frasige sig Ukrainsk statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

erdal

Re: frasige sig Ukrainsk statsborgerskab

Indlæg af erdal » 29.10.2012 02:02:53

Det er nemlig således at min far HAR frasagt sig sit tyrkiske statsborgerskab, da han opnåede det danske. Men dette har netop ikke resulteret i at han også har frasagt mit tyrkiske statsborgerskab, da min mor havde del i forældremyndigheden, og hun opnåede ikke dansk statsborgerskab..
Så ja, jeg har dobbelt statsborgerskab..Som sagt det er et emne laangt fra mig. Og blev derfor pludselig bekymret for, at jeg har gang i noget "ulovligt" uden at være klar over det. Så hvis dette er tilfældet, så skal jeg selvfølgelig have rettet op på det..

hehe tak for svarene, men fik trodsalt to svar?? hvilken en skal jeg tage til mig?

ps. jeg er ikke interreseret i det tyrkiske, pga at jeg vil ungå millitær pligten dernede.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 29.10.2012 07:42:08

Du har ikke fået to modstridende svar. Du har nu givet os nogle yderligere oplysninger, som gør det lettere at svare mere udførligt.

Du har formodentlig dobbelt statsborgerskab og det er helt lovligt.

Du kan frasige dig dit tyrkiske, og så vidt jeg kan se er det ikke et krav, at du HAR udført militærtjeneste, men det er et krav at du ikke har været indkaldt og er udeblevet fra session (i Tyrkiet).

Du kan læse en vejledning om det på dette link (der står ikke helt så meget på det tyrkiske konsulat i DKs side):
http://www.turkishconsulate.org.uk/tr/v ... p?PageID=5

TÜRKİYE CUMHURİYETİ VATANDAŞLIĞINDAN ÇIKMA İZNİ
5901 sayılı Türk Vatandaşlığı Kanunu'nun 25. maddesi uyarınca Türk vatandaşlığından çıkma, aşağıdaki şartlarla, Bakanlar Kurulu'nun iznine bağlıdır.
1. Mümeyyiz ve reşit olmak,
2. Herhangi bir nedenle yabancı devlet vatandaşlığını kazanmış olmak veya başka bir devlet vatandaşlığını kazanacağına ilişkin inandırıcı belirtiler bulunmak,
3. Her hangi bir suç veya askerlik nedeniyle aranan kişilerden olmamak,
4. Hakkında herhangi bir mali ve cezai tahdit bulunmamak.

Gerekli olan belgeler:
1. Müracaat formu (Form V9). - (PDF)
2. Nüfus cüzdanının aslı veya Türk pasaportu
3. Vatandaşlığına geçtiği (veya geçeceği) ülkenin vatandaşlık belgesinin aslı ve örneği
4. İki adet son bir ay içinde çekilmiş vesikalık resim
5. Vatandaşlıktan çıkma isteğine ilişkin dilekçe (Çıkma nedeni ayrıntılı olarak yazılacaktır)
6. Son askerlik erteleme belgesinin aslı ve iki adet fotokopisi
7. Başvuru ücreti/İşlem Harcı
8. Başvuru Yöntemi: Şahsen başvuru ve randevu zorunludur.
Düzenlenecek dosyalar İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğü'ne gönderilmekte olup, işlemler yaklaşık altı ay içinde sonuçlanmaktadır.
Yabancı bir devlet vatandaşlığını kazanmak üzere Türk vatandaşlığından çıkmak için izin isteyenlerden talepleri uygun görülenlere bakanlıkça, Türk vatandaşlığından çıkma izin belgesi; verilen izin sonucunda veya önceden yabancı bir devlet vatandaşlığını kazandığını belgeleyenlere ise Türk vatandaşlığından çıkma belgesi verilir.
Çıkma belgelerini karar tarihinden itibaren 2 yıllık yasal süresi içerisinde almayanlar ile yine 2 yıl geçerli çıkma izin belgesini alıp da, bu süre içerisinde yetkili Türk makamlarına gerekli bilgi ve belgeleri vermeyenlerin çıkma belgeleri ilgililere teslim edilmeyecek ve haklarında alınmış olan çıkma izni kararının iptali için İçişleri Bakanlığına iade edilecektir.

Loven finder du her (du skal blot læse md. 25):
http://www.mevzuat.gov.tr/Metin.Aspx?Me ... atIliski=0

JEG kan så ikke lige få den ansøgningsformular ud på en læselig måde, sikkert fordi jeg bruger mac, men du skal under alle omstændigheder henvende dig til det tyrkiske konsulat i København for at ansøge om at komme af med dit statsborgerskab, og de har jo da formularen. Det kan så være, at du er nødt til at gå derhen mere end en gang.

Konsulatet finder du her:
Rosbæksvej 15, 2100 Kobenhavn Ø
http://copenhagen.emb.mfa.gov.tr/
mh
Rådgiver for ÆUG

erdal

Indlæg af erdal » 11.12.2012 16:57:14

Hej Mh..
Jeg har lige et spørgsmål til..
Punkt 3 under gerekli belgeler,forstår jeg ikke.Måske du kan hjælpe;-)
Her kræves der et specifik dokument, som skulle være fra de Danske myndigheder , som beviser at jeg har opnået dansk pas..Hvad er det for et dokument? Jeg har ikk sådan et stykke papir? Har kun mit danske pas som bevis..

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 11.12.2012 22:01:05

Jamen så er det jo passet, du skal fremvise i original og i kopi.

Du skal jo møde personligt op, og så skal du vel vise dit pas og de tjekke at kopierne svarer til passet - præcis som fremmedpolitiet hernede gør, når ikke-tyrkere søger om opholdstilladelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar