Jeg har et spørgsmål vedr. nyfødte med forældre af forskellig nationalitet. Får nyfødte automatisk dobbelt statsborgerskab i de tilfælde eller kan man kun have ét statsborgerskab ad gangen?
Jeg spørger fordi min søn og hans tyske forlovede taler om at stifte familie indenfor et par år. De bor nu i Danmark og jeg mener at have læst at såfremt faderen er dansk og fødslen sker i Danmark bliver barnet automatisk dansk statsborger. Imidlertid vil den forlovede være ked af hvis barnet ikke blev tysker. Jeg har dog en fornemmelse af, at barnet vil være bedre stillet med et dansk statsborgerskab fremfor et tysk, i hvert fald i visse situationer, som f.eks. muligheden for at få SU.
Jeg har læst mig til, at et barn med en dansk forælder kan skifte statsborgerskab inden det fyldte 22. år under visse betingelser, måske er barnet nødt til at træffe et valg på det tidspunkt om enten tysk eller dansk statsborgerskab?
Det kunne være interessant at vide hvad der sker med barnets statsborgerskab i følgende situationer:
1. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i Danmark.
2. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i Tyskland.
3. Barnet fødes med dansk far og tysk mor i et helt 3. land, f.eks. Sverige eller USA.
På forhånd tak for svar