Ændrede regler for POT med tilbagevirkende kraft

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Fujitani

Ændrede regler for POT med tilbagevirkende kraft

Indlæg af Fujitani » 12.11.2010 14:04:16

Jeg læser i den nye udlændingeaftale på side 4, at

" fremtiden skal alle herboende udlændinge opfylde de skærpede krav til permanent opholdstilladelse, som blev vedtaget i 2010, uanset hvornår de har opnået permanent ophold. Det betyder, at også herboende, der har fået permanent ophold efter de gamle regler, skal opfylde kravet om fuldtidsbeskæftigelse i mere end 2½ år inden for de sidste 3 år. Der stilles endvidere krav til bestået danskprøve. Endelig må herboende ikke have modtaget offentlig hjælp efter aktivloven inden for de sidste 3 år og ikke være
idømt ubetinget fængselsstraf i 1 ½ år eller mere.

Derudover forhøjes den økonomiske sikkerhedsstillelse fra 50.000 kr. til 100.000 kr. (pristalsreguleres).".

1) Vil sige, at Udlændingeservice nu skal finde frem til alle, som allerede har opnået POT og bede dem dokumentere, at de opfylder de nye regler, eller hvordan har man tænkt sig det skal foregå i praksis?

2) Det er ikke klart for mig, om den sidste paragraf på side 4 om forhøjelse af sikkerhedsstillelse også gælder for alle, som allerede har en opholdstilladelse og dermed stillet den lavere bankgaranti.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ændrede regler for POT med tilbagevirkende kraft

Indlæg af mh1 » 12.11.2010 14:31:32

Danmark har et nogenlunde tæt sikkerhedssystem for opholdstilladelser, derfor er der ikke behov for over en kam at inddrage opholdstilladelser, der en gang ER blevet permanente, og derfor mener DF med kravet til fuldtidsbeskæftigelse mv. at det vil blive stillet til udlændinge med permanent opholdstilladelse, som søger om fs med en anden 3.lands-borger. Altså: når man nu en gang har fået permanent ophold i DK, så er det slut med at skulle hoppe rundt i manegen efter DF's pibe (medmindre man søger dansk statsborgerskab og skal til prøve).

HAR man fået fs og stillet bankgaranti, så er det den, der gælder, man skal ikke lige pludselig ud og finde ca. 40.000 kr. mere.
mh
Rådgiver for ÆUG

Fujitani

Re: Ændrede regler for POT med tilbagevirkende kraft

Indlæg af Fujitani » 12.11.2010 17:09:38

Jeg håber, at du har ret, men jeg synes passagen i aftalen er svær at læse anderledes end at også personer, der allerede har POT, skal opfylde kravene fra 2010.

Det bliver forhåbentligt klarere, når de har fået lejlighed til at præcisere aftalen.

Besvar