kraft!

Hvad kan vi gøre?
Kan godt forstå hvor frustrerende det er. Jeg har det med mig at ikke høre hvad politikerne siger. Det vigtigst for lige nu er at være glad i det her land hvor jeg er. Om de synes jeg er “dansk nok” betyder ikke noget for mig. Men den dag jeg kan blive danskstatsborger vil jeg brug min ret til at stemme og husk alle de partier der har været imod min proces til at være dansker.

Saranatalie
Indlæg: 124
Tilmeldt: 03.03.2021 05:04:58

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af Saranatalie » 02.06.2021 13:28:47

Hej kaere mh

Hvad mener du med at danske statsborgere i nogle tilfaelde kan faa frataget deres statsborgerskab?

Og af ren nysgerrighed, maa jeg spoerge dig hvorfor du er udlandsdansker? Er det pga af immigrationsreglerne i dk?

Mvh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af mh1 » 03.06.2021 09:42:54

"Hvis man som udlænding har løjet for at erhverve sig dansk statsborgerskab, kan man få det frataget ved dom. Dette sker, hvis man har udvist svigagtige forhold ved at give forkerte eller vildledende oplysninger eller ved at undlade at give oplysninger, som var relevante for erhvervelsen af dansk statsborgerskab."

Administrativ fratagelse (altså uden dom, med hvad dertil hører af ret til indsigelse og appel) kan ske "i de tilfælde, hvor en dansk statsborger uden tilladelse indrejser eller opholder sig i et område, hvor der er indrejse- og opholdsforbud, og hvor det vurderes, at den pågældende i den forbindelse har udvist en handlemåde, som er til alvorlig skade for landets vitale interesser." (ex: de såkaldte fremmedkrigere, der fx er taget til Syrien og Irak for at kæmpe for en terrororganisation).

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-06- ... n-graazone

Det gælder naturligvis KUN for dem, som også har et andet statsborgerskab.

Til det sidste: nej.
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01.10.2010 21:51:21

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af erdal » 14.06.2021 14:46:43

Hej til alle i dette forum.

Ja, desværre er der kommet nye krav/betingelser for at få Dansk statsborgerskab.
Til dette har jeg et spørgsmål, som jeg ønsker et svar på.

Min kone opfylder alle betingelserne/kravene, dog med undtagelse af et enkelt, og dette opfylder hun endda delvis.

Der er kommet et beskæftigelseskrav, som lyder at man skal have et fuldtidsarbejde (30/ugen) i 3,5 år.

Min kone kom til Danmark i 2012 og har arbejdet lige siden da, DESVÆRRE under 30 om ugen (det har varieret mellem 23 - 29 timer om ugen).

Alle andre krav og betingeler opfylder hun, og har arbejdet siden hun kom til Danmark, men mangler nogle få sølle timer om ugen.

Vil hun virkelig få afslag på dette? det fremgår heller ikke nogle steder at der kan gives kompensation til dette krav.

på forhånd tak

Erdal

erdal
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01.10.2010 21:51:21

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af erdal » 14.06.2021 17:41:48

Ups mente selvfølgelig dispensation😂

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af mh1 » 16.06.2021 05:02:42

Der ser desværre ikke ud til at være mulighed for at få dispensation, og der er ej heller mulighed for alternativt at opfylde beskæftigelseskravet ved at have arbejdet 21-29 timer/uge i fx 5 år, selvom man ved at gøre det til en normal timeløn ville kunne være selvforsøgende.
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal
Indlæg: 85
Tilmeldt: 01.10.2010 21:51:21

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af erdal » 16.06.2021 08:39:08

Tak for svar.

Det er så ærgreligt.

Mh ville du mene, at det ville være spild af vores tid og energi (der skal trodsalt bestås en test også). Skal vi heller lade være med at prøve, da det er et åbenlyst afslag, der venter os?

Hvad siger din erfaring?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ændring af regler for indfødsretsansøger

Indlæg af skaanebo » 16.06.2021 11:42:27

Det er spild af tid og energi at søge om noget, man på forhånd ved, man ikke er berettiget til.

Kun hvis der i forarbejderne til loven stod noget, som kunne tolkes til jeres fordel, ville det være noget, man kunne få en advokat til at undersøge nærmere.

Besvar