Permanent ophold efter EU-reglerne

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Permanent ophold efter EU-reglerne

Indlæg af s.københavn » 10.02.2020 21:19:34

Hej alle,

Nu er tiden kommet til vi skal søge permanent efter eu-reglerne i Danmark.

I den forbindelse vil jeg høre om der er nogle der ved hvilket skema der skal udfyldes (ophold er tidligere givet som familiemedlem til mig som dansk statsborger med tilstrækkelige midler)

Er faret lidt vild inde på SIRIs hjemmeside så sidder med to ansøgninger der begge er noget med permanent eu ophold.

Endvidere vil jeg høre hvad folk har vedlagt af dokumentation? Hvor meget skal vedlægges? De har vel adgang til alt, skat, borgerservice, mv. hvor alt vel kan ses mht til indkomst, adresseoplysningerne, skole, mv.

Er årsopgørelser tilstrækkeligt?

Mange tak.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Permanent ophold efter EU-reglerne

Indlæg af skaanebo » 11.02.2020 07:50:57

Ja, hvis begge parter har haft en god indkomst i Danmark i alle de forløbne 5 år, så er årsopgørelser tilstrækkelige. Hvis den ene af jer derimod mangler indkomst, skal ophold i DK for perioden dokumenteres på anden vis (de kan være meget stringente på dette punkt).


s.københavn
Indlæg: 299
Tilmeldt: 16.01.2014 20:27:54

Re: Permanent ophold efter EU-reglerne

Indlæg af s.københavn » 11.02.2020 08:35:11

Hej Skaanebo,

Tak for dit svar.

Han har haft en lille indkomst med noget fritidsjob næsten alle år og ellers har han fået SU, da han har læst på universitetet. (Vi vedlægger udskrift for indskrivning på skole også)

Vedr. Ansøgningen, så var det også den jeg først havde udfyldt som du linker til, men så fandt jeg tilfældigvis OD2/D som ser ud til at passe bedre?!
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... howtoapply

https://www.nyidanmark.dk/-/media/Files ... EEA5F01459


Derfor blev jeg forvirret, for “linkede” mig til den første ved bare at følge permanent ophold efter eu regler og den anden fandt jeg på en lidt anden måde, men den ligner at det er den der passer på permenent ophold på baggrund af eu reglerne med en DANSK statsborger.
Den første ligner hvis det nu var en anden eu borger og deres medfølgende familie. Hvad siger du?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Permanent ophold efter EU-reglerne

Indlæg af skaanebo » 11.02.2020 18:34:34

Ja, jeg havde glemt, der er et særskilt skema, hvis EU-borgeren er dansker.

aaron_ramsey
Indlæg: 68
Tilmeldt: 02.06.2014 19:44:48
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Re: Permanent ophold efter EU-reglerne

Indlæg af aaron_ramsey » 02.03.2020 19:55:32

Hej s.københavn

Vi skal til at søge om permanent opholdstilladelse til august.

Jeg er rimelig sikker på, at hvis din ægtefælle har ophold på grundlag af familiesammenføring efter EU-retten, så skal I bruge OD2/D.

Dermed skal I hverken vedlægge dokumentation eller pas. Her er deres tjekliste fra ansøgningsskemaet:

Inden du afleverer din ansøgning, er det meget vigtigt, at du har vedlagt følgende (sæt gerne kryds):

1 stk. pasfoto – kun hvis du er statsborger i et land uden for EU/EØS eller Schweiz. Fotoet påklistres stamkortet i bilag 1.

Det er også vigtigt, at du har besvaret alle spørgsmålene og underskrevet samtlige erklæringer,[/list][/list]

underskrevet og dateret ansøgningen og udfyldt stamkortet korrekt med dit navn, fødselsdato, udlændingenummer/person ID og din underskrift - kun hvis du er statsborger i et land uden for EU/EØS eller Schweiz.

Desuden er det vigtigt, at din ægtefælle har udfyldt pkt. 5 og underskrevet pkt. 6 - kun hvis du (ansøger) er statsborger i et land uden for EU/EØS eller Schweiz.

Det skader selvfølgelig aldrig at vedlægge dokumentation, men hvis din ægtefælles opholdsgrundlag ikke er betinget af eksempelvis, at du forsørger ham, så mener jeg ikke, at det er relevant. Det er også derfor, at der er så stor forskel på OD2 og OD1.

Jeg hører gerne fra folk der har været igennem det.

aaron_ramsey
Indlæg: 68
Tilmeldt: 02.06.2014 19:44:48
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Re: Permanent ophold efter EU-reglerne

Indlæg af aaron_ramsey » 02.03.2020 20:39:29


Foadmax
Indlæg: 1
Tilmeldt: 09.09.2020 18:27:07

Re: Permanent ophold efter EU-reglerne

Indlæg af Foadmax » 09.09.2020 18:32:58

Hej. Kan se du skulle søge her i August. Har du fået søgt? Og hvad skulle med at dokumenter?

Jeg står selv og skal søge til oktober, jeg er dansk statsborger og min kone ude for eu. I de 5 år har jeg selv forsørget min kone, hun har ikke haft noget arbejde.

aaron_ramsey
Indlæg: 68
Tilmeldt: 02.06.2014 19:44:48
Geografisk sted: Hillerød, Danmark

Re: Permanent ophold efter EU-reglerne

Indlæg af aaron_ramsey » 22.09.2020 07:22:22

Hej Foadmax

Vi har søgt ja. Men vi afventer stadig svar. Deres servicemål er 3 måneder.
Jeg skal nok give besked herinde.

Jeg ved dog ikke hvad udfaldet blev i s.københavns ansøgning?

Besvar