FA10

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
BoZa

FA10

Indlæg af BoZa » 06.02.2013 21:45:42

Vi er familiesammenført i 01.2007.

Vi har udfyldt og afleveret FA10 til US. I dag er ansøgningen afvist fordi det ikke er det rigtige skema, siger de. Andet står der ikke. Og TU1 er Vedlagt.

Hvornår kan skema FA10 anvendes :?: Findes der en udførlig forklaring om hvornår FA10 kan anvendes :?: Er det kun til dem som i forvejen har ophold efter eu retten eller er det fordi man kan være familiesammenført efter danske regler og derfor er udelukket fra at bruge FA10 :?:

Jeg var blevet bildt ind at alle kunne bruge FA10. Der står ikke noget udførligt på US hjemmeside om FA10 :roll:

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: FA10

Indlæg af mh1 » 07.02.2013 10:12:08

Ja, FA10 er til brug for dem, der er fs efter EU-regler.

Når der skal forlænges for familiesammenførte, kan man søge on-line, hvis man har nemID eller digital signatur:

https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Blanket ... orlængelse

Blanketten hedder FA3
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 07.02.2013 15:20:44

BoZa skrev:Jeg var blevet bildt ind at alle kunne bruge FA10. Der står ikke noget udførligt på US hjemmeside om FA10 :roll:
Us er da ret detaljeret med hensyn til hvad FA10 skal bruges til. :wink:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/p ... egning.htm
> Skema FA10: Ansøgning om permanent opholdstilladelse på baggrund af ophold efter EU-retten.

De andre blanketter kan du finde lidt om her:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/f ... ngelse.htm
Forlængelse af tidsbegrænset (midlertidig) opholdstilladelse (voksne)
> Ansøgningsskema FA3 (dansk version)

Forlængelse af tidsbegrænset (midlertidig) opholdstilladelse (børn under 18)
> Ansøgningsskema FA4 (dansk version)

Så jeg syntes da egentlig nok at us er ret detaljeret om hvad de forskellige skemaer skal bruges til. Det virker mere til at du ikke har læst hvilket skema du var ved at udfylde, fordi nogen har bildt dig ind at du skulle bruge FA10. :wink:

BoZa

Indlæg af BoZa » 08.02.2013 14:24:58

Nej Søren, "på baggrund af ophold efter EU-retten" er tom snak for alle andre end dem som nørder rundt i opholdstilladelser - eller er ansat i embedsværket.

"Skema FA10: Ansøgning om permanent opholdstilladelse på baggrund af ophold efter EU-retten."
kan nemlig også forstås som at man kan vælge at ansøge om permanent opholdstilladelse efter EU reglerne uanset hvordan man i øvrigt er fs og at de andre skemaer derfor er irrelevante.

Det var bedre hvis der havde stået:
FA10 skal bruges hvis du i forvejen har fået ophold på baggrund af EU retten. Du kan se om du har fået ophold efter EU retten på dit opholdsbrev.

Så det virker mere som om at du har beskæftiget dig lidt for længe med opholdstilladelser og derfor ikke kan se de tvetydige informationer - for nu at holde den samme personlige vinkling. :mrgreen:

Men nu er det klart - gad vide hvor mange der fejlanvender FA10...?

soreng

Indlæg af soreng » 08.02.2013 14:33:09

BoZa skrev:Nej Søren, "på baggrund af ophold efter EU-retten" er tom snak for alle andre end dem som nørder rundt i opholdstilladelser - eller er ansat i embedsværket.

"Skema FA10: Ansøgning om permanent opholdstilladelse på baggrund af ophold efter EU-retten."
kan nemlig også forstås som at man kan vælge at ansøge om permanent opholdstilladelse efter EU reglerne uanset hvordan man i øvrigt er fs og at de andre skemaer derfor er irrelevante.

Det var bedre hvis der havde stået:
FA10 skal bruges hvis du i forvejen har fået ophold på baggrund af EU retten. Du kan se om du har fået ophold efter EU retten på dit opholdsbrev.
Du mener hvis der havde stået noget ala:
TU1 kan bruges, hvis man har opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring

TU2 kan bruges, hvis man har opholdstilladelse på baggrund af asyl

TU3 kan bruges, hvis man har opholdstilladelse på baggrund af tidligere dansk statsborgerskab, dansk afstamning eller tilhørsforhold til det danske mindretal i Sydslesvig mv.

TU4 kan bruges, hvis man har opholdstilladelse på baggrund af arbejde, studier, eller har opholdstilladelse i Danmark som religiøs forkynder. Desuden kan man bruge skemaet, hvis man har opholdstilladelse som medfølgende familiemedlem til en udenlandsk statsborger, som arbejder eller studerer i Danmark.

FA10 kan bruges, hvis man er familiesammenført til en dansk statsborger efter EU-retten.

Det ville nok gøre det mere overskueligt...Hvor har jeg lige fundet på den tekst fra?
Den står nok på siden hvor du henter dine skemaer. :wink:
BoZa skrev:Så det virker mere som om at du har beskæftiget dig lidt for længe med opholdstilladelser og derfor ikke kan se de tvetydige informationer - for nu at holde den samme personlige vinkling. :mrgreen:
rent faktisk har jeg aldrig læst skemaet FA10...Jeg har ikke nogen speciel viden om ansøgning om permanent opholdstilladelse efter EU retten. Men jeg læser hvad US skriver på deres side hvis jeg er i tvivl. ;-)

Jeg skrev nu altså kun den personlige vinkling fordi at du selv havde skrevet
Jeg var blevet bildt ind at alle kunne bruge FA10. Der står ikke noget udførligt på US hjemmeside om FA10
Men det kan du jo mene...Så kan jeg på samme måde mene at der virker til at du ikke har gidet læse på den side hvor du har hentet FA10 skemaet, fordi at du troede at du allerede "vidste" hvilke skema du skulle bruge, før du gik ind på siden. :mrgreen: :lol:
BoZa skrev:Men nu er det klart - gad vide hvor mange der fejlanvender FA10...?
Jeg tror at du er den første jeg har hørt om, 8) så jeg tror ikke at problemer er så stort som du gør det til. Normalt ved folk godt hvilke regler de er familiesammenført efter, og derfor hvilke regler de kan søge om permanent opholdstilladelse efter.

BoZa

Indlæg af BoZa » 08.02.2013 16:22:03

På FA10 står der:
"Hvis du ikke er EU/EØS-statsborger eller statsborger i Schweiz, vil bogstavet under ”Type opholdstilladelse” på dit opholds(plastik)kort desuden angive dit opholdsgrundlag. Bogstavet ”K” betyder normalt, at du har ret til ophold på grundlag af familiesammenføring efter EUretten og derfor kan bruge dette skema."

Hun er ikke fra EU/EØS-statsborger eller statsborger i Schweiz og der står "K" på opholds(plastik)kortet.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 08.02.2013 17:31:50

Men nu ved I, at I skal udfylde TU1, hvis din kone ønsker at søge permanent opholdstilladelse, og er problemet så ikke løst? Hvis andre skulle være i tvivl om deres egne ansøgninger, kan de læse denne vejledningstekst:

Psalm12

Indlæg af Psalm12 » 08.02.2013 19:07:12

Jeg kan godt forstå forvirringen. Hvis "K" står på hendes kort, er det jo også en fejl, og hvem ved, hvad det kan føre til?

@BoZa, jeg synes, at du skulle komme med et forslag til integrationsministeren. Fordi jeg synes også, at der er stor forskel mellem "kan" og "skal". Hvis jeg havde læst teksten så omhyggeligt, som du har, ville jeg også have været i tvivl, om det overhovedet var nødvendigt at bruge en ansøgningsskema. Men på det tidspunkt jeg søgte permanent, havde vi to biler på værkstedet og problemer med computeren, og det var lige før, jeg søgte repatriering alligevel, jeg var så skeptisk overfor det hele.

Besvar