Kan min mand søge permanent ophold uden problemer?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ElvizyMarkesa
Indlæg: 1
Tilmeldt: 10.10.2020 11:06:41

Kan min mand søge permanent ophold uden problemer?

Indlæg af ElvizyMarkesa » 10.10.2020 11:37:46

Hej

Jeg har nogle spørgsmål inden min mand skal søge permanent ophold start næste år. Efter hvad jeg forstår så er det efter EU-regler hans ret til permanent ophold hvis vi selvfølgelig har fulgt reglerne. Der er et par ting som jeg er lidt nervøs omkring.

1. Min mands navn har været på breve fra Gældsstyrelsen fordi vi ikke betalte DR licens til at starte med og de havde fået hans navn og kontaktet ham. Jeg fandt lidt sent ud af det så det endte med at måtte inddrage gælden via hans løn. Det skulle være betalt af det hele nu, men er nervøs for om det har negativ indflydelse på når han søger permanent ophold?

2. Inden vi flyttede til Danmark boede vi i Malmö og jeg arbejdede i København. Det betyder vidst at min status var som person med tilstrækkelige midler? Jeg har derefter sagt mit arbejde op pga stress og havde ikke arbejde men modtog SU i en periode og nu er jeg så arbejdstager. Ved ikke helt hvad det betyder når jeg har skiftet status, men undrer mig over om det er negativt? Vi har ikke modtaget andre ydelser end boligstøtte i en kort periode. Jeg skal forresten til at betale SU gæld af fra januar 2021.

3. Når min mand søger skal han så vise hvad han har lavet i de 5 år? Han var vikar i 3 år før han fik fast arbejde så der har selvfølgelig været perioder hvor han ikke har haft arbejde, har det betydning?

4. Vi ønsker at købe hus snart men er i tvivl om kravene for boligkøb. Inden de 5 år er det så korrekt at han skal være medlem af A-kasse (det har han ikke været, pga de skiftende regler) og søge tilladelse hos Civilstyrelsen? Er der andet og er det bedre at vente til han har modtaget permanent?

5. Sidste spørgsmål er om vi skal aflevere specifik dokumentation? Det virker til at de ikke beder om så meget, men skal vi alligevel være på forkant og sende alt ind som: lønsedler, årsopgørelser, lejekontrakter, regninger eller andet med hans navn på?

På forhånd tak
Michelle

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan min mand søge permanent ophold uden problemer?

Indlæg af mh1 » 13.10.2020 16:48:17

Det I skal vedlægge (du skal også aflevere dokumentation som reference):

- et gyldigt bevis for hans registrering ved din ankomst i Danmark
- bevis for, at han har boet i landet, f.eks. forsyningsregninger og lejekontrakter
- bevis for, at han og du har arbejde, studeret, været selvstændig, forsøget jer selv eller søgt arbejde, f.eks. lønsedler, kontoudtog, skatteopgørelser.

Din mand kunne i princippet have ligget hjemme på sofaen i alle fem år, hvis blot du havde indkomst nok til at forsørge jer begge, så at han ikke har været i fuldtidsarbejde i alle fem år har ingen betydning.

Gælden til licens har heller ingen betydning.

Mht til huskøb har jeg aldrig hørt det skulle være et krav at være i A-kasse. Men han vil skulle søge om tilladelse, som han vil få når I er gift og samlevende. Er det evt. banken, som har sagt det om A-kasse? Banken kan stille de krav, de selv synes er relevante, det er jo en forretning.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar