Vores situation - HJÆLP modtages med Kyshånd

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Haxager

Vores situation - HJÆLP modtages med Kyshånd

Indlæg af Haxager » 04.07.2013 09:43:15

Ægteskabet, indsæt kladder fra board
Senest rettet af Haxager 31.12.2020 17:05:09, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Re: Vores situation - HJÆLP modtages med Kyshånd

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2013 11:24:31

Når samlivskravet ikke er opfyldt, skal Udlændingestyrelsen tage stilling til, om der er særlige grunde til alligevel at lade din mand beholde opholdstilladelsen. Som f.eks. hensynet til jeres barn. Og før der er taget stilling til det, kan opholdstilladelsen naturligvis ikke gøres permanent. Men har han først fået lov at beholde opholdstilladelsen, kan den til gengæld gøres permanent på samme vilkår, som ville være gældende, hvis I stadig boede sammen. Så det er altså lidt ”alt eller intet”. Enten vil han helt miste sin ret til at bo i Danmark, eller også vil han – som du beskriver sagen – kunne få gjort sin opholdstilladelse permanent.

På en måde ville sagen være væsentlig mere ”ren”, hvis I faktisk var blevet skilt. Risikoen er, at når I stadig er gift, så kan man sige, at der ikke er noget til hinder for, at I alle 3 kan flytte til hans hjemland og fortsætte familielivet der. Det vil især kunne blive tilfældet, hvis jeres barn er under 6-7 år og dermed stadig er det, som US kalder for ”tilpasningsdygtigt”. Så hvis I ikke har tænkt jer at flytte sammen igen, vil I muligvis forbedre hans mulighed for at blive i Danmark en del, hvis I indgiver begæring om skilsmisse. Der er tale om nogle spørgsmål, som kræver alvorlige overvejelser, så måske er det en god ide også at søge bistand fra en dygtig advokat, hvor I kan drøfte jeres muligheder og tanker ansigt til ansigt.

Haxager

Indlæg af Haxager » 04.07.2013 12:04:21

m
Senest rettet af Haxager 31.12.2020 17:05:25, rettet i alt 1 gang.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 04.07.2013 13:10:08

I skal selvfølgelig angive, at I ikke længere bor sammen. Ellers underskriver I falsk, hvilket er strafbart og med sikkerhed vil blive opdaget, når din mand har flyttet sin adresse i Folkeregisteret.

De grunde, du angiver til, at I ikke ”kan” leve i Palæstina, er næppe nok til at sikre jer dispensation fra kravene til FS herunder samlivskravet. Der kan dispenseres, hvis du lider af en alvorlig sygdom, som ikke kan behandles i Palæstina pga. et mangelfuldt sundhedsvæsen. Men at jeres liv i Palæstina vil være ”uværdigt” eller på anden måde uønskværdigt sammenlignet med jeres nuværende liv i Danmark er ikke nok til at sikre dispensation, da dette mere skyldes de generelle forhold i området end jeres individuelle situation.

Jeg kan eksempelvis heller ikke i praksis leve med min familie i min kones hjemland Filippinerne, idet jeg ingen realistisk mulighed vil have for at forsørge hverken hende, mig selv eller vores børn. Men de internationale konventioner sikrer ikke ret til ”en bestemt levestandard”. Og derfor må vi leve op til de generelle krav, hvis vi ønsker at bo sammen i Danmark, uanset at det på ingen måde er et realistisk alternativ for os at bo sammen på Filippinerne pga. de generelle sociale og økonomiske forhold i det land.

Besvar