Barselsdagpenge

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Erkanher
Indlæg: 10
Tilmeldt: 15.02.2020 09:37:45

Barselsdagpenge

Indlæg af Erkanher » 07.02.2021 20:29:34

Kan modtagelse af barselsdagpenge have en negativ effekt når man søger om dansk statsborgerskab?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Barselsdagpenge

Indlæg af mh1 » 11.02.2021 14:42:51

Som udgangspunkt nej. Barselsdagpenge gives efter sin egen lov.
mh
Rådgiver for ÆUG

Chris7943
Indlæg: 2
Tilmeldt: 16.06.2018 11:36:56

Re: Barselsdagpenge

Indlæg af Chris7943 » 22.03.2022 17:27:05

Nu skrive rjeg her da jeg ikke kan finde knappen "nyt emne" noget sted (ved ikke om det er mig der skla have nye briller...

Min hustru og jeg har boet i Danmark siden dec 18 hvor hun er på familie sammenførsel.
Til August skla vi have vores første barn, og i den henseende vil vi ansøge om Barsels dagpenge. Siden 2019 har mi hustru læst, og har det sidste år været ansat som studie medhjælper i en virksomhed. Da hun er studie medhjælper får hun ikke barsel med løn, og derfor ville vi ansøge om Barselsdagpenge. Jeg skrev til NyiDanmark, og de fortalte mig at hvis vi får barselsdagpenge vil det påvirke min hustrus opholdstilladelse.

Det virker lidt misvisende i forhold til hvad jeg ellers læser her. Er der nogle der kan hjælpe mig yderligere.?

Mvh Christian

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Barselsdagpenge

Indlæg af mh1 » 23.03.2022 12:27:27

Du skal have nye briller 8) - gå ind på emnet, du vil skrive indlæg til, her "Permanent ophold og dansk statsborgerskab', og kig oppe foroven - der er den lille boks, du skal klikke på.

NyiDanmarks telefonsvarerpersoner er så lidt inde i reglerne, at deres svar intet er værd som oplysning.

https://nyidanmark.dk/da/Ord-og-begrebe ... nt-ophold)
"Offentlig hjælp (familiesammenføring og permanent ophold)
Ydelser, der er givet efter anden lovgivning end efter aktivloven og integrationsloven, har ikke betydning for, om du kan få opholdstilladelse, få forlænget din opholdstilladelse eller få permanent opholdstilladelse. Eksempler på sådanne ydelser er:

SU

Dagpenge (arbejdsløshedsdagpenge, sygedagpenge og barselsdagpenge)

Pension (førtidspension og folkepension)

Boligstøtte givet efter lov om individuel boligstøtte

Økonomisk støtte til arbejdsgiveren ved ansættelse i løntilskudsjob eller fleksjob. Du skal dog være opmærksom på, at ansættelse med løntilskud ikke opfylder beskæftigelseskravet

Friplads til børn i børneinstitution

Skattefri uddannelsesydelse."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar