Statsborgskab til Børn

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Ajmal khan

Statsborgskab til Børn

Indlæg af Ajmal khan » 07.07.2011 14:38:36

Hej alle sammen
Er der nogen der kan hjælpe med at fortæl mig om det er muligt at min datter kan få statsborgskab efter jeg er blevet dansk statsborger? Hun blev født den 26. september 2010 her i landet, og i februar 2011 blev jeg dansk statsborger. Da jeg skrev hendes navn på den oplysninger blanket om mit barn, og sendte jeg den til integrationsministeriet og efter kort tid fik jeg mit statsborgskab bevis men der stået intet om min datter. Min kone er asylansøger, og min datter er født her i landet og har CPR nr. og er registreret i CPR register, men problemet er at hun fik aldrig sygesikringsbevis og at hun bor i mit hjemland dvs. i Afghanistan. Hvordan kan hun bo i mit hjemland når hun slet ikke har været der? Ved i noget om hvad jeg skal gøre? Kan min datter få statsborgerskab efter denne regel? (https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... x?id=28974) Eller hvad? Jeg er helt blank og jeg kan slet ikke finde ud af det hvad jeg skal. Er der en der er blev udsat for sådan en situation? Eller om en der ved hvad man skal. Jeg vil være meget taknemlig hvis i kan vis mig vejen frem til en løsning.
Mvh Ajmal

fundiver199

Re: Statsborgskab til Børn

Indlæg af fundiver199 » 07.07.2011 14:56:40

Ajmal khan skrev:Min kone er asylansøger, og min datter er født her i landet og har CPR nr. og er registreret i CPR register, men problemet er at hun fik aldrig sygesikringsbevis og at hun bor i mit hjemland dvs. i Afghanistan. Hvordan kan hun bo i mit hjemland når hun slet ikke har været der?
Det forstår jeg heller ikke. Hvor opholder din datter sig rent fysisk? Hvis hun er født her i landet og stadig er her, så "bor" hun naturligvis ikke i Afghanistan. Om børn skal have et selvstændig sygesikringsbevis, eller om de hører under forældrenes, det ved jeg simpelthen ikke.

Det lyder mest, som om der er tale om en eller anden form for misforståelse mellem dig og en ansat på kommunen?

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 07.07.2011 17:11:11

Din datter burde være dansk statsborger, jf. indfødsretslovens § 6, jf. § 5 stk. 1.

§ 6: Indfødsret kan erhverves ved naturalisation i henhold til grundloven.
Stk. 2. Har den, der naturaliseres, børn, herunder adoptivbørn, finder reglerne i § 5, stk. 1, tilsvarende anvendelse.

§ 5: Erhverver en person indfødsret ved afgivelse af erklæring i medfør af §§ 3 eller 4, tilkommer indfødsretten også den pågældendes barn, herunder adoptivbarn, medmindre det udtrykkeligt er angivet, at et barn ikke skal være omfattet af erhvervelsen af indfødsret. Det er en forudsætning for et barns erhvervelse af dansk indfødsret, at den erklærende har del i forældremyndigheden over barnet, og at barnet er ugift, under 18 og bosat her i riget. For et adoptivbarn er det tillige en betingelse, at adoptionen har gyldighed efter dansk ret.
Stk. 2. Ud over de i stk. 1 nævnte betingelser er det endvidere en betingelse for, at et barn kan omfattes af erhvervelsen af dansk indfødsret, at det godtgøres, at barnet ved erhvervelsen mister sit statsborgerskab i andre stater, medmindre den anden af barnets forældre fortsat har statsborgerskab dér og ligeledes har del i forældremyndigheden.
mh
Rådgiver for ÆUG

Ajmal khan

Indlæg af Ajmal khan » 07.07.2011 23:17:11

Jeg undskylder for min fejl.
Min datter er født her i landet, og har boet her sammen med mig siden hun blev født, men i CPR. register står Afghanisten, Kabul som hendes adresse, og det er grunden til hun ikke kan få sygsikringsbevis.
Vi har slet ikke været i Afghanistan siden min kone forlod Afghanistan i slutning af 2009 og kom til Danmark,
Jeg har snakket med folk ud på borgerservice og de sagde at de kunne ikke gør noget, og det var ikke kun en person jeg kontaktede. Jeg snakkede med flere ud på kommunen og fik det samme svar, og det var at indtil min datter ikke har fået opholdstilladse her i landet så kan de ikke udstede sygsikringsbevis eller dansk pas til hende, og det er det der er grunden til at jeg beder jer om hjælp.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 08.07.2011 05:19:48

Jeg tror, du skal henvende dig til

Indfødsretskontoret,
Holbergsgade 6
1057 København K

Tlf.: 33 95 42 70
E-post: indfodkt@inm.dk

Hvis du har udfyldt din ansøgningsblanket korrekt, dvs. oplyst om din datter og din kone har skrevet under i samtykke-feltet, så BURDE din datter som sagt være blevet dansk statsborger sammen med dig. Hvis du ikke tog en kopi af din ansøgningsblanket, så kan du bede om at få 'aktindsigt i form af en kopi af ansøgningsblanket', så du selv kan efterkontrollere, om den er udfyldt sådan.

ER den det, kan du skrive til Indfødsretskontoret igen og spørge, hvorfor din datter ikke blev dansk statsborger. Hvis fx din kone ikke skrev under, fordi I ikke var opmærksomme på at hun skulle, så kan det være årsagen.
mh
Rådgiver for ÆUG

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 09.07.2011 16:54:49

Et barn erhverver dansk indfødsret ved fødslen, hvis faderen eller moderen er dansk. Er barnets forældre ikke gift, og er kun faderen dansk, erhverver barnet kun dansk indfødsret, hvis det er født her i riget.

Så vidt jeg kan læse, var du ikke 'dansk' ved barnets fødsel.

Hvorfor blev du statsborger i februar - var det ikke ved naturalisation? Det er jo december og ikke februar.

Ajmal khan

Indlæg af Ajmal khan » 10.07.2011 00:53:31

tak for hjælpen jeg skal nok prøve og høre dem hvad de siger.

mh skrev:Jeg tror, du skal henvende dig til

Indfødsretskontoret,
Holbergsgade 6
1057 København K

Tlf.: 33 95 42 70
E-post: indfodkt@inm.dk

Hvis du har udfyldt din ansøgningsblanket korrekt, dvs. oplyst om din datter og din kone har skrevet under i samtykke-feltet, så BURDE din datter som sagt være blevet dansk statsborger sammen med dig. Hvis du ikke tog en kopi af din ansøgningsblanket, så kan du bede om at få 'aktindsigt i form af en kopi af ansøgningsblanket', så du selv kan efterkontrollere, om den er udfyldt sådan.

ER den det, kan du skrive til Indfødsretskontoret igen og spørge, hvorfor din datter ikke blev dansk statsborger. Hvis fx din kone ikke skrev under, fordi I ikke var opmærksomme på at hun skulle, så kan det være årsagen.

Besvar