Konkret spørgsmål til vores sag i forbindelse med fremtidig PO

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Pelle

Konkret spørgsmål til vores sag i forbindelse med fremtidig PO

Indlæg af Pelle » 06.04.2015 10:32:36

Hej,
Min kone er lige blevet familiesammenført med mig pr 1/10-2014, så der er noget tid til vi skal søge om PO. Jeg har dog nogle spørgsmål til de nuværende regler for PO og håber i kan hjælpe.

1) Inden vi blev familiesammenført boede min kone i dk fra 1/8-2013 til 14/7-2014. Hun udrejste til sit hjemland og vi søgte om familiesammenføring tre måneder senere da hun besøgte mig her i DK. I den forgangne periode studerede min kone på universitetet og optjente 60 ECTS, men hun kommer ikke til at færdiggøre denne kandidatuddannelse og vi regner med hun starter på en helt ny til efteråret (120 ECTS). Spørgsmålet er nu om vi kan bruge disse 60 ECTS til noget i forbindelse med at søge PO? Altså at det ville tælle som et år i beskæftigelse? Og ville vi evt. kunne søge allerede i 2018 (4 år efter FS)? Eller kan det ikke bruges nu hvor hun udrejste?

2) 8. januar fødte min kone vores fælles datter i Danmark. Da min kone stadig ventede på at få sin opholdstilladelse på dette tidspunkt var hun naturligvis ikke i arbejde. Nu går hun hjemme og passer den lille og er jo på "barsel", selvom hun ikke har en arbejdsgiver. Spørgsmålet er nu om dette vil tælle med i regnskabet om PO som beskæftigelse/studie/barsel? Jeg kunne læse mig til at hvis man barslede mens man var i arbejde ville det tælle, men hvordan virker det når man får barn som arbejdsløs?

3) Et mere generelt spørgsmål, er det korrekt forstået at når reglerne om PO tidligere er blevet rettet så påvirkede dette kun fremtidige opholdstilladelser? Altså hvis man følger samme mønster som tidligere så er det de nuværende regler (som er beskrevet i brevet omkring tildeling af min kones opholdstilladelse) min kone skal opfylde om 5 år, og ikke et evt strammet regelsæt?

På forhånd mange tak!

fundiver199

Re: Konkret spørgsmål til vores sag i forbindelse med fremtidig PO

Indlæg af fundiver199 » 06.04.2015 19:39:43

1) Så vidt jeg husker, er kravet sammenhængende ophold i Danmark i mindst 5 år. Altså kan din kone ikke regne "gamle" ophold med i de 5 år.

2) Barsel kan kun medregnes, hvis den afholdes som en del af et ansættelsesforhold.

3) Nej det er ikke korrekt forstået. Både i 2010 og 2012 blev nye regler for permanent opholdstilladelse indført sådan, at de galdt for alle senere ansøgninger, uanset hvornår den pågældende første gang fik opholdstilladelse.

Altså lutter dårlige nyheder, men glæd I jer nu hellere over, at din kone har fået opholdstilladelse, og at I snart skal være forældre :D

Pelle

Re: Konkret spørgsmål til vores sag i forbindelse med fremtidig PO

Indlæg af Pelle » 06.04.2015 20:00:39

Hej Fundiver,
Tak for svarene. Og det går skam nok også det hele, jeg ville bare være sikker mht hvad vi skal forholde os til i fremtiden :)

Besvar