Permanent ophold efter Eu- reglerne

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
zizo28

Permanent ophold efter Eu- reglerne

Indlæg af zizo28 » 02.07.2014 00:17:00

Hej håber nogle kan hjælpe :D

Har gjort brug af familiesammenføring efter EU- reglerne, efter at have boet i sverige i over 1 år og søgte hjem til dk igen og har boet med min mand i næsten 5 år i dk.
Mit spørgsmål er hvornår skal vi tidligst søge om permanent ophold, hans opholds kort udløber i nov. 2014.

Og vi er i den situation at min mand kom ud for en ulykke på sin arbejdsplads i 2012 og har været sygemeldt lige siden. Er anmeldt som en arbejdsskade og der kører en sag omkring dette i arbejdsskadestyrelsen.

Kan det have konsekvenser når han skal søge om perment ophold?

Hvilken ydelser må man ikke modtage hvis man er her på baggrund af at man er selv forsøgene? mener man er jo ikke selv skyld i man kommer ud for en ulykke på sin arbejdsplads og er nødsaget til og få sygedagpenge.

Han har i dag fået af vide at der er ikke mere og gøre for ham på sygehuset og at de mener hans tilstand er stationær, hvilket gør at der måske ikke er langtid for at han måske skal overgå til Flexydelse, pension, revalidering.

Håber virkelig at der er nogle herinde som kan hjælpe os med vores spørgsmål
MVH. Karina

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Permanent ophold efter Eu- reglerne

Indlæg af mh1 » 02.07.2014 12:03:45

"§ 19. En EU-statsborger, der har haft lovligt ophold her i landet uafbrudt i 5 år, har ret til tidsubegrænset ophold her i landet. Ingen af de bestemmelser, der er nævnt i kapitel 2 og 3, kan begrænse denne ret.
...
Stk. 4. Stk. 1 finder tilsvarende anvendelse for en tredjelandsstatsborger, der har haft lovligt ophold her i landet som familiemedlem til en hovedperson uafbrudt i 5 år og i hele denne periode har opholdt sig sammen med hovedpersonen."

- og han SØGER jo ikke om permanent ophold, han beder om at få sit 5-års kort byttet til et permanent (som dog skal udskiftes med jævne mellemrum).

De bestemmelser som er nævnt i Kap. 2 og 3 er bl.a. at DU (hovedpersonen) skal have haft 'tilstrækkelige midler' i perioden. Det har altså ingen betydning om du har haft det eller ej, og ej heller nogen betydning at din mand har fået sygedagpenge.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 09:16:23

Der er ikke fastsat regler i EU-retten om, hvornår en ansøgning om permanent EU-opholdskort kan indleveres. Som jeg lige har skrevet i 2 andre tråde, foreslår jeg, at man opfordrer Statsforvaltningen til at følge den praksis, der altid har været ved ansøgninger efter danske regler, og acceptere at modtage ansøgningen op til 2 måneder før, opholdskravet på 5 år er opfyldt.

Selve opholdskortet kan så selvfølgelig tidligst træde i kraft, når de 5 år er opfyldt, men det tager jo noget tid for statsforvaltningen at behandle sagen og bestille opholdskortet, og der er ingen rimelighed i, at al denne tid skal ligge EFTER, at det gamle opholdskort allerede er udløbet.

De må kunne sætte gang i bestillingen af det nye op til et par måneder før. Især fordi det eneste, der kan medføre bortfald af den permanente opholdsret på det tidspunkt stort set er, hvis ansøgeren udvandrer fra Danmark. Og sker det, kan man bare inddrage det permanente opholdskort efter, at det er udstedt.

D_F

Indlæg af D_F » 05.08.2014 21:23:51

Hej herinde,
jeg har et spørgsmål, som ligner det stillede spørgsmål i denne tråd, hvorfor jeg skriver det under dette emne, efter at have søgt under emnet "permanent opholdsret efter eu-regler.

Jeg var også en af de heldige, at jeg (dansk statsborger) fik familiesammenført min mand(tyrkisk statsborger) i år 2010 via Sverige løsningen og flyttede tilbage til Danmark. Om 1,5 måneder ophører min mands 5 års opholdstilladelse og han skal nu søge om at få det erstattet med en permanent opholdskort efter eu reglerne. Sagen er den, at jeg gerne vil til Norge om 3-4 måneder for at arbejde i en periode. Min mand og vores 2 børn skal selvfølgelig følge med. Spørgsmålet er om der er noget til hinder for at vi rejser til Norge, mens hans ansøgning om permanent opholdskort kører? Kan min mand godt rejse til Norge uden problemer og endda arbejde i Norge mens jeg arbejder. Han skal vel søge om opholds- og arbejdstilladelse i Norge, selvom han er familiemedlem til mig (eu statsborger) ikk? Er der aftaler mellem nordiske lande som lemper opholdsregler for ægtefælde til eu borger? Søgte lidt om det på nettet, men har ikke kunnet finde helt klare svar.

Vil være taknemmelig hvis nogen kan besvare mine spørgsmål :-)

mvh
D_F

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2014 06:20:55

Der er intet i vejen for, I rejser til Norge, og den fri bevægelighed gælder også der. Fravær fra Danmark i mere end 6 måneder vil dog udskyde det tidspunkt, hvor din mand får permanent EU-opholdsret, da de 5 års ophold skal have været i det samme EU-land og ikke i flere forskellige.

D_F

Indlæg af D_F » 06.08.2014 08:00:23

Tak fundiver,
Jeg skal blot være sikker på, at jeg forstår korrekt. Hvis min mand ansøger i denne uge, er der ca. 3 måneder til vi evt rejser til norge. Måske er vi så heldige, at han får behandlet ansøgningen indtil da? Hvor længe er sagsbehandlingen og skal man egentlig vedlægge dokumentationer for at han har opholdt her i dk osv, selvom de ikke beder om det? For at være sikker?
Det andet er, at hvis han ikke har fået svar om 3 måneder dvs inden vi rejser til Norge, vil statsforvaltningen da i så tilfælde udsætte behandlingen til vi er tilbage til dk for at se om vi har været afsted i mere end 6 måneder? Ved de overhovedet, at vi i sagsbehandlingstiden opholder os i norge oh af den grund ikke behandler sagen færdig og bare sender opholdskortet til vores fortsatte danske adresse?
Mvh
D_F

D_F

Indlæg af D_F » 06.08.2014 08:38:28

Det skal jo lige bemærkes, at min mand jo om 1,5 måneder har opholdt sig i dk i 5 år i træk og hvis vi tager til Norge er det jo først om 3 måneder dvs efter de 5 års uafbrudt ophold. Tæller det så også?

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2014 08:41:33

D_F skrev:Hvis min mand ansøger i denne uge, er der ca. 3 måneder til vi evt rejser til norge. Måske er vi så heldige, at han får behandlet ansøgningen indtil da?
Ja måske.
D_F skrev:Hvor længe er sagsbehandlingen
Fisk. Hvor lang er køen i Netto?
D_F skrev:og skal man egentlig vedlægge dokumentationer for at han har opholdt her i dk osv, selvom de ikke beder om det? For at være sikker?
Der er ingen grund til at vedlægge noget, de ikke beder om. Hvis de mangler noget, har de oplysningspligt, og vil derfor bede jer fremsende det, før de træffer afgørelse i sagen.
D_F skrev:Det andet er, at hvis han ikke har fået svar om 3 måneder dvs inden vi rejser til Norge, vil statsforvaltningen da i så tilfælde udsætte behandlingen til vi er tilbage til dk for at se om vi har været afsted i mere end 6 måneder?
Hvis han har boet her mere end 5 år, når han udrejser til Norge, har han permanent EU-opholdsret. Men den bortfalder, hvis han opgiver sin danske bopæl og forlader landet. Hvad Statsforvaltningen vil gøre i denne hypotetiske situation må du spørge dem selv om.

D_F skrev:Ved de overhovedet, at vi i sagsbehandlingstiden opholder os i norge oh af den grund ikke behandler sagen færdig og bare sender opholdskortet til vores fortsatte danske adresse?
Ja for I framelder jer jo CPR og fortæller naturligvis alle relevante parter, hvor man kan træffe jer dvs. i Norge.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.08.2014 08:46:10

Det mest hensigtsmæssige i forhold til din mands opholdsgrundlag er at blive i Danmark, til han er blevet dansk statsborger. Det kan han søge om, når han har boet her i 6 år, og sagsbehandlingen varer herefter 1 års tid.

Hvis det er vigtigt at flytte til Norge lige nu, må I nok leve med, at det får negativ betydning for hans opholdsgrundlag i et eller andet omfang. Som absolut minimum i form af, at permanent opholdskort først vil blive udstedt, når og såfremt I er tilbage i Danmark igen.

Men opholdsret har han jo altid både i Norge og Danmark, så det er mest et spørgsmål om, at der skal søges om nogle flere midlertidige 5-årige opholdskort mm.

D_F

Indlæg af D_F » 06.08.2014 09:32:07

Mange tak fundiver,
Men jeg opgiver jo ikke cpr hvis det ikke er mere end 6 måneder, dvs midlertidigt og min adresse fastholder jeg. Udlejer den blot.
Så der er vel ikke problemer med at de ikke vil give ham permanent...

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.08.2014 09:40:57

Du skal melde flytning i folkeregistret, hvis du fremlejer din bolig i Danmark og flytter til Norge og har til hensigt at blive boende der i mindst 6 månder.

Hvis dit ophold i Norge bliver under 6 månders varighed, kan Norge nægte at folkeregistre dig i Norge. I så fald kan du bevare din folkeregisteradresse i Danmark, også selv om du ikke opholder dig der.

D_F

Indlæg af D_F » 06.08.2014 10:00:41

Mange tak for svarene.
I norge søger man om d-nummer hvis opholdet er mindre end 6 måneder, dvs midlertidig cpr nummer. Dette vil jeg gøre og ikke melde fraflytning til folkeregister i dk, før vi er sikker på at have fået svar på permanent opholdstilladelse. Man kan altid få lavet d nummer om til et personnummer hvis opholdet ender med at vare over 6 måneder. Så skal man melde sig fra folkeregister i dk.
Mangr tak.

skaanebo

Indlæg af skaanebo » 06.08.2014 10:13:05

Jo, men det betyder jo så også, at du ikke må fremleje din bolig i Danmark i mere end højst 6 måneder i første omgang.

Et d-nummer er også det, som kaldes et samordensnummer. Det er ikke helt det samme som et personnummer, men det kan bruges skattemæssigt.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 06.08.2014 11:46:27

Du skal også lige være obs! på at din fremlejer måske gerne vil have boligstøtte, og ikke vil kunne få det hvis I er tilmeldt der også ... og derfor måske går ned og framelder jer folkeregisteret (hvilket han eller hun frit kan gøre).

Det kan kaste grus i maskineriet ...
mh
Rådgiver for ÆUG

D_F

Indlæg af D_F » 07.08.2014 13:00:57

Hej igen...
Sikke mange ting man skal have styr på...
Når man indgiver ansøgningen om opholdstilladelse beholder de opholdskortet eller man kan vælge at beholde det.
Har fået oplyst at man skal få tilbagerejsetilladelse hos udlændibgeservice hvis vi inden vi har fået svar vælger at rejse ud af danmark.
Kan godt forstå det hvis man rejser uden for eu, men det gælder vel ikk hvis man rejser i eu lande?

Besvar