Hej,
jeg har et spørgsmål til beskæftigelseskravet ifbm. en tidsubegrænset opholdstilladelse. Baggrunden er at min kone desværre er blevet opsagt efter at have indgivet ansøgningen (har ellers haft arbejde uafbrudt i mere end 4 år).
På US hjemmeside står der "Man skal fortsat være i arbejde på det tidspunkt, hvor tilladelsen vil kunne gives. Man skal således være i en uopsagt stilling." Jf. andre indlæg her på siden skal det åbenbart forstås sådan at man skal være i arbejde når US langt om længe er færdig med sagsbehandlingen.
Jeg synes dog ikke det stemmer overens med Udlændingelovens §11 stk 4 pkt 8, der siger: "Udlændingen har haft ordinær fuldtidsbeskæftigelse her i landet i mindst 2 år og 6 måneder inden for de sidste 3 år forud for indgivelsen af ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse og må fortsat antages at være tilknyttet arbejdsmarkedet på tidspunktet, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles."
Den normale definition på at være tilknyttet arbejdsmarkedet dækker også fx. ledige, der får dagpenge (Danmarks Statistik fx.). Er der nogen der kan forklare hvad der er rigtigt her (meget gerne med en juridisk begrundelse)? Det virker jo lidt som om US har lavet deres egen fortolkning af loven.
Mvh
Steffen
Inkonsistent beskæftigelseskrav?
-
fundiver199
Re: Inkonsistent beskæftigelseskrav?
Hej Steffen
I denne sammenhæng er man desværre ikke "tilknyttet arbejdsmarkedet", fordi man er forsikret i en A-kasse. Så teksten på Nyidanmark er en fuldstændig korrekt udlægning af loven. I må derfor desværre forvente, at din kone får afslag. Men heldigvis er der jo nye regler på vej til foråret, så måske vil hun kunne søge igen og få PUT, når de er trådt i kraft.
Jeg synes, at du skulle skrive til de politiske ordførere fra de tre regeringspartier og spørge dem, om det virkelig er deres hensigt, at din kone skal nægtes ret til PUT, bare fordi hun har været uheldig og er blevet fyret.
Desværre har regeringen nemlig kun lagt op til at foretage nogle mindre justeringer i de her regler, men hvis de bliver bombarderet med henvendelser fra de borgere, som reglerne rammer, kan man da håbe på, at det gør en smule indtryk.
Husk dog naturligvis at skriv på en pæn og sober måde uden at svine nogen til. Forklar grundtrækkene i jeres situation og spørg, om det virkelig er SF´s Socialdemokraternes og Radikales holdning, at man skal straffes for uden egen skyld at blive ledig efter 4 år på en arbejdsplads.
I denne sammenhæng er man desværre ikke "tilknyttet arbejdsmarkedet", fordi man er forsikret i en A-kasse. Så teksten på Nyidanmark er en fuldstændig korrekt udlægning af loven. I må derfor desværre forvente, at din kone får afslag. Men heldigvis er der jo nye regler på vej til foråret, så måske vil hun kunne søge igen og få PUT, når de er trådt i kraft.
Jeg synes, at du skulle skrive til de politiske ordførere fra de tre regeringspartier og spørge dem, om det virkelig er deres hensigt, at din kone skal nægtes ret til PUT, bare fordi hun har været uheldig og er blevet fyret.
Desværre har regeringen nemlig kun lagt op til at foretage nogle mindre justeringer i de her regler, men hvis de bliver bombarderet med henvendelser fra de borgere, som reglerne rammer, kan man da håbe på, at det gør en smule indtryk.
Husk dog naturligvis at skriv på en pæn og sober måde uden at svine nogen til. Forklar grundtrækkene i jeres situation og spørg, om det virkelig er SF´s Socialdemokraternes og Radikales holdning, at man skal straffes for uden egen skyld at blive ledig efter 4 år på en arbejdsplads.