Permanent ophold/EU-regler
-
Lillehummel
Permanent ophold/EU-regler
Er der nogen, der har lyst til at sparre lidt med mig omkring min mands og min situation?
Jeg har det som om, jeg har sovet i timen i forhold til EU-regler, fri bevægelighed, permanent ophold m.v. og har lige brug for lidt hjælp til at få sat tingene på plads.
Jeg er gift med en russisk mand. Til foråret har han været her 4 år. Vi er familiesamført efter nationale regler. Han har bestået dansk prøve 3, men det kniber mere med at finde arbejde. Han har nogle udfordringer der gør, at han nok næppe vil kunne opfylde kravet om fuldstidsbeskæftigelse i de 2 ½ år, der kræves i forhold til at få permanent opholdstilladelse. Jeg tror godt, han vil kunne udfylde de øvrige krav, men jeg er bange for, om han nogensinde vil kunne få et fuldtidsarbejde, hvilket bekymrer mig meget i forhold til opholdstilladelsen.
Er det virkelig en udvej at flytte til fx Sverige - bo der kortvarigt - og så vende tilbage til DK igen og derefter høre ind under EU-regler? Kan man arbejde i DK i mens?
Jeg forstår, at jeg er sakket helt bagud, men tak om nogen vil sparre...
Jeg har det som om, jeg har sovet i timen i forhold til EU-regler, fri bevægelighed, permanent ophold m.v. og har lige brug for lidt hjælp til at få sat tingene på plads.
Jeg er gift med en russisk mand. Til foråret har han været her 4 år. Vi er familiesamført efter nationale regler. Han har bestået dansk prøve 3, men det kniber mere med at finde arbejde. Han har nogle udfordringer der gør, at han nok næppe vil kunne opfylde kravet om fuldstidsbeskæftigelse i de 2 ½ år, der kræves i forhold til at få permanent opholdstilladelse. Jeg tror godt, han vil kunne udfylde de øvrige krav, men jeg er bange for, om han nogensinde vil kunne få et fuldtidsarbejde, hvilket bekymrer mig meget i forhold til opholdstilladelsen.
Er det virkelig en udvej at flytte til fx Sverige - bo der kortvarigt - og så vende tilbage til DK igen og derefter høre ind under EU-regler? Kan man arbejde i DK i mens?
Jeg forstår, at jeg er sakket helt bagud, men tak om nogen vil sparre...
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Re: Permanent ophold/EU-regler
Ja, du vil godt kunne flytte til Sverige i 3-4 mdr., arbejde i Danmark som grænsegænger og din mand vil kunne flytte med som ægtefælle til en EU-borger. Derefter vil i kunne flytte tilbage til Danmark, og din mand vil kunne få dansk opholdskort efter EU-reglerne.
Særligt når man er grænsegænger er US strikse med kontrol, så evt. bolig i DK skal være solgt eller udlejet imedens, og man skal sørge for at gemme al dokumentation på pendling, indkøb i Sverige (helst foretaget med visa-kort, så det kan dokumenteres hvor og når indkøb er foretaget), svensk lejekontrakt (helst tids-ubegrænset), kvittering for el-vand-gas, bankkonto, telefonforbindelse, klubmedlemsskab etc.
Du kan læse nærmere her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
Særligt når man er grænsegænger er US strikse med kontrol, så evt. bolig i DK skal være solgt eller udlejet imedens, og man skal sørge for at gemme al dokumentation på pendling, indkøb i Sverige (helst foretaget med visa-kort, så det kan dokumenteres hvor og når indkøb er foretaget), svensk lejekontrakt (helst tids-ubegrænset), kvittering for el-vand-gas, bankkonto, telefonforbindelse, klubmedlemsskab etc.
Du kan læse nærmere her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/jegvil/sverigeeu
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Men husk på din mand må ikke arbejde i Danmark, mens I bor i Sverige.
-
Lillehummel
Tak for dine input.
Det er selvfølgelig en streg i regningen, at min mand ikke kan arbejde i DK i mens, men er der også samtidig regler for, om han må arbejde i Sverige?
Skulle der være noget i vejen for, at tage fx 3 måneders volontørophold i et EU-land, hvor man tjener lidt penge ved siden af kost og logi eller er der også regler for, hvor meget man skal tjene.
Er det et problem, hvis jeg ikke umiddelbart efter hjemkomsten har arbejde?
Tak for ethvert input
Det er selvfølgelig en streg i regningen, at min mand ikke kan arbejde i DK i mens, men er der også samtidig regler for, om han må arbejde i Sverige?
Skulle der være noget i vejen for, at tage fx 3 måneders volontørophold i et EU-land, hvor man tjener lidt penge ved siden af kost og logi eller er der også regler for, hvor meget man skal tjene.
Er det et problem, hvis jeg ikke umiddelbart efter hjemkomsten har arbejde?
Tak for ethvert input
Din mand må gerne arbejde i Sverige og når du kommer tilbage i DK igen. Hvis du har opholdt dig som arbejdstager i et andet EU er det ikke noget problem at du ikke har et arbejde når du kommer tilbage til DK. EU reglerne har det modsatte formål end de danske; de skal fremme mobiliteten for arbejdsstyrken i EU altså dig og din familie
Hvor meget du skal tjene i div EU lande for at være arbejdstager ved jeg ikke
Hvor meget du skal tjene i div EU lande for at være arbejdstager ved jeg ikke
Hej
jeg tænkte på hvis man som studerende vil benytte sig af eu-reglerne til at flytte tilbage til dk efter at have boet i sverige i et stykke tid hvor meget kræves der at man skal tjene ved siden af sin su?
jeg tænkte på hvis man som studerende vil benytte sig af eu-reglerne til at flytte tilbage til dk efter at have boet i sverige i et stykke tid hvor meget kræves der at man skal tjene ved siden af sin su?
-
fundiver199
Hvis du ikke har boet i et andet EU-land som arbejdstager, så skal du tjene nok til, at I kan klare jer selv uden at modtage starthjælp i Danmark. Du skal derfor som udgangspunkt tjene et beløb, der svarer til starthjælpen for et gift par. Eller have en meget velspækket bankbog. Starthjælp for et ægtepar er knap 10.000 om måneden før skat.
Hvis jeg tjener su, samt dobbelt su-lån, fordi jeg snart bliver mor, så tjener jeg 10768 kr, er det fint, eller tælles su-lån ikke med?.. Vil det være et problem hvis jeg er på barsel imens vi søger om at få opholdskort i dk? Altså jeg vil jo stadig få su og su-lån imens jeg er på barsel?
På forhånd mange tak
På forhånd mange tak
Glemte lige at spørge om man i DK vi kigge på min husleje i sverige, og tælle den med som indkomst? Altså den bliver jo anderledes når jeg flytter til DK?
Undskyld mine mange spørgsmål
Undskyld mine mange spørgsmål