Min kæreste har medio juli søgt om permanent opholdstilladelse i DK, men hun/vi er ret usikre på hvordan hun står og om vi har andre muligheder, så jeg håber I herinde kan berolige os eller komme med alternative løsningsforslag.
Her kommer historien om min kæreste og jeg:
Tilbage i 2004 kom hun til DK med sin familie, som en del af moderens udstationering på den thailandske ambassade i Danmark. I den 4 årige periode møder hun så en herboende thailandsk mand og de forelsker og bliver gift i 2008. Et ægteskab der dog hurtigt viser sig at være en fejl, men hun forbliver i det, da han er baggrunden for hendes opholdstilladelse i Danmark efter at familien er rejst hjem.
Efter flere års ydmygelser fra mandens side, det være sig utroskab, åbenlyse sexchats i hendes nærvær i hjemmet samt en opførsel i det københavnske natteliv som ikke er en gift mand værdig, blev det for meget for hende i november 2011 og hun forlod ham. Dog kun for at flytte hjem igen efter et par uger.
Det endelige skridt blev taget i april i år, hvor hun endegyldigt forlod ham og flyttede. Og der gik ikke lang tid før mandens nye kæreste havde sin daglige gang i hendes tidligere hjem. Og foriøvrigt stadig har det..
I maj måned mødte vi så hinanden og da min situation var den, at jeg netop havde bosat mig hos min søster i en kortere periode for at finde ud af hvad jeg ville, blev vi forholdsvist hurtigt enige om at finde noget at bo i sammen og der flyttede vi så ind her den 1 august.
Men som sagt søgte hun om permanent opholdstilladelse medio juli. Dette for at vente på at de nye regler trådte i kraft.
Derudover kan nævnes at hun IKKE har skrevet under på nogle seperationspapirer da hun ville vente med det til efter ansøgningen om permanent opholdstilladelse var afsendt. Hun fik så brev om at manden havde sendt seperationspapirerne afsted uden hendes underskrift, men hun har intet hørt.
Hun har også modtaget et brev fra banken om at den bankgaranti manden stillede er tilbagetrukket, hvilket jeg slet ikke kan forstå. Kan det i det hele taget lade sig gøre??
Jeg opridser lige lidt facts:
• Hun er 32 år gammel nu
• Arbejder fuldtid, men har kun gjort det siden 1 juni
• Hun har i ca 3½ år haft deltidsarbejde på 15-20 timer om ugen
• Hun har bestået alle danskprøver
• Hun har udført frivilligt arbejde
• Hverken deltids- eller fuldtidsstillingerne er tidsbegrænset
• Hun har gået på universitetet, men det er over 5 år siden
• Hun har aldrig modtaget hjælp eller ydelser fra det offentlige
• Hun har ikke begået kriminalitet
Skulle I have spørgsmål, så skriver I bare
Med venlig hilsen
Note & Thomas
Permanent Opholdstilledelse...
Re: Permanent Opholdstilledelse...
Du skriver at hun forbliver i ægteskabet, da han er baggrunden for hendes opholdstilladelse i Danmark, så jeg går ud fra at hun har en opholdstilladelse som familiesammenført?
I så fald står som udgangspunkt ret skidt, hvis hendes nuværende opholdstilladelse er betinget af hendes ægteskab med hendes nu separerede mand.
En betingelse for at søge om permanent opholdstilladelse, er at man også lever op til kravene for den nuværende opholdstilladelse, på det tidspunkt hvor den permanente opholdstilladelse bliver givet/kan gives. Det er ikke nok at man lever op til kravene når man ansøger.
Normalt er der nogle helt basale krav for en opholdstilladelse som familiesammenført, og disse er
1) Man er gift.
2) Man bor sammen.
Eftersom at hun er flyttet lever hun jo ikke op til betingelserne for hendes nuværende opholdstilladelse, og hun kan derfor forvente at hendes ansøgning om permanent bliver afslået, hvis/når us finder ud af det, samt at hendes nuværende opholdstilladelse står til en inddrivelse.Hun kan selvfølglig håbe på at us ikke laver disse helt basale tjek, men jeg ville nok ikke satse for meget på det.
Det bedste hun kan gøre er at prøve at opnå en opholdstilladelse der er uafhængig af at hun er gift. Det kunne f.eks være efter greencard ordningen eller lignende.
Men hvordan kunne hun søge ansøge om permanent opholdstilladelse, uden hendes mands underskrift på at de stadigvæk lever op til betingelserne for hendes opholdstilladelse som familiesammenført?
I så fald står som udgangspunkt ret skidt, hvis hendes nuværende opholdstilladelse er betinget af hendes ægteskab med hendes nu separerede mand.
En betingelse for at søge om permanent opholdstilladelse, er at man også lever op til kravene for den nuværende opholdstilladelse, på det tidspunkt hvor den permanente opholdstilladelse bliver givet/kan gives. Det er ikke nok at man lever op til kravene når man ansøger.
Normalt er der nogle helt basale krav for en opholdstilladelse som familiesammenført, og disse er
1) Man er gift.
2) Man bor sammen.
Eftersom at hun er flyttet lever hun jo ikke op til betingelserne for hendes nuværende opholdstilladelse, og hun kan derfor forvente at hendes ansøgning om permanent bliver afslået, hvis/når us finder ud af det, samt at hendes nuværende opholdstilladelse står til en inddrivelse.Hun kan selvfølglig håbe på at us ikke laver disse helt basale tjek, men jeg ville nok ikke satse for meget på det.
Det bedste hun kan gøre er at prøve at opnå en opholdstilladelse der er uafhængig af at hun er gift. Det kunne f.eks være efter greencard ordningen eller lignende.
Men hvordan kunne hun søge ansøge om permanent opholdstilladelse, uden hendes mands underskrift på at de stadigvæk lever op til betingelserne for hendes opholdstilladelse som familiesammenført?
-
fundiver199
Re: Permanent Opholdstilledelse...
En alternativ mulighed kunne være, at hun blev skilt og herefter giftede sig med dig. Så kan der søges om en ny opholdstilladelse på baggrund af det nye ægteskab. Men det er usikkert, om det kan undgås, at hun må rejse hjem til Thailand i en periode. Det kommer an på, hvor lang tid det tager at blive skilt, og hvor lang tid US er om at inddrage hendes opholdstilladelse.
Du har ikke givet nogen informationer, der peger på, at man vil vurdere, at det vil være "særligt belastende" for hende at flytte tilbage til Thailand og derfor lade være med at inddrage opholdstilladelsen. Hun har ganske vist boet her i 8 år, men hun er stadig relativt ung og har ingen børn, og kan vel derfor ud fra en umiddelbar vurdering sagtens fortsætte sit liv i Thailand, hvor hendes forældre tilsyneladende også bor nu og derfor kan hjælpe hende i gang.
Så umiddelbart er der nok ikke anden mulighed end, at hun må starte helt forfra med en helt ny opholdstilladelse, hvis hun gerne vil blive her - eller flytte tilbage til Danmark efter et kortvarigt ophold i Thailand.
Der er jo en "prøveperiode" på mindst 5 år - og tidligere endda 7 år - når man er familiesammenført. Og hvis samlivet ophører, inden den "prøveperiode" er gået - jamen så er udgangspunktet altså, at man må rejse hjem og fortsætte sit liv der. For opholdstilladelsen var jo kun givet for, at man kunne leve sammen med den ægtefælle, man nu ikke længere ønsker at leve sammen med. Opholdstilladelsen var ikke givet for, at man kunne bo i Danmark, bare fordi man af helt andre grunde synes, at det kunne være rart.
Du har ikke givet nogen informationer, der peger på, at man vil vurdere, at det vil være "særligt belastende" for hende at flytte tilbage til Thailand og derfor lade være med at inddrage opholdstilladelsen. Hun har ganske vist boet her i 8 år, men hun er stadig relativt ung og har ingen børn, og kan vel derfor ud fra en umiddelbar vurdering sagtens fortsætte sit liv i Thailand, hvor hendes forældre tilsyneladende også bor nu og derfor kan hjælpe hende i gang.
Så umiddelbart er der nok ikke anden mulighed end, at hun må starte helt forfra med en helt ny opholdstilladelse, hvis hun gerne vil blive her - eller flytte tilbage til Danmark efter et kortvarigt ophold i Thailand.
Der er jo en "prøveperiode" på mindst 5 år - og tidligere endda 7 år - når man er familiesammenført. Og hvis samlivet ophører, inden den "prøveperiode" er gået - jamen så er udgangspunktet altså, at man må rejse hjem og fortsætte sit liv der. For opholdstilladelsen var jo kun givet for, at man kunne leve sammen med den ægtefælle, man nu ikke længere ønsker at leve sammen med. Opholdstilladelsen var ikke givet for, at man kunne bo i Danmark, bare fordi man af helt andre grunde synes, at det kunne være rart.