Tidsubegrænset ophold efter EU Regler

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
ololo

Tidsubegrænset ophold efter EU Regler

Indlæg af ololo » 27.11.2012 11:11:03

Kære alle,

jeg har prøvet at finde noget information her i forum, men har ikke fundet svare på mine spørgsmål.

kort om min situation:

Jeg er tredjelandsstatsborger, som har fået opholdstilladelse i DK efter EU regler. Min mand og jeg boede i et andet EU land , og min mand søgte arbejde der. Jeg fik opholdskort pga. min mand kunne forsøge familien dvs. havde tilstrækkelige midler under vores ankomst til Dk.

Nu læser han på universitet og har arbejde ved siden af studier. Han har planer at tage et studieophold i et EU land næste år( mindre end 6 måneder). Jeg regner med at bliver her i DK pga. mit job, mens han læser i udlandet.

Mit spørgsmål er: Vil der være nogle problemer i min situation , når jeg skal ansøge om tidsubegrænset opholdstilladelse?
Kan jeg blive i landet, mens ægtefælle læser i udlandet mindre end 6 måneder?

På forhånd, mange tak ! :)

soreng

Re: Tidsubegrænset ophold efter EU Regler

Indlæg af soreng » 27.11.2012 11:41:49

Umiddelbart er der ikke noget i det der vil give problemer som reglerne for permanent opholdstilladelse er i øjeblikket.

Det skulle heller ikke give problemer for dig at din mand læser mindre end et halvt år i udlandet. Der er jo ikke noget samlivskrav når i har fs efter EU regler.

ololo

Indlæg af ololo » 27.11.2012 14:55:53

Hej igen,

Det er rigtigt at der ikke er noget samlivskrav. Vi kan have forskellige adresser i dk, men kan vi har forskellige adresser i forskellige EU lande?

soreng

Indlæg af soreng » 27.11.2012 15:05:43

Så længe flytningen er på mindre end 6 måneder, så må man da gerne beholde ens danske folkeregister adresse, så længe man ikke lejer eller låner ens bolig ud. Det er først hvis man flytter for mere end 6 måneder at man skal anmelde sin flytning til udlandet.
https://www.borger.dk/Sider/Flyt-til-udlandet.aspx

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 28.11.2012 12:51:24

Hvis opholdet i det andet EU-land varer i mindre end 6 måneder, skal man bare lade være med at registrere sig som udvandret i CPR. Varer opholdet i mere end 6 måneder, således at man har pligt til at framelde sig CPR, er der tale om en noget kompliceret situation, som man bør drøfte med US, før man tager afsted. Der vil formentlig kunne gives en dispensation for bortfald af opholdsret, som man også kender det efter de danske regler, hvis udlandsopholdet har en konkret anledning samt en på forhånd afgrænset varighed, men ÆUG har ikke hørt om nogle konkrete eksempler på det.

Besvar