Ansøgning om permanent ophold vs sygdom hos forsørger

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Newface
Indlæg: 5
Tilmeldt: 23.04.2018 15:25:19

Ansøgning om permanent ophold vs sygdom hos forsørger

Indlæg af Newface » 31.01.2020 15:56:38

Hej Æug

Jeg har tidligere spurgt lignende spm. (viewtopic.php?f=6&t=21689&p=115779#p115779).
Nu er ansøgninger om permanent opholdstilladelse tæt på, og og nyt spm dukker op.

Min kone har været i DK i 8 år, og har lige sendt sin ansøgning om permanent opholdstilladelse.
Jeg er pt. på dagpenge. Mit helbred er blevet værre, og har overvejet hvornår jeg skal sygemelde mig, så en evt. jobudredning kan gå i gang.
Sandsynligheden for at jeg i sidste ende får mulighed for fleksjob er stor (har spurgt mange mennesker der kender området).

Vil det ødelægge hendes chancer totalt?
Hvad er en farbar vej i denne situation?

(Vi er medlemmer af ÆUG. Så hvis tlf rådgivning anbefales, er det det vi gør).

Mvh
Newface

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ansøgning om permanent ophold vs sygdom hos forsørger

Indlæg af mh1 » 07.02.2020 06:07:18

Jeg er ikke 100% sikker, men læser dette:
"Hvis din ægtefælle/samlever i en periode har modtaget kontanthjælp, kan du have modtaget supplerende kontanthjælp i samme periode. Du skal altså være opmærksom på, hvorvidt din ægtefælle/samlever har modtaget kontanthjælp de seneste 4 år forud for ansøgningstidspunktet eller under sagens behandling.

Hvis det er tilfældet, kan det betyde, at du har modtaget supplerende kontanthjælp i samme periode. Det kan føre til, at du af den grund får afslag på permanent opholdstilladelse. Du kan kontakte din kommune, hvis du er i tvivl om, hvorvidt du har modtaget eller vil modtage supplerende kontanthjælp."

således, at det kun har betydning, hvis din ægtefælle samtidig får supplerende kontanthjælp. Hvis hun er i arbejde, vil hun ikke få det, og skulle således ikke risikere afvisning pga. det.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar