s.københavn skrev:Hej igen,
Skal lige høre om jeg har forstået det rigtigt, at i DK kan man få dansk statsborgerskab efter 7 år, men man SKAL også bestå en prøve, som selv danskere har svært ved, at bestå?
Den danske indfødsretsprøve er ved at blive erstattet af en nemmere udgave. Men hvordan det ser ud om 5-7 år, kan ingen jo vide i dag.
Mht. at "selv danskere har svært ved at bestå prøven", så er det rigtigt, at når man har givet den gamle indfødsretsprøve til f.eks. gymnasieelever, der har taget den uden overhovedet at forberede sig, så er op mod halvdelen dumpet.
Men det svarer jo også til, at man lader folk gå op til køreprøve uden at have taget så meget som en eneste teoritime. Der findes naturligvis forberedelsesmateriale til prøven, og dem, der tager den for alvor, har haft mulighed for at studere dette.
Jeg har selv taget de fleste af dem for sjov (de kommer kun 1 gang hvert ½ år), og nok har jeg haft enkelte forkerte svar, men jeg har altså aldrig været bare i nærheden af ikke at bestå dem. Så hvor "let" eller "svær" denne prøve faktisk er, må siges at være et meget subjektivt spørgsmål.
Op mod halvdelen af dem, der forsøgte at tage indfødsretsprøven for alvor, dumpede til den. Men der er nok også en kraftig overvægt at meget ressourcesvage personer herunder flygtninge blandt dem, og nogle har måske bare taget lidt for let på forberedelsen. Måske bestod nogle så 2. eller 3. gang, de forsøgte, det er jo heller ikke alle, der består køreprøven i 1. forsøg.
Jeg må sige, at personligt finder jeg det faktisk rimeligt, at man sætter sig lidt ind i samfundsforhold, historie, geografi mm i et land, hvor man gerne vil være statsborger. Så jeg synes, det er en rigtig god ting, at der er en indfødsretsprøve i Danmark.
Men selvfølgelig kan man diskutere, hvad indholdet og sværhedsgraden skal være, og her ramte den gamle prøve måske ikke 100% i plet. Den var bla. fyldt med en masse spørgsmål om historie og årstal, som det nok mest er ældre national-konservative danskere, der synes, det er vigtigt, at folk skal vide en masse om.