Hjælp til permanent opholdstilldelse

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Mey

Hjælp til permanent opholdstilldelse

Indlæg af Mey » 01.09.2011 09:09:53

Hejsa

Jeg håber meget der er en som kan hjælpe mig.

Min mand og jeg har boet i Sverige i hele år 2004, da han ikke kunne blive familiesammenført via de danske regler på grund af 24 års reglen. Efter dette år søgte vi familiesammenføring via de danske regler, da det på daværende tidspunkt var usikkert at gøre det via EU- reglerne.
Min mand fik tidsbegrænset opholdstilladelse i marts 2005. Denne udløber til november i år, og vi er selvfølgelige interesseret i en permanent opholdstilladelse. Han har ikke de 100 point til at søge. Men da jeg læste i ÆUG´s nyhedsbrev at man evt. kunne søge via EU- reglerne selvom det er lang tid siden vi har boet i Sverige, tænkte jeg om det var en mulighed for os.
Da udlændingeservice lavet fejl i deres sagsbehandling af vores første ansøgning om familiefammenføring, blev jeg nødt til at flytte folkeregisteradresse til danmark før jeg flyttet til danmark.Derfor kom vi ikke på helt samme tid til danmark på papiret. Vi boede selvfølgelig sammen og flyttet på samme tid til danmark.

Så mit spørgsmål er:
- Kan vi søge gennem EU- reglerne nu og vil min mand så på en permanent opholdstilladelse?
- skal vi samtidig søge om almindelig tidsbegrænset opholdstilladelse på normal vis, da dette jo skal gøre inden den nuværende udløber?

Vi har vores købskontrakt på den lejlighed vi købte i Sverige.

Jeg håber meget at der en som kan hjælpe os.

Hilsen Mey

fundiver199

Re: Hjælp til permanent opholdstilldelse

Indlæg af fundiver199 » 02.09.2011 01:03:15

Svaret paa begge spoergsmaal er ja. Det vil vaere et krav, at I skal dokumentere, at din mand hele tiden har haft ret til ophold i Danmark efter EU-reglerne. Dvs. at du har haft et "faktisk og reelt ophold" i Sverige og saa videre. Alt det, som du kan laese om under "jeg vil... flytte tilbage til Danmark".

Jeres udfordring i den forbindelse vil givetvis vaere, at du maaske ikke har gemt alle de ting, som du skal bruge for at dokumentere dit faktiske og reelle ophold i Sverige.

Mey

Indlæg af Mey » 02.09.2011 09:01:28

Hej

Tusind tak for dit svar.

Jeg har kontrakt på både da vi købte lejligheden og solgte den. Derudover har jeg brev fra skatteverket og folkeregister i Sverige, og min mand har sit tidligere opholdskort fra Sverige. Jeg har mit tidligere svenske cpr. nr og min optagelse i andelsforeningen i Sverige.
Tror du det er nok til at bevise at vi faktisk har boet i Sverige. ???
Det er jo mange år siden, så jeg har ikke kvitteringer m.m..

Vil det så sige, at vi udfylder både en blanket om familiesammenføring efter EU- reglerne OG en blanket om tidsbegrænset opholdstilladelse på samme tid???

Ja jeg er ved at være træt af at hele tiden skulle forholde mig til ansøgninger og er bange for at gøre noget forkert. :?

På forhånd tak for svar.

Hilsen Mey

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 03.09.2011 02:20:32

Ja man skal altid soege om tidsbegraenset forlaengelse, naar man soeger permanent opholdstilladelse. Det skyldes, at man ellers vil staa helt uden opholdstilladelse, hvis ansoegningen om permenent opholdstilladelse afslaaes.

Besvar