Lovligt ophold i 5 år.
Lovligt ophold i 5 år.
Så er det ved at være vores tur til at søge om permanent opholdstilladelse. Min mands opholdskort udløber snart. Vi skal søge via eu reglerne. Men når jeg går ind på statsforvaltningens hjemmeside, synes jeg ikke rigtigt jeg kan finde hvad vi skal medbringe i ansøgningen. Er der nogle der kan fortælle mig hvad vi skal medbringe af dokumenter? Der er ikke specielle krav han skal stille vel? Vi skal ud at rejse snart, er det muligt at de kan lave et midlertidigt opholdskort, hvis behandlingen stadig ikke er færdig til den tid? Håber nogle kan hjælpe mig
Re: Lovligt ophold i 5 år.
Er det ikke bare at spørge hos Statsforvaltningen? Og de burde da kunne lave en tilbagerejsetilladelse, hvis det behøves.
Jo, dem kan jeg sagtens spørge. Men tænkte at det her var et forum, hvor man kunne spørge om råd og hjælp, så hvis nogen nu havde prøvet at søge før, som de nok har, kunne jeg måske få noget hjælp den vej, i stedet for at være nr. 17 i køen ved statsforvaltningen
Okay så.. Jeg har et andet spørgsmål. Hvis man nu skulle være uheldig at få afslag på sit permanente opholdskort, fordi de mener man har opholdt sig ude af landet i en længere periode, eller fordi man får dagpenge. Hvad så? Får man så bare et opholdskort på 5 år igen?
-
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Man får ikke afslag, fordi man er på dagpenge fra a-kasse.
Og statsforvaltningen kan ikke bare 'mene' at man har været ude for længe. Hvis de formoder det, skal de indhente konkrete oplysninger. DK er ikke en bananrepublik, hvor forvaltningen træffer afgørelser med en terning eller efter dagens humør.
Man ved nok godt selv, hvor tit, hvor længe, og i hvor lange sammenhængende perioder man har været uden for sit bopælsland, så det kan man da bare sætte sig ned og regne ud.
Og ja, hvis man - i det tilfælde igen - opfylder betingelserne for fs efter EU-reglerne, så begynder man forfra.
Og statsforvaltningen kan ikke bare 'mene' at man har været ude for længe. Hvis de formoder det, skal de indhente konkrete oplysninger. DK er ikke en bananrepublik, hvor forvaltningen træffer afgørelser med en terning eller efter dagens humør.
Man ved nok godt selv, hvor tit, hvor længe, og i hvor lange sammenhængende perioder man har været uden for sit bopælsland, så det kan man da bare sætte sig ned og regne ud.
Og ja, hvis man - i det tilfælde igen - opfylder betingelserne for fs efter EU-reglerne, så begynder man forfra.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Når vi skal søge til maj har min mand sammenlagt siden august opholdt sig ude af landet i ca 8 måneder. Han er lige nu hjemme 3 uger ad gangen og rejser 2 uger ad gangen. I efteråret var han hjemme i alt halvanden måned på det halve år. Det bekymrer mig lidt, da jeg har læst det max må være i 6 måneder. Men han har jo været hjemme og han har stadig haft bopæl i dk.
Når du skriver vi skal starte forfra, skal vi så til at søge visum osv igen? Opfylde en masse krav? Eller får man et opholdskort på 5 år automatisk? I såfald, ville det så være bedre i vores situation at søge om det 5 årige igen, fremfor permanent?
Når du skriver vi skal starte forfra, skal vi så til at søge visum osv igen? Opfylde en masse krav? Eller får man et opholdskort på 5 år automatisk? I såfald, ville det så være bedre i vores situation at søge om det 5 årige igen, fremfor permanent?
-
- Kontakt:
I så fald skal han kunne påvise 'vægtige grunde'.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =137179#K5
§ 19 stk.6:
".. ét fravær af højst 12 måneders varighed som skyldes vægtige grunde".
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... nentophold
"Det afgørende er ikke, om ansøgeren har haft registreringsbevis eller opholdskort i de 5 år, men om betingelserne for ret til ophold efter EU/EØS-reglerne har været opfyldt."
Jeg vil mene at man ikke kan søge om et nyt 5-årigt kort, medmindre man aktuelt opfylder betingelserne, og jeg mener ikke, at du hvis du er dansk statsborger stadig er at anse for EU-borger.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... =137179#K5
§ 19 stk.6:
".. ét fravær af højst 12 måneders varighed som skyldes vægtige grunde".
http://www.aegteskabudengraenser.dk/vej ... nentophold
"Det afgørende er ikke, om ansøgeren har haft registreringsbevis eller opholdskort i de 5 år, men om betingelserne for ret til ophold efter EU/EØS-reglerne har været opfyldt."
Jeg vil mene at man ikke kan søge om et nyt 5-årigt kort, medmindre man aktuelt opfylder betingelserne, og jeg mener ikke, at du hvis du er dansk statsborger stadig er at anse for EU-borger.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mener du ikke at jeg er at anse som eu borger?
Hvad mener du med det?
Jeg har snakket med udlændingeservice. Han må opholde sig ude af landet i 12 måneder i træk, så længe han har været her lovligt i over 2 år. De fortalte mig også at hver gang han kommer hjem, starter de 12 måneder forfra. Der udover fortalte han mig, at de egentlig var ligeglade, men det der var vigtigt, var at han ikke blev frameldt hans adresse.
Men det er jo også om året man regner med. For hans vekommende kommer det til at løbe et halvt år i 2014 og et halvt år i 2015.
Hvad mener du med det?
Jeg har snakket med udlændingeservice. Han må opholde sig ude af landet i 12 måneder i træk, så længe han har været her lovligt i over 2 år. De fortalte mig også at hver gang han kommer hjem, starter de 12 måneder forfra. Der udover fortalte han mig, at de egentlig var ligeglade, men det der var vigtigt, var at han ikke blev frameldt hans adresse.
Men det er jo også om året man regner med. For hans vekommende kommer det til at løbe et halvt år i 2014 og et halvt år i 2015.
-
- Kontakt:
Mundtlige oplysninger er ikke det papir værd, de er skrevet på. US er velkendt for at servere mangelfulde og vildledende mundtlige oplysninger.
OG US har ikke styr på EU-reglerne, endnu mindre nu, hvor det er statsforvaltningernes opgave at holde styr på dem. Det svar du har fået relaterer sig til opholdsTILLADELSE. Din ægtefælle har opholdsRET efter EU-regler.
Det er statsforvaltningen du skal henvende dig til, når det gælder EU-opholdskort.
Jeg mener at du 'mister' din status som EU-borger når der er gået en vis tid.
Hvis du fx bliver skilt og gift igen, kan du ikke få din nye ægtefælle fs på EU-regler, medmindre du igen opholder dig 'reelt' i et andet EU-land.
Derfor mener jeg at det er muligt, din ægtefælle har mistet sin EU-opholdsret ved sine udlandsophold, og HVIS det er tilfældet, så kan han ikke få et nyt EU-opholdskort på 5 år, uden at I nok engang skal flytte over grænsen. Men jeg kan ikke finde nogen oplysninger om konsekvensen af 'for lange' udlandsophold, så du bør forhøre dig hos statsforvaltningen. Gerne skriftligt, så du får et skriftligt svar.
OG US har ikke styr på EU-reglerne, endnu mindre nu, hvor det er statsforvaltningernes opgave at holde styr på dem. Det svar du har fået relaterer sig til opholdsTILLADELSE. Din ægtefælle har opholdsRET efter EU-regler.
Det er statsforvaltningen du skal henvende dig til, når det gælder EU-opholdskort.
Jeg mener at du 'mister' din status som EU-borger når der er gået en vis tid.
Hvis du fx bliver skilt og gift igen, kan du ikke få din nye ægtefælle fs på EU-regler, medmindre du igen opholder dig 'reelt' i et andet EU-land.
Derfor mener jeg at det er muligt, din ægtefælle har mistet sin EU-opholdsret ved sine udlandsophold, og HVIS det er tilfældet, så kan han ikke få et nyt EU-opholdskort på 5 år, uden at I nok engang skal flytte over grænsen. Men jeg kan ikke finde nogen oplysninger om konsekvensen af 'for lange' udlandsophold, så du bør forhøre dig hos statsforvaltningen. Gerne skriftligt, så du får et skriftligt svar.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvor er det dog trist.. En mand skal havne i sådan situation. Min mand er selvstændig, har bil, bolig, kone og snart 2 børn. Men jeg tænker, han kommer jo ikke til at overskride de 12 måneder? Når vi skal søge, har han været væk i 8 måneder og det er ikke i træk. Han er hjemme 3 uger ad gangen, hvor han arbejder og så er han afsted 2 uger, sådan vil det være fra august 14 til juni 15. Det er heller ikke inde for det samme år jo.
Når det så er sagt.. Hvordan skulle de finde ud af når vi søger, om han har været udrejst? De vil jo ikke have noget dokumentation. Og han har jo været hjemme ved hans familie og han har jo stadig bopæl her og betaler regninger, skat osv i dk.
Når det så er sagt.. Hvordan skulle de finde ud af når vi søger, om han har været udrejst? De vil jo ikke have noget dokumentation. Og han har jo været hjemme ved hans familie og han har jo stadig bopæl her og betaler regninger, skat osv i dk.
-
- Kontakt:
I kan løbe risikoen og søge, og huske at gå meget stille med dørene.
Rent faktisk er det i visse sammenhænge ligegyldigt om et ophold foregår i småbidder eller halve/ hele år.
Fx burde din mand principielt have søgt om tilladelse til at forblive folkeregistreret, når hans samlede udlandsophold inden for et kalenderår åbenbart har oversteget 6 måneder (det har ikke noget at gøre med opholdsret/-tilladelse, det gælder nemlig også for pæredanskere). I jeres tilfælde er det så godt at han ikke har, for så er der jo som du siger ingen der ved noget om det.
Rent faktisk er det i visse sammenhænge ligegyldigt om et ophold foregår i småbidder eller halve/ hele år.
Fx burde din mand principielt have søgt om tilladelse til at forblive folkeregistreret, når hans samlede udlandsophold inden for et kalenderår åbenbart har oversteget 6 måneder (det har ikke noget at gøre med opholdsret/-tilladelse, det gælder nemlig også for pæredanskere). I jeres tilfælde er det så godt at han ikke har, for så er der jo som du siger ingen der ved noget om det.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Hvis han bliver bedt om at fremvise sit pas, vil man evt. kunne se, at der er stemplet for ind- og udrejser. Det afhænger af, hvilke lande han har besøgt.
Han kan jo faa et nyt pas, og smide det gamle ud.
Jeg har tænkt meget over det i de her dage, og er ved at gå ud af mit gode skind. Jeg har snakket med borgerservice, statsforvaltningen, udlændingeservice og folk der selv har stået i lignede situation.
Jeg er så bange for, at det skulle blive afslag. Og jeg står i dk alene med 2 børn, uddannelse, hus og 2 biler.
Men... Ville man ikke også tænke på barnets tarv? Vores ældste søn er 3 år, der ville jo være forfærdeligt for ham at undvære hans far.
Ville de ikke se på at han var eget firma og er rigtig godt integreret?
Når vi skal søge har han været væk i ca 8 måneder, men hjemme ofte også. Men det er jo af meget vægtige grunde han har været væk, og som jeg kan forstå det, må man være ude af landet, hvis det er af vægtige grunde 12 måneder i træk?
Ville man virkelig kunne miste sit pas, få et nyt og så ville de slet ikke kunne se at han er rejst? Myndighederne må vel kunne kigge i systemet om han har været væk i en længere periode?
Jeg er så bange for, at det skulle blive afslag. Og jeg står i dk alene med 2 børn, uddannelse, hus og 2 biler.
Men... Ville man ikke også tænke på barnets tarv? Vores ældste søn er 3 år, der ville jo være forfærdeligt for ham at undvære hans far.
Ville de ikke se på at han var eget firma og er rigtig godt integreret?
Når vi skal søge har han været væk i ca 8 måneder, men hjemme ofte også. Men det er jo af meget vægtige grunde han har været væk, og som jeg kan forstå det, må man være ude af landet, hvis det er af vægtige grunde 12 måneder i træk?
Ville man virkelig kunne miste sit pas, få et nyt og så ville de slet ikke kunne se at han er rejst? Myndighederne må vel kunne kigge i systemet om han har været væk i en længere periode?
"Barnets tarv", som du kalder det, er vel, at I uden problemer kan slå jer ned i farens hjemland eller et andet sted ude i verden. En treårig er jo netop let at flytte med og har ikke "slået rod" på samme måde som et ældre barn.