frasige sig Ukrainsk statsborgerskab

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Mizzy

frasige sig Ukrainsk statsborgerskab

Indlæg af Mizzy » 13.09.2012 10:07:49

Jeg har fået tilkendt Dansk statsborgerskab såfremt jeg frasiger mig mit Ukrainske statsborgerskab inden 2014 (dette gøres ikke automatisk),det lyder jo ganske flot og nemt! troede jeg!
Det viser sig at jeg ikke har mulighed for at opfylde de krav der stilles, dels pga jeg har ingen familie der vil hjælpe mig med at fremskaffe nogle dokumenter angående tilladelse fra forældre til at bo permanent i DK (mine forældre siger direkte at jeg bor i Danmark og de vil på ingen måde hjælpe mig det må jeg selv ordne) der skal også bruges et dokument der fortæller at jeg ikke skylder nogle penge til de Ukrainske myndigheder (regel der er indført i 2011) (kan heller ikke fremskaffes da jeg jo ikke kan få hjælp fra min familie hjemme i Ukraine)
Jeg er Dansk gift (13 år) har boet alle 13 år i Danmark og aldrig forladt Danmarks grænser, jeg har aldrig haft besøg af venner og familie fra Ukraine og har absolut ingen planer om at forlade Danmark og rejse hjem til Ukraine da jeg bor her i det land hvor jeg føler mig hjemme og hvor jeg har min familie.
Stort set det samme som skrevet her er sendt til J.M
Har jeg andre steder jeg kan henvende mig og få hjælp til den friløsning af statsborgerskabet da jeg føler som gidsel i både den Ukrainske og Danske lovgivning.
Skriv gerne en Privat mail.
På forhånd tak.
Håber virkelig der er nogen herinde med nogle råd i denne situation.
Mizzy

soreng

Re: frasige sig Ukrainsk statsborgerskab

Indlæg af soreng » 13.09.2012 16:00:25

JM hverken kan eller vil hjælpe dig med at frasige dig dit eksisterende statsborgerskab. Det er udelukkende en sag imellem dig og den ukrainske stat.

Når du ikke har nogle i Ukraine der vil hjælpe dig, så må du vel bare selv rejse dertil og få ordnet det papirarbejde der er. At du ikke kan få hjælp af noget familie i Ukraine gør da ikke at du ikke kan fremskaffe papirerne. Du skal jo så bare selv sørge for at fremskaffe dem, ved selv at rejse til Ukraine og få det ordnet.

JM er fuldstændig ligeglad med hvis det er en smule besværligt for dig at skaffe de papirer. Så længe det ikke er umuligt. Dobbelt statsborgerskab accepteres kun i danmark hvis man er født med det, og derfor får du ikke lov til at få dansk statsborgerskab, før end at du få fraskrevet dig dit eksisterende statsborgerskab.

Tag da 2 ugers ferie, sæt dig på en flyvemaskine og få ordnet de papirer een gang for alle.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2012 16:17:13

Eller overvej at se tiden lidt an og se, om den danske regering gør alvor af sine annoncere planer om at indføre mulighed for dobbelt statsborgerskab. Dog har du selvfølgelig kun glæde af dette, hvis Ukraine også tillader det.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.09.2012 17:02:34

Man KAN jo altså også godt få dansk statsborgerskab uden at absolut skulle frasige sig sit hidtidige:
citat fra nyidanmark:
"Krav om løsning stilles ikke over for:
Ansøgere, der automatisk mister sit hidtidige statsborgerskab.
Ansøgere med flygtningestatus.
Ansøgere fra et land, hvor det erfaringsmæssigt er umuligt eller forbundet med overordentlig vanskeligheder at blive løst.
Ansøgere, der har fået afslag på løsning fra sit hidtidige statsborgerskab.
Ansøgere, der har dokumenteret, at ansøgeren har gjort et seriøst, men forgæves forsøg på at blive løst fra sit hidtidige statsborgerskab."

Så det, Mizzy skal gøre er at dokumentere, at hendes forældre ikke vil skrive under på den åbenbart krævede erklæring om at de vil tillade deres fuldmyndige datter at ændre statsborgerskab. Det alene må være tilstrækkeligt til at Mizzy kan få sit danske statsborgerskab. Det kan næppe forlanges, at hun SKAL vente, til hendes forældre er døde, før hun må blive dansk.
mh
Rådgiver for ÆUG

soreng

Indlæg af soreng » 13.09.2012 17:59:32

mh skrev:Man KAN jo altså også godt få dansk statsborgerskab uden at absolut skulle frasige sig sit hidtidige:
citat fra nyidanmark:
Ansøgere fra et land, hvor det erfaringsmæssigt er umuligt eller forbundet med overordentlig vanskeligheder at blive løst.
Ansøgere, der har dokumenteret, at ansøgeren har gjort et seriøst, men forgæves forsøg på at blive løst fra sit hidtidige statsborgerskab."

Så det, Mizzy skal gøre er at dokumentere, at hendes forældre ikke vil skrive under på den åbenbart krævede erklæring om at de vil tillade deres fuldmyndige datter at ændre statsborgerskab. Det alene må være tilstrækkeligt til at Mizzy kan få sit danske statsborgerskab. Det kan næppe forlanges, at hun SKAL vente, til hendes forældre er døde, før hun må blive dansk.
Hvor skriver Mizzy at forældrene skal skrive under på sådan et dokument? Jeg kan kun læse at de ikke vil hjælpe hende med at skaffe dokumenterne på hendes vegne?

DBS

Indlæg af DBS » 13.09.2012 19:01:26

Mizzy skrev:Det viser sig at jeg ikke har mulighed for at opfylde de krav der stilles, dels pga jeg har ingen familie der vil hjælpe mig med at fremskaffe nogle dokumenter angående tilladelse fra forældre til at bo permanent i DK (mine forældre siger direkte at jeg bor i Danmark og de vil på ingen måde hjælpe mig det må jeg selv ordne)
@soreng, står der ikke her over, at hun skal fremskaffe et dokument om at hendes forældre tillader hende at opholde sig i DK permanent ?

@mizzy, har du prøvet at kontakte den ukrainske ambasade i København, om de kan hjælpe, og hvis de ikke kan, så prøv at få svaret skriftligt, således at du kan dokumenter at det er umuligt, lige om mh skriver.

mvh DBS

Mizzy

Indlæg af Mizzy » 13.09.2012 19:38:39

Hej til alle der har svaret på dette indlæg.
Jeg har talt med UA ambassade i KBH og svaret er skaf dokumentation fra dine forældre at du må bo permanent i DK,(det har jeg jo gjort i 13 år og har ingen kontakt haft til hverken forældre eller tidligere venner og er jo trods alt 40 år og i DKs øjne fuld myndig) samt dokumentation på at jeg ikke skylder staten (UA) nogen penge)
Jeg havde forsøgt et par gange at få min mor til at underskrive den erklæring om forældres tilladelse til at bo her i DK permanent men fik gentagne gange beskeden fra min mor at hun ikke vil hjælpe mig da jo jo har valgt at bo i Danmark og selv må ordne det og jeg kan jo ikke bare underskrive en erklæring i min mors navn da det jo er strafbart.
Jeg kan flyve til UA både 10 og 20 gange og jeg får ikke nogen underskrift ud af det fra min mor for hun vil ikke have noget med det at gøre. Så i mine øjne er det en umulig ting at opfylde.
jeg holder mig selv til det der skrives på nyidanmark:
citat fra nyidanmark:
Dels er de jo på JM udmærket klar over at disse krav er for nogle umulige at indfri og nævner selv at man skriver et personligt brev til dem inde på JM ( det har jeg gjort)og forklarer sin situation, så vil man kikke på sagen og evt tage den op i folketinget til drøftelse.
Mizzy

DBS

Indlæg af DBS » 13.09.2012 19:48:55

Kan ikke helt lade være med at tænke på den med underskriften fra forældrene.

Mon UA´s ambassade er klar over din alder, det lyder lidt som om, at ved at du snakker om dine forældre, at de tror du måske er yngre ?

Og at nogle lande gør alt for at ligge hindringer i vejen for at deres statsborger, kan blive løst fra deres statsborgerskab, er ikke ukendt, og det kan jo være at JM før har set eksempler fra UA før, så kryds finger og håb !

mvh DBS

Mizzy

Indlæg af Mizzy » 13.09.2012 20:05:08

Jeg har gjort UAs ambasade opmærksom på at jeg er 40 år, Jeg har været på ambassaden personligt og fremvist mit pas, det er nu UAs regler der kræver denne underskrift fra forældre og ikke ambassaden der har fundet på dette, der forklares til mig at for at slippe for at slippe for denne tilladelse fra forældrene er der 2 muligheder 1 at de er sporløst forsvundet- 2 at de er døde (og ingen af delene er de), de vil bare ikke skrive under.
Jeg føler mig stavs bundet og som gidsel i lovgivningen, dog håber jeg at sagen tages op i tinget og vender til fordel så jeg kan få Dansk statsborgerskab ellers ser jeg ingen mening i at gå op til indfødsrets prøven og bestå med alle svar rigtige ( prøven tog mig 8 minutter fra jeg gik ind til jeg gik ud)
Mizzy

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 13.09.2012 22:17:23

Nogle lande har lovregler, som påbyder at ikke alene forældre har forsørgerpligt overfor deres børn, men voksne børn har forsørgerpligt overfor deres forældre. Det skulle ikke undre mig om Ukraine har en sådan 'omvendt' forsørgerpligt, og det ville være forklaringen på at forældre skal acceptere at deres voksne børn udvandrer permanent og skifter statsborgerskab.

Mizzy, det burde være muligt at få overbevist de danske myndigheder om at du ikke kan få løsning fra dit ukrainske statsborgerskab. Reglerne må jo være tilgængelige og kunne oversættes. Det skal nok løse sig.
mh
Rådgiver for ÆUG

Mizzy

Indlæg af Mizzy » 14.09.2012 13:01:47

Jeg udvandrede jo permanent i 1999 og blev gift (er det stadig og med samme mand)
Da jeg talte med JM gav de udtryk for at de godt kendte til de stort set umulige krav der skal opfyldes så oversættelse af regler skulle ikke direkte være nødvendigt.
Om UA har omvendt forsørgerpligt ved jeg ikke men skulle ikke undre mig siden de forlanger
forældre skal acceptere med underskrift og autoriseret appostille at deres voksne børn udvandrer permanent og skifter statsborgerskab. Ambassaden lod mig fortælle at hele denne procedure ville tage små 3 år (+-) og jeg har ca 2 til at skaffe dokumenter/tilladelser mine forældre absolut ikke vil have noget med at gøre og vil ikke skrive under på.
Lykkedes det ikke at få åbnet regeringens øjne for mit problem ( men jeg håber da stadig at det lykkedes i sidste ende når jeg gør opmærksom på dette specielt punkt 3
Får jeg afslag er der forhåbentlig en klage mulighed for ellers må jeg jo skrue bissen på og gå til pressen.
Men lad os nu se hvor galt det går.

DBS

Indlæg af DBS » 15.09.2012 14:27:20

Mizzy skrev:Ansøgere, der har dokumenteret, at ansøgeren har gjort et seriøst, men forgæves forsøg på at blive løst fra sit hidtidige statsborgerskab."
Den del ville jeg personligt nok sætte gang i !

Så kan du dokumentere at du har gjort hvad du kunne, og samtidigt med at JM formodentlig kender problemmet med UA, fra andre i samme situation.

Så selv om du ved det er udsigtsløs, vil jeg tro at det er nødvendig at sætte gang i proceduren, alene af den grund, at du kan dokumenter at du har gjort hvad du kunne.

mvh DBS

Mizzy

Indlæg af Mizzy » 15.09.2012 15:07:15

kan orientere DBS
At jeg mere hælder til denne:
Det har JM jo selv bekræftet for mig under en telefon samtale at det er næsten umuligt eller overordentlig vanskeligt at blive løst så det bliver den jeg mest forholder mig til og nu skal JM jo først tage stilling til hvad der videre skal ske med den erklæring om dispentation til at blive løst (de arbejder jo ikke stærkt så det tager nok en rum tid før jeg får svar.
Den du nævner kan til dels ikke bruges da eneste dokumentation jeg har er mundtlig svar fra min mor (jeg vil ikke hjælpe dig med noget, du bor i Danmark og må derfor selv ordne dine ting)
Med mit indlæg tænkte jeg nu også mere på at der må da være nogen her specielt Ukrainer) der har stået i samme situation og måske ville dele sine erfaringer med mig.

DBS

Indlæg af DBS » 15.09.2012 15:10:41

Har du prøvet på http://www.rusnak.dk ?

Eller www.zhensovet.dk

mvh DBS

Mizzy

Indlæg af Mizzy » 16.09.2012 09:21:10

DBS!
Takker venligt for link.
Har skam forsøgt mig på de link med et negativt resultat, har ligesom på fornemmelsen at de der har stået i samme situation som jeg med at frasige sig Ukrainsk statsborgerskab ikke har lysten til at dele ud af hvad de gjorde for at opnå et resultat.
Jeg venter nu på afgørelsen fra JM og må så tage den defra.
Dog undrer jeg mig over at man ikke bare med sin underskrift kan frasige sig sit statsborgerskab når man nu er blevet tilkendt Dansk statsborgerskab ved lov, der er noget i mine øjne der ikke stemmer helt overens, og jeg er nu fast besluttet på at gå videre med dette såfremt afgørelsen fra JM efter revudering stadig er negativ.
På forhånd tak for alle svar og råd.
Mizzy

Besvar