statsforvaltingen og EU ophold

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
krikris
Geografisk sted: denmark

statsforvaltingen og EU ophold

Indlæg af krikris » 06.06.2014 19:08:28

Hej

Stor var min glæde da jeg erfarede at behandlingen af EU opholdsret for borgere familiesammenført med danskere borger var overført til Statsforvaltningen per april 2014...så vi slap det ydmygende besøg på Udlændingeservice kontor i København dette år.

Men glæden var kort; jeg forsøgte i dag at komme igennem til statsforvaltningen region Nordjylland for at hører, hvor mange måneder FØR udløb af EU opholdskort tidbegrænset på 5 år, man kunne aflevere sin ansøgning om tidsubegrænset opholdskort og fik det kryptiske svar fra call centeret 5 mdr EFTER udløb af nuværende opholdskort....

Det svar betvivlede jeg, blev sendt videre til EU centeret, hvor en telefonsvarer bad mig give navn og telefon nr, og jeg ville blive kontaktet, men selvfølgelig ringede ingen tilbage....

Har nogen erfaringer eller forslag til hvad man kan gøre?

fundiver199

Re: statsforvaltingen og EU ophold

Indlæg af fundiver199 » 14.07.2014 09:08:52

EU-reglerne specificerer ikke, hvor tidligt man kan søge. Jeg ville prøve at komme til at aflevere ansøgningen 2 måneder før, opholdskortet udløber. Det må siges at være rimeligt, da de så dels får tid til at behandle ansøgningen, og dels må man kunne kigge 2 måneder frem i tiden og regne med, at ansøgeren nok ikke har forladt Danmark i løbet af de 2 måneder.

De 2 måneder er den praksis, som US altid har haft i forhold til permanente opholdstilladelser efter danske regler, og jeg mener, den også bør kunne overføres til EU-sager, da det er de samme forhold, der gør sig gældende, navnlig i form af opholdskravet, som jo af gode grunde først er opfyldt, når det gamle opholdskort udløber.

Men det KAN ikke være meningen, at man af den grund skal gå rundt uden gyldigt opholdskort i en lang periode.

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 02.11.2014 08:02:46

Det lykkedes til sidst at finde en person, som vidste noget....

Vi kunne søge ca 3 mdr før, så slut oktober afleverede min mand til vores lokale statsforvaltningen, som så har videresendt sagen til statsforvaltningen i København, hvor der sidder et par sagsbehandlere der, som tager sig af alle ansøgere af permanente ophold ifølge i EU retten.

For et par dage siden, fik vi brev om at sagen var under behandling og at de håbede at sagen var færdigbeh indenfor 6 måneder.....

Så det kan vare længe inden min mand for et opholdskort igen....i øjeblikket går han rundt et fotokopi af sit opholdskort med en underskrift fra statsforvaltningen i sin tegnebog....

Vi håber de er klar til april, hvor han gerne vil en tur til London. Der skal jo søges visum til UK.

closed1

Indlæg af closed1 » 02.11.2014 08:30:50

Det er da under al kritik , at de har en sagsbehandlingstid på 6 måneder.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 05.11.2014 15:31:46

Det er det samme med permanent ophold efter danske regler. Her har sagsbehandlingstiden endda været endnu længere i perioder helt op til 9-12 måneder. Og ja det er da temmelig problematisk, når den gamle opholdstilladelse er udløbet, så man i princippet skal søge tilbagerejsetilladelse, hvis ens arbejdsgiver f.eks. vil sende en en tur til Norge eller Tyskland.

Det er overhovedet ikke i orden at behandle folk sådan, når de bor fuldt lovligt i Danmark og bare skal have fornyet deres opholdstilladelse. Det burde kunne klares på 3-6 uger, lige som når man f.eks. skal have lavet et nyt pas.

Dalajne
Geografisk sted: Tyrkiet

Indlæg af Dalajne » 13.01.2015 16:24:02

Er der noget nyt i jeres sag? Eller holder de ved, at der ca vil gå 6 måneder?

Besvar