Konsekevens ved dobbelt statsborgerskab?
Konsekevens ved dobbelt statsborgerskab?
Hej ÆUG,
Jeg har ledt en del rundt på websitet, men har ikke kunne finde svar på følgende.
Min kone har opnået midlertidig opholdstilladelse i DK via ægtefællesammenføring.
Jeg synes det er fuldstændigt urimeligt at min kone og jeg for evigt skal leve som 2.rangsborgere (alle reglerne for opholdstilladelse) blot fordi hun ikke har lyst til at opgive sit oprindelige statsborgerskab.
Der står flere steder her på websitet at man skal skrive under på at man afgiver sit gamle statsborgerskab for at opnå dansk statsborgerskab. Men er der nogen af jer der har erfaring med alligevel at beholde begge statsborgerskaber, og hvad konsekvenserne i så fald ville være? Og hvis man holder de to statsborgerskaber adskildt (kun bruger det danske i Danmark, og det udenlandske i hjemlandet), og ikke går rundt og siger "Jeg har to pas!" til alle og enhver, hvad er så sandsynligheden for at bliver opdaget?
Med venlig hilsen,
En dansker der føler sig forulempet af sit eget land.
Jeg har ledt en del rundt på websitet, men har ikke kunne finde svar på følgende.
Min kone har opnået midlertidig opholdstilladelse i DK via ægtefællesammenføring.
Jeg synes det er fuldstændigt urimeligt at min kone og jeg for evigt skal leve som 2.rangsborgere (alle reglerne for opholdstilladelse) blot fordi hun ikke har lyst til at opgive sit oprindelige statsborgerskab.
Der står flere steder her på websitet at man skal skrive under på at man afgiver sit gamle statsborgerskab for at opnå dansk statsborgerskab. Men er der nogen af jer der har erfaring med alligevel at beholde begge statsborgerskaber, og hvad konsekvenserne i så fald ville være? Og hvis man holder de to statsborgerskaber adskildt (kun bruger det danske i Danmark, og det udenlandske i hjemlandet), og ikke går rundt og siger "Jeg har to pas!" til alle og enhver, hvad er så sandsynligheden for at bliver opdaget?
Med venlig hilsen,
En dansker der føler sig forulempet af sit eget land.
-
Kim P. Nyberg
- Geografisk sted: Herning
- Kontakt:
Re: Konsekevens ved dobbelt statsborgerskab?
Danmark tillader dobbelt statsborgerskab, men kun så længe disse er givet ved fødslen. Er man derimod blevet voksen og søger om et dansk statsborgerskab, er der krav om, at man sletter det gamle statsborgerskab. Hvis man ikke sletter det, giver de danske myndigheder ikke adgang til dansk statsborgerskab.
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser
I kan også vælge at benytte jer EU retten og blive opgraderet til EU borger og dennes familie.
Hermed sikres permanent opholdstilladelses opholdskort automatisk efter 1 opholdskort som er af 5 års varighed, og hvor der ingen krav er til ægtefællen om dit og dat for at få POT...
Men enig muligheden for 2 statsborgerskab ville da være det optimale, og jeg tror da også at det vil blive resultatet på længere sigt. Jeg kunne f.eks også godt tænke mig at få min mands statsbogerskab, da vi påtænker et liv delvist i DK og hans hjemland engang, hvorimod han jo må ofre sit for at blive dansk....
Hermed sikres permanent opholdstilladelses opholdskort automatisk efter 1 opholdskort som er af 5 års varighed, og hvor der ingen krav er til ægtefællen om dit og dat for at få POT...
Men enig muligheden for 2 statsborgerskab ville da være det optimale, og jeg tror da også at det vil blive resultatet på længere sigt. Jeg kunne f.eks også godt tænke mig at få min mands statsbogerskab, da vi påtænker et liv delvist i DK og hans hjemland engang, hvorimod han jo må ofre sit for at blive dansk....
At lyve om sit statsborgerskab kan have alvorlige følger. Det vil være bedrag og dokumentfalsk, som kan give mange års fængsel. I nogle lande kan man fx kun eje fast ejendom, hvis man er statsborger i det pågældende land. Opdages det, at man ejer fast ejendom uden at være statsborger, kan ejendommen konfiskeres, og man stilles for retten. Kommer du i en situation, hvor du får en retssag på halsen, eller hvor du får brug for konsulær hjælp fra Danmark, mens du opholder dig i det andet land, hvor du påstår også at være statsborger, kan konsekvenserne blive uoverskuelige. Dels kan det andet land nægte dig adgang til danske myndigheder, da man i det pågældende land anser dig for at være statsborger der, og ikke dansker. Dels kan Danmark, hvis man bliver klar over, at du også er statsborger i et andet land, tage dit danske statsborgerskab fra dig, da det er erhvervet ved bedrag.
Lad være med at tro, at ingen opdager noget, for står du en dag i en situation, hvor du får brug for dansk hjælp i udlandet, så brænder lokummet. Det er heller ikke så simpelt som bare at anvende et pas i det ene land og et andet pas i det andet land. Dansk grænsepoliti kan jo kigge dit pas igennem for stempler og spørge til, hvorfor du er landet med et fly efter at have været en måned i dit gamle hjemland, men ikke har noget indrejsestempel derfra.
Lad være med at tro, at ingen opdager noget, for står du en dag i en situation, hvor du får brug for dansk hjælp i udlandet, så brænder lokummet. Det er heller ikke så simpelt som bare at anvende et pas i det ene land og et andet pas i det andet land. Dansk grænsepoliti kan jo kigge dit pas igennem for stempler og spørge til, hvorfor du er landet med et fly efter at have været en måned i dit gamle hjemland, men ikke har noget indrejsestempel derfra.
-
mh1
- Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
- Kontakt:
Når man søger om indfødsret bliver det kontrolleret om man opfylder alle betingelserne, og man skal godtgøre at man enten kan blive løst fra sit hidtidige statsborgerskab (dvs. at man har ansøgt om det), eller at man er statsborger i et af de lande, som ikke tillader at man bliver løst (i så fald kan man godt få dobbelt statsborgerskab).
Du skriver ikke, hvilket statsborgerskab din kone har, så det første skridt ville være at undersøge om hendes hjemland tillader løsning fra statsborgerskab.
Ellers vil jeg også klart anbefale at benytte EU-reglerne.
Du skriver ikke, hvilket statsborgerskab din kone har, så det første skridt ville være at undersøge om hendes hjemland tillader løsning fra statsborgerskab.
Ellers vil jeg også klart anbefale at benytte EU-reglerne.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Tak for jeres svar.
Som jeg forstod det, så gælder kravene (boligkrav, begrænset tid uden for Danmark, visse former for statsstøtte, osv.) også for udlændinge med permanent opholdstilladelse. Er det noget jeg har misforstået? Eller er permanent opholdstilladelse via EU-reglerne anderledes?
Jeg er ikke så bekymret for permanent opholdstilladelse, det skal min kone nok få på et tidspunkt. Men udsigten til at vi skal føle os som 2.rangsdanskere resten af vores dage er lidt ubehagelig.
PS. Min kone kommer fra Kina.
Som jeg forstod det, så gælder kravene (boligkrav, begrænset tid uden for Danmark, visse former for statsstøtte, osv.) også for udlændinge med permanent opholdstilladelse. Er det noget jeg har misforstået? Eller er permanent opholdstilladelse via EU-reglerne anderledes?
Jeg er ikke så bekymret for permanent opholdstilladelse, det skal min kone nok få på et tidspunkt. Men udsigten til at vi skal føle os som 2.rangsdanskere resten af vores dage er lidt ubehagelig.
PS. Min kone kommer fra Kina.
Ja, der stilles ingen krav overhovedet ved ansøgning efter EU-regler, heller ikke ved permanent ophold efter 5 år.
En sagsbehandler hos Udlændingeservice sagde at reglen med at man kun måtte opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder (eller var det 3?) stadig gjaldt ved permanent opholdstilladelse. Er det bare endnu en af deres afledningsmanøvrer?
Og mange tak for det hurtige svar
Mvh. Svante
Og mange tak for det hurtige svar
Mvh. Svante
-
mh1
- Kontakt:
http://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/h ... der_dk.htm
Hvordan kan en opholdstilladelse bortfalde?
En opholdstilladelse bortfalder automatisk, hvis man opgiver sin bopæl i Danmark - fx hvis man sælger eller opsiger sin bopæl i Danmark og ikke længere er registreret på en dansk adresse i Folkeregistret - og forlader landet. Hvis man har en bopæl i Danmark - dvs. at man er registreret på en dansk adresse i Folkeregistret - er der regler for hvor længe, man kan være ude af Danmark uden at miste sin opholdstilladelse.
• Hvis man har boet lovligt i Danmark i under to år, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder.
Hvis man har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder.
Hvordan kan en opholdstilladelse bortfalde?
En opholdstilladelse bortfalder automatisk, hvis man opgiver sin bopæl i Danmark - fx hvis man sælger eller opsiger sin bopæl i Danmark og ikke længere er registreret på en dansk adresse i Folkeregistret - og forlader landet. Hvis man har en bopæl i Danmark - dvs. at man er registreret på en dansk adresse i Folkeregistret - er der regler for hvor længe, man kan være ude af Danmark uden at miste sin opholdstilladelse.
• Hvis man har boet lovligt i Danmark i under to år, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 6 måneder.
Hvis man har boet lovligt i Danmark i over to år og har en opholdstilladelse, som kan gøres permanent, kan man opholde sig uden for Danmark i op til 12 måneder.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
Mange mange tak for informationerne.
Jeg ville virkelig have været "lost" uden jeres og ÆUG's hjælp
Mvh. Svante
Jeg ville virkelig have været "lost" uden jeres og ÆUG's hjælp
Mvh. Svante
-
mh1
- Kontakt:
Du får lige reglerne for EU-opholdskort også:
Bekendtgørelse nr. 300 af 29. april 2008 om ophold i Danmark for udlændinge, der er om- fattet af Den Europæiske Unions regler
Ophør af opholdsret og inddragelse af opholdsdokument
§ 30, stk. 1. Tidsbegrænset opholdsret efter §§ 3-6, §§ 8-11, § 14, stk. 2 og 4, og § 15, stk. 2, jf. stk. 3, ophører, hvis den pågældende ikke længere opfylder de i disse bestemmelser nævnte betin- gelser.
Stk. 2. Tidsbegrænset opholdsret efter § 14, stk. 1, og § 15, stk. 1, ophører, hvis den pågældende opgiver sin bopæl her i landet eller har opholdt sig uden for landet i mere end 12 på hinanden følgende måneder.
§ 31. Tidsubegrænset opholdsret efter §§ 19-20 ophører, hvis den pågældende har opholdt sig uden for landet i mere end 2 på hinanden følgende år.
Bekendtgørelse nr. 300 af 29. april 2008 om ophold i Danmark for udlændinge, der er om- fattet af Den Europæiske Unions regler
Ophør af opholdsret og inddragelse af opholdsdokument
§ 30, stk. 1. Tidsbegrænset opholdsret efter §§ 3-6, §§ 8-11, § 14, stk. 2 og 4, og § 15, stk. 2, jf. stk. 3, ophører, hvis den pågældende ikke længere opfylder de i disse bestemmelser nævnte betin- gelser.
Stk. 2. Tidsbegrænset opholdsret efter § 14, stk. 1, og § 15, stk. 1, ophører, hvis den pågældende opgiver sin bopæl her i landet eller har opholdt sig uden for landet i mere end 12 på hinanden følgende måneder.
§ 31. Tidsubegrænset opholdsret efter §§ 19-20 ophører, hvis den pågældende har opholdt sig uden for landet i mere end 2 på hinanden følgende år.
mh
Rådgiver for ÆUG
Rådgiver for ÆUG
-
omhyggelig
@Svante: Om dobbelt statsborgskab. Skal det præsist være dansk pas din kone vil have - eller pas af andet EU-land er også ok? I skal måske overveje at flytte til Sverige. Efter 5 års ophold i Sverige kan din kone få svenk statborgskab uden at miste sit kinesiske pas - dobbelt statsborgskab er tilladt i Sverige. Så kan din kone have alle de rettigheder som hver EU-statsborger har og I kan flytte og arbejde hvor I vil i Europe uden at være bange for at miste ophold. Din kone kan også bruge sit kinesiske pas for at rejse til Kina (jeg tror - jeg kender ikke kinesere, men russere der gør sådan: bruger to pas, svensk og russisk).
-
Nashenas_Dk
- Geografisk sted: Danmark
Iraner bruger også 2 pas, Iransk når de vil til Iran og den danske pas til resten af verden.
-
omhyggelig
Det er bare spørgsmål om hvordan man kan have dobbelt statsborgskab uden at det bliver ulovligt. I Danmark er det muligt for flygtninger, så vidt jeg ved, men ikke for ægtefæller. Den samme situation i Tyskland. Men Sverige har ingeting imod at du beholde dit originale pas når du får svensk pas.Nashenas_Dk skrev:Iraner bruger også 2 pas, Iransk når de vil til Iran og den danske pas til resten af verden.
-
Nashenas_Dk
- Geografisk sted: Danmark
omhyggelig skrev:Det er bare spørgsmål om hvordan man kan have dobbelt statsborgskab uden at det bliver ulovligt. I Danmark er det muligt for flygtninger, så vidt jeg ved, men ikke for ægtefæller. Den samme situation i Tyskland. Men Sverige har ingeting imod at du beholde dit originale pas når du får svensk pas.Nashenas_Dk skrev:Iraner bruger også 2 pas, Iransk når de vil til Iran og den danske pas til resten af verden.
Deres ægtefæller kan også have dobbelt statsborger.Jeg kender mange familier, hvis ægtefæller har både dansk og iransk pas, selv om de blev familiesamføret.