dansk far - barn født i udlandet - dansk statsborger

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jessicalik

dansk far - barn født i udlandet - dansk statsborger

Indlæg af Jessicalik » 12.06.2015 19:22:44

Hej alle sammen,

Har forsøgt at finde et svar herinde blandt alt den gode viden. Jeg kan dog ikke finde et svar.

Jeg er dansk(mand), min kæreste er fra Syd Afrika, hun skal føde sidst Juli. Vi bor i Sverige/barnet bliver født i Sverige.

Vi vil gerne tage til Syd Afrika og besøge hendes forældre efter barnet er født, derfor skal barnet have et pas.

Jeg har ringet til Ambassaden her i Stockholm og de siger med næsten 100% sikkerhed at barnet bliver dansk ... og her kommer det jeg forsøger at få bekræftet. Jeg læser inde på justitsministeriet at barnet automatisk bliver dansk -- selvom vi ikke er gift(!) Som jeg læser det er det blevet sådan efter 2014(Ved godt at det har været sådan; at hvis det er faren der er dansk skulle man være gift) - Men det er skrevet på en måde så jeg bliver i tvivl ..

Er der nogen der kan bekræfte at man ikke længere skal være gift når det er faren der er dansk?

De bedste hilsner, Malik Thomsen. :o

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: dansk far - barn født i udlandet - dansk statsborger

Indlæg af mh1 » 12.06.2015 21:29:53

Ja.

https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=163631
"1. I § 1, stk. 1, 1. pkt., ændres »eller moderen« til: », moderen eller medmoderen«, og 2. pkt. ophæves."

Denne ændring trådte i kraft 1. juli 2014.

2. pkt. - som altså IKKE gælder mere - er netop dette:"Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget."

Derfor er det nu dette som gælder:"§ 1. Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen eller medmoderen er dansk."

Du skal dog være opmærksom på at følge indfødsretsloven, for et barn som er født i udlandet skal inden det fylder 22 år ansøge om at bevare det danske statsborgerskab. Det gælder også selv om barnet ankom til DK som 1 time gammelt. Pt anbefales det at søge, når barnet fylder 20 år.
mh
Rådgiver for ÆUG

Jessicalik

Indlæg af Jessicalik » 13.06.2015 08:55:39

Hej mh. Mange tak for svaret.

Har du nogen erfaring fra netop at have været i denne situation? - Jeg tænker; det er svært at få svar på hvilke certifikater vi har behov for efter fødslen. Går det at lave et dansk pas til barnet på baggrund af en svensk fødselsattest eller skal jeg have lavet en form for dansk attest? - Og kan jeg få den på ambassaden? - Og hvor lang tid tager dette?

Håber jeg kan være til hjælp for jer/dig en dag.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.06.2015 10:03:50

Ja, du kan få lavet pas på ambassaden, men det er billigere at smutte til DK og få det der.

Alle nordiske lande anerkender hverandres offentlige dokumenter, endda uden oversættelse, så du kan sagtens bruge den svenske fødselsattest.

Du kan ikke få en dansk fødselsattest, når barnet ikke er født i DK.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar