Hej Allesammen!
Jeg er en kvinde fra EU-land. Min mand er etnisk dansk og vi er gift i 6 år. Da min mand var på 20 år, har han flyttet sig til Norge til at studere på en skole. Der har han boet i 10 år og byttet sit danske statsborgerskab ud med et norsk. De sidste 25 år bor han i Danmark, men han beholder stadivæk norsk statsborgerskab.
Ifølge indfødsrets lov kan en person optaes på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter 6 år uafbrudt ophold her i landet, når ægteskabet har bestået og ægtefællen har været dansk i mindst 3 år.
Hvad betyder "ægtefællen har været dansk i mindst 3 år" i forbindelse med min situation ?
Har jeg ret til at blive dansk statsborger efter 6 år regler hvis min mand fortsætter at beholde norsk statsborgerskab ?
På forhånd tak
statsborgerskab efter 6 år regler
Det er indfødsretsloven. Fremgår af kapitel 3 i nye retningslinier for naturalisation.
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/0 ... sation.pdf
Kapitel 3
§ 8. En person, der lever i ægteskab med en dansk statsborger, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter 6 års uafbrudt ophold her i landet, når ægteskabet har bestået og ægtefællen har været dansk i mindst 3 år. Ved 2 års ægteskab kræves 7 års ophold her i landet, og ved 1 års ægteskab kræves 8 års ophold
http://www.nyidanmark.dk/NR/rdonlyres/0 ... sation.pdf
Kapitel 3
§ 8. En person, der lever i ægteskab med en dansk statsborger, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter 6 års uafbrudt ophold her i landet, når ægteskabet har bestået og ægtefællen har været dansk i mindst 3 år. Ved 2 års ægteskab kræves 7 års ophold her i landet, og ved 1 års ægteskab kræves 8 års ophold
Du skal ringe og spørge Indfødsretkontoret om din mands tidligere år som dansk statsborger tæller med eller om han skal få sit gamle statsborgerskab tilbage og starte forfra på de 3 år.
Indfødsretskontoret kan kontaktes telefonisk mellem kl. 9-12 mandag til fredag.
Kontoret er åbent for personlige henvendelser dagligt mellem kl. 9 og 12.
Holbergsgade 6
1057 København K.
Tlf.: 33 95 42 70
E-mail: indfodkt@inm.dk
Indfødsretskontoret kan kontaktes telefonisk mellem kl. 9-12 mandag til fredag.
Kontoret er åbent for personlige henvendelser dagligt mellem kl. 9 og 12.
Holbergsgade 6
1057 København K.
Tlf.: 33 95 42 70
E-mail: indfodkt@inm.dk