kan jeg stem til valget den 15.sep?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
laila

kan jeg stem til valget den 15.sep?

Indlæg af laila » 05.09.2011 17:50:18

jeg har fået brev fra Søren Pind om at jeg er blevet dansk statborgersskab
men jeg har endnu ikke været hos politiet / borgerservice for at betal og tilsendt pas til mig. men mit spørgsmål er kan jeg kom til valget uden pas, kan jeg nøjes med det brev jeg har fået fra søren pind at jeg er blevet dansk statborgersskab?

Tanja72

Re: kan jeg stem til valget den 15.sep?

Indlæg af Tanja72 » 05.09.2011 21:43:23

laila skrev:jeg har fået brev fra Søren Pind om at jeg er blevet dansk statborgersskab
men jeg har endnu ikke været hos politiet / borgerservice for at betal og tilsendt pas til mig. men mit spørgsmål er kan jeg kom til valget uden pas, kan jeg nøjes med det brev jeg har fået fra søren pind at jeg er blevet dansk statborgersskab?

Jeg ved ikke hvordan det er nu, men dengang jeg blev dansk statsborger gik der flere år før jeg tog mig sammen og fik mit pas, og jeg stemte alligevel. Der bliver sendt en stemmeseddel ud automatisk.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 06.09.2011 03:08:54

Man skal bruge et valgkort for at stemme i Danmark. Pas er kun nødvendigt, hvis man ønsker at rejse til udlandet. Normalt sendes valgkort ud automatisk i dagene op til valget. Men hvis det danske statsborgerskab er helt "nyt", så er det da muligt, at man ikke har nået at komme med i "systemet" endnu. Jeg ville i så fald henvende mig til kommunen og spørge, hvordan jeg skulle forholde mig.

laila

Indlæg af laila » 09.09.2011 20:17:02

tak for svar
jeg har idag fået et valgkort jubiii :-) elsker at stem

men nu er spørgsmålet om hvem skal man stem på ?? jeg vil have en bedre og god regl for familiesammenføring? hvem er det der fortjerne mit krdys og har en god regl for os som gerne have en nemmere familiesammenføring?

krikris
Geografisk sted: denmark

Indlæg af krikris » 09.09.2011 20:40:56

Det blålige alternativ er Radikale Venstre. Det røde alternativ er Enhedslisten :wink:

laila

Indlæg af laila » 09.09.2011 20:57:35

hvis jeg sætter mit kryds på radikale venstre (margrethe vestager) hjælper det de røde blok ? for jeg vil have rød blok som regering... eller skal jeg sæt mit kryds for helle / rød blok!? jeg er lidt forviiret det med politik :(

krikris

Indlæg af krikris » 10.09.2011 06:04:42

Ja havd angår udlændingepolitikken men på andre punkter vil de støtte de borgelige.

Der er ikke andet end at du må ind og læse deres partipogrammer og følge med i debatten på TV , aviser etc og vælge ud havd som er vigtigt for dig og så stemme efter det.

En rød blok garanterer ikke per automatik en mere human udlændingepolitik :wink:

I et demokrati er det kun dig selv som kan bestemme, hvem du vil stemme på :wink:

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 10.09.2011 21:30:48

Både Enhedslisten og Det Radikale Venstre støtter Helle Thorning-Schmidt som statsminister.

krikris

Indlæg af krikris » 10.09.2011 21:38:51

Det lød nu ikke som Socialdemokratiet vil flytte bjerge indenfor udlændingeområdet, men man kan da håbe lidt indspark fra Radikale og Enhedslisten vil hjælpe lidt, men super optimistisk er jeg nu ikke, men på den anden side kan det vel næppe blive mindre galt end nu :wink:

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 13.09.2011 12:36:14

En ny regering vil betyde forbedringer for dansk-udenlandske par. Først og fremmest er det helt sikkert, at reglerne for FS vil blive rullet tilbage til noget, der minder om det, der var gældende indtil 1. juli 2011. Reglerne for permanent opholdstilladelse vil også blive ændret (vi ved bare ikke til hvad), og endelig siger en samlet opposition klart og tydeligt nej til alle de "optjeningsprincipper" for børnecheck og lægehjælp og meget andet, som "blå stue" er gået i gang med og har planer om at indføre.

Vi vil givetvis ikke kunne nedlægge ÆUG, bare fordi vi får en ny regering. Men i det mindste er der udsigt til, at de fleste af de yderligere urimeligheder, der er blevet indført i lovgivningen de sidste 1½ år, bliver rullet tilbage. Og det er da i det mindste et skridt i den rigtige retning.

Og omvendt må man frygte for, at en fortsættelse af den "blå" regering også vil medføre et fortsat pres for yderligere stramninger, hver gang Dansk Folkeparti skal overtales til at lægge stemmer til en ny finanslov eller til økonomiske reformer.

Så jo. Det er faktisk ret afgørende for den sag, som ÆUG kæmper for, at vi får en ny regering. Og derfor kan ÆUG som organisation heller ikke i dag være så partipolitisk neutrale, som vi egentlig gerne ville. Som flere har været inde på, er der reelt kun to partier i Danmark, der i dag har en udlændingepolitik, som er blot nogenlunde acceptabel for ÆUG.

Og derfor er det selvfølgelig også mere end almindeligt glædeligt, at netop de to partier ser ud til at blive valgets helt store vindere. Igen vil dette ikke læse alle problemer for dansk-udenlandske familier, men det er i det mindste et skridt i den rigtige retning. Og for mig har det også en ikke helt ringe symbolsk betydning, hvis de to partier tilsammen bliver større end Dansk Folkeparti. Hvilket meningsmålingerne pt. tyder på.

Besvar