Fornyelse af Pas, Statsborgerskab og Adoption

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Paloma Alves
Indlæg: 1
Tilmeldt: 31.01.2020 22:57:58

Fornyelse af Pas, Statsborgerskab og Adoption

Indlæg af Paloma Alves » 31.01.2020 23:19:18

Kære ÆUG venner, jeg har brug for jeres hjælp 🙏🏽

Jeg har et dansk pas, som udløber i Juni 2020.
Men borger.dk vil ikke forny mit pas før jeg kan fremvise, et "Bevis for og bevarelse af dansk statsborgerskab", samt en "Erklæring om statsborgerskab".
Jeg er født i Brasilien og flyttede derfra da jeg var 8 år. Jeg har boet i Danmark i 24 år, og er 32 år gammel.
Min mor er Brasilianer og har dansk statsborgerskab, min stedfar i sin tid adopterede mig da jeg var 11 år, dvs. i 1999.
Jeg fik automatisk statsborgerskab ved adoption men hvorfor vil de ikke forny mit pas? kan mit statsborgerskab udløbe selvom jeg er adopteret?
Er der nogen der ved om jeg behøver at søge om bevarelse af statsborgerskab når jeg er blev adopteret af en dansk statsborger inden 12 års alderen?
Jeg har brugt mange timer på at læse op på regler og det er lidt en jungle.
Den lange behandlings process på 8-12 måneder for bevis og erklæring, sætter også et brat stop for min Bachelor uddannelse i Sverige 😭 hvor der er paskontrol dagligt. Jeg bor og arbejder i Danmark, men pendler til Lunds universitet for at uddanne mig i psykologi.
Hvad vil i anbefale at jeg gør?

Håber i kan hjælpe mig, jeg virkelig urolig og ked af det.

Mvh. Paloma

BackpackM
Indlæg: 48
Tilmeldt: 25.12.2010 20:35:26
Geografisk sted: Hillerød, DK

Re: Fornyelse af Pas, Statsborgerskab og Adoption

Indlæg af BackpackM » 06.02.2020 22:25:52

Hej Paloma.

Beklager, jeg kan ikke besvare dit spørgsmål. Har godt nok aldrig hørt noget lignende, at man ikke kan forny sit pas som dansk statsborger, adopteret eller ej.....

Men har du prøvet at tage ned på din kommunes borgerservice, som udsteder nye pas, og bedt om vejledning? De burde være inde i reglerne, og har jo sådan set pligt til at vejlede dig. Prøv at tage dine personlige papirer med samt nuværende pas, og bed dem om vejledning!

Mvh Michael

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fornyelse af Pas, Statsborgerskab og Adoption

Indlæg af skaanebo » 06.02.2020 23:52:40

Billedid er tilstrækkeligt for at krydse grænsen til Sverige. Det behøver ikke at være et pas, det kan fx også være et dansk kørekort.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Fornyelse af Pas, Statsborgerskab og Adoption

Indlæg af skaanebo » 07.02.2020 00:02:26

Og hvis du ikke har dansk billedid, men studerer i Sverige, kan du måske skaffe dig et svensk id i stedet for.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Fornyelse af Pas, Statsborgerskab og Adoption

Indlæg af mh1 » 07.02.2020 05:08:03

Du skulle, som reglerne er i dag, have søgt om bevarelse af dit danske statsborgerskab før du fyldte 22, fordi du er født udenfor Danmark. Du kan stadig søge om bevis for dit danske statsborgerskab, og med det i hånden kan de ikke afvise at udstede nyt pas. Dette med bevis for at man fortsat har ret til dansk statsborgerskab er noget, man i de senere år er begyndt at gå meget op i fra myndighedernes side, fordi en del personer fejlagtigt fik udstedt dansk pas, nogle uden endda nogensinde have været danske statsborgere selvom de var født i Danmark.

Sagsbehandlingstiden kan du næppe gøre noget ved, men kontakt dit universitet for muligheden for selvstudie og evt. eksamen udenfor Sverige, hvis dit studie er overvejende 'papirarbejde' på nuværende stadie og ikke kræver at du deltager i praktik, eller for at du kan tage to semestre i Danmark på en tilsvarende uddannelse.

Læs på nedenstående link.

https://uim.dk/arbejdsomrader/statsborg ... borgerskab
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar