Medborgerskabsprøven mens midlertidig ophold behandles

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
pointplace83
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18.09.2018 14:32:26

Medborgerskabsprøven mens midlertidig ophold behandles

Indlæg af pointplace83 » 18.09.2018 14:39:07

Hej alle,

Min kinesiske kone og jeg flyttede til Danmark fra Kina i slut 2013. Nu udløber den midlertidige opholdstilladelse til December, og planen er at vi søger om forlængelse næste uge.

Nu har jeg så fundet den her medborgskabsprøve, og fundet ud af at min kone kan få permanent ophold efter bare 4 år hvis hun tager denne prøve da hun opfylder de andre krav (4 års arbejde de sidste 4,5 år, ingen offentlig gæld, dansk prøve bestået osv.)

Men det skal jo selvfølgelig ikke være helt nemt. Der kræves nemlig en gyldig legitimation til denne prøve, og der kunne opholdskortet være en af dem, men det afleveres jo når man søger om forlængelse.

Mit spørgsmål:
Når hun ikke har noget opholdskort, og der ikke er noget sticker, visum eller andet i hendes kinesiske pas, hvad kan man da bruge som gyldig legitimation? Integrations ministeriet, siger man kan søge om en autoriseret kopi af opholdskortet, men de ved ikke så meget når man ringer ind. Jeg har nu ringet og skrevet til skolen der administrerer testen og spurgt om de kan "autorisere" passet hvis hun kommer ind med sit opholdskort før vi laver ansøgningen om forlængelse, og afventer der svar.

Er der nogen som har været ude for noget lignende? Jeg deler selvfølgelig vores oplevelse herinde når vi kommer så langt.

Mange tak

J

DortheM
Indlæg: 518
Tilmeldt: 01.06.2017 09:09:56

Re: Medborgerskabsprøven mens midlertidig ophold behandles

Indlæg af DortheM » 18.09.2018 17:58:39

Kan hun ikke tage prøven inden hun søger forlængelse? Det er jo tidligt nok at søge forlængelsen op til den gamle udløber.

pointplace83
Indlæg: 21
Tilmeldt: 18.09.2018 14:32:26

Re: Medborgerskabsprøven mens midlertidig ophold behandles

Indlæg af pointplace83 » 02.12.2018 16:56:49

Hej Dorthe, hun kunne godt tage prøven før udløbet men vi ville gerne sætte hurtig gang i ansøgningen da det jo kan tage op til 8 måneder.

Løsningen blev til sidst at tage hen til skolen med de forskellige ID, og så godkendte de hende, så da hun ankom til prøven i onsdags havde hun bare sit pas med.

Nu skal vi igang med næste skridt og søge om permanent ophold :)

Besvar