permanent efter EU-regler på andet grundlaf end ægtefælle.

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
akanana
Indlæg: 10
Tilmeldt: 11.04.2018 11:37:44

permanent efter EU-regler på andet grundlaf end ægtefælle.

Indlæg af akanana » 12.01.2021 18:00:18

Kære alle.
Jeg håber virkelig der er en som kan hjælpe os. Prøver at gøre det kort.
Min kæreste ( fra ghana) blev skilt for 3 år siden med sin ægtefælle( norsk statsborger), hvor de havde søgt om familiesammenføring efter EU-reglen. De har et barn sammen på 4år idag. Desværre er moren/ eks konen virkelig strid og har gjort alt for ikke at få samvær op at kører mellem min kæreste og hans søn. Han har nu kæmpet de sidste tre år med familieretten og sagen kom endelig for retten hvor de tog en afgørelse om at han SKAL have samvær med sit barn. Desværre har hun endnu engang ikke overholdt samvær og dukker ikke op til noget af det de aftalte i retten og derfor bliver der igen startet en ny sag op.
Nu står han desværre overfor den udfordring at han skal søge permanent opholdstilladelse, da hans ophold ophører d. 2 feb, men de kræver at fordi sønnen er norsk statsborger skal han registreres som eu-resident. Men det vil moren selvf ikke. Hun ønsker min kæreste UDE af landet og vil gøre ALT i sin magt til at få smidt ham ud.
Nu kommer mit spørgsmål så. Kan hun virkelig det? Kan de virkelig smide ham ud på den baggrund når hun har gjort det direkte UMULIGT for ham både at se sin søn, have samvær med ham og nu også nægter at registrere ham så han ikke kan søge efter permanent på baggrund af hans søn?
Eller i så fald er der en anden mulighed for at han kan få sit permanete ophold?
Det skal lige siges at min kæreste SELVF ønsker samvær med sin søn af hele sit hjerte og at det må ingen måde kun omhandler at han kan få permanent ophold.
Det skal også lige siges at min kæreste og jeg har været sammen i tre år og venter vores første barn sammen. Jeg har termin d 21 februar.
Jeg håber virkelig nogle kan komme med et bud på om der er nogle som helst mulighed for at han ikke bliver smidt ud. Jeg er så ulykkelig over situationen.
Ps. Han læser til it-teknolog og arbejder 10t om ugen på mac Donalds, hvis det kan have betydning for noget.
Mvh Amalie

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: permanent efter EU-regler på andet grundlaf end ægtefælle.

Indlæg af mh1 » 13.01.2021 15:01:28

"Det følger af EU-opholdsbekendtgørelsens § 15, stk. 2, at en tredjelandsstatsborger, der har ret til at opholde sig her i landet som familiemedlem efter § 8, stk. 1, eller §§ 9-11, (din kærestes oprindelige opholdsret) ikke mister retten til ophold ved hovedpersonens og dennes ægtefælles skilsmisse eller ophør af ægteskabet ved omstødelse, hvis:
 ægteskabet ved begyndelsen af proceduren til skilsmisse eller omstødelse har varet i mindst 3 år, heraf mindst 1 år her i landet, jf. stk. 2, nr. 1,
... eller
 ægtefællen ved aftale eller afgørelse har ret til samvær med et mindreårigt barn, og dette samvær skal finde sted her i landet, jf. stk. 2, nr. 4.

Hvis din kæreste havde været gift mindst 3 år før skilsmissen, og mindst det ene år havde boet i DK med sin ægtefælle, er hans oprindelige opholdsret slet og ret fortsat som om han stadig var gift med hende, og han kan søge om permanent opholdskort alene på det grundlag SÅFREMT han efter skilsmissen har klaret sig for egne midler, dvs. ikke har været på kontanthjælp.

Det ER heldigvis ikke tidligere ægtefæller, der bestemmer om den anden må blive i DK eller ikke.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar