toprak dom

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

amore

Re: toprak dom

Indlæg af amore » 07.03.2011 12:39:52

presse meddelse fra birthe rønn

Fejlagtig opfattelse af EU-doms betydning for dansk udlændingepolitik
- Der har i medierne bredt sig den fejlagtige opfattelse, at dansk udlændingepolitik, herunder familiesammenføringspolitikken, ikke mere finder anvendelse på tyrkiske statsborgere. Den opfattelse kan jeg helt afkræfte, siger integrationsminister Birthe Rønn Hornbech.

"Det er imidlertid korrekt, at bl.a. tyrkiske arbejdstageres retsstilling over årene ifølge bl.a. EU-retten på nogle områder har nærmet sig den retsstilling, som EU-borgere har.

Denne udvikling i retsstillingen vedrører personer, der udnytter retten til arbejdskraftens frie bevægelighed, og det har jeg allerede i et par lovforslag taget højde for.

Som EU-retten udvikler sig, bliver det mere og mere klart, at den danske velfærdsmodel med meget høje ydelser ikke er brugbar, såfremt man som EU-borger eller tyrkisk statsborger blot efter kortvarigt ophold i Danmark kan tage sociale ydelser med til hjemlandet.

Det er netop derfor, at et tværministerielt udvalg i øjeblikket arbejder på at finde løsninger, så udbetaling af en række ydelser kommer til at foregå efter et optjeningsprincip," slutter integrationsministeren.

hvordan tolker i den jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor hun vil hen med det

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2011 13:00:37

Jeg omfatter først og fremmest den pressemeddelelse som en politisk udtalelse. BRH ønsker givetvis at sende et signal til Dansk Folkeparti og vælgerne om, at regeringen står fast på sin udlændingepolitik, og samtidig benytter hun så lejligheden til at reklamere for et af regeringens politiske initiativer, som handler om noget helt andet. Afsnittet om EU-borgere, der kan tage sociale ydelser med sig ”hjem”, er efter min mening et forsøg på at dreje debatten i en for regeringen mere fordelagtig retning.

Alt i alt mener jeg ikke, at man bliver det mindste klogere af at læse den pressemeddelelse. BRH siger således, at ”det har hun i et par lovforslag allerede taget højde for”. Men i lovforslaget om strammere familiesammenføringsregler skriver ministeriet bare, at de efter Toprak har foretaget ”en ny vurdering af retstilstanden”, og at de nu ikke mener, at associeringsaftalen og kendelserne fra EF-domstolen har nogen som helst betydning for familiesammenføringsregler udover netop spørgsmålet om ansøgningsgebyrer.

Nogen form for forklaring eller argumentation for denne nye tolkning leder man imidlertid forgæves efter i bemærkningerne til lovforslaget. Og derfor er det mildest talt lidt af en overdrivelse, når BRH siger, at hun har ”taget højde for det” i sit lovforslag.

amore

Indlæg af amore » 07.03.2011 13:18:15

ok jeg synes også det lød som ren luft ,mne rart at vide jeg ikke er den eneste der har den sådan :) glæder mig til at se efter spillet

kunne værer sjovt at hyre en advokat som kunne udfordre reglerne lidt og se hvad der kommer ud af det :)

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.03.2011 13:54:55

Flere forskere mener noget andet end det, BRH giver udtryk for. Se fx: http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Udsend ... 201623.htm
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 07.03.2011 14:31:20

De første sager er allerede på vej til de danske domstole:

http://www.dr.dk/P1/P1Dokumentar/Udsend ... 093217.htm

Og da sagerne jo ret åbenlyst vedrører tolkning af EU-lovgivning, så har jeg svært ved at se, hvordan de danske domstole vil kunne undgå at sende dem videre til EF-domstolen, med mindre regeringen forinden ændrer dansk lovgivning, så sagsøgerne får ret til at få deres familiemedlemmer til Danmark.

Så meget tyder på, at vi nu omsider får en reel domstolsprøvelse af i hvert fald dette hjørne af Danmarks fortolkning af retten til fri bevægelighed i EU.

amore

Indlæg af amore » 08.03.2011 13:52:34

har snakket med en advokat idag som har med udelæningeret at gøre og som allerede har nogle sager kørende ,stillede hende spørgsmålet som jeg har stillet fundiver
vedkommende mente helt klart at tyrkiske statsborger skal behandles efter de gamle regler men at der nok lige ville gå nogle uger før der var vished om hvordan ministeriet vil forvalte det ,spændende spændende :)

Besvar