Kan en filippiner med et barn udvises?

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Marcus

Kan en filippiner med et barn udvises?

Indlæg af Marcus » 12.05.2010 04:00:13

Jeg er en dansk mand som har været kærester med en filippiner i ca. 3 måneder.
Hun har et barn på ca. 1.5 år med en anden dansk mand, men flyttede på et krisecenter, og bor der stadig, da det ikke fungerede. Barnet har dansk statsborgerskab.
Hun har hele tiden sagt at hendes opholdstilladelse var i orden, men jeg tror ikke rigtig hun har tjek på reglerne, og det har jeg i øvrigt heller ikke!
Hun var så i retten for ca. en måned siden, og blev separeret.
Hun har fået fuld forældremyndighed, og hendes eksmand skal se barnet 2*2 timer om ugen.
Hendes advokat sagde at med eksmandens samkvem, var hendes ophold i Danmark sikret.
Det var den måske ikke helt, for da hun troede hun skulle hente sit visum, fik hun i stedet 4 ”ugyldig” stempler i sit pas.
Hun havde 7 dage til at gøre indsigelse, ellers ville politiet hente hende, og sende hende og barnet hjem!!
Vi har så fået samme advokat til at sende en klage, og venter nu spændt..

Er der sket en fejl i denne sag??
Eller er reglerne virkelig sådan??

Jeg er forreste selv separeret og har en søn på snart 4 år.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Kan en filippiner med et barn udvises?

Indlæg af mh1 » 12.05.2010 06:18:34

Der burde være en chance for at moderen får opholdstilladelse, hvis faderen ønsker at passe samværet. At udvise moderen, som har den fulde forældremyndighed og vil tage barnet med, vil hindre faderens ret til samvær.

Det er derfor væsentligt for udfaldet, om faderen virkelig VIL have og udøver samværet. Hvis han i den tid, der er gået, har været ligeglad og ikke har presset på for at få og udøve samvær, så kan retten vurdere at barnet kan være lige så godt tjent med at vokse op fjernt fra faderens bopæl.

Jeg har kendskab til en sag, hvor en udenlandsk far til et dansk barn fik opholdsret 'af hensynet til barnets tarv'. Han og moderen til et 1-årigt barn blev skilt, og barnet boede hos moderen, men han kunne på trods af dette dokumentere at være barnets primære omsorgsperson, og ved hjælp fra en gratis retshjælp fik han altså bevilget opholdsret.
mh
Rådgiver for ÆUG

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 12.05.2010 10:25:58

Hvis det ikke lykkes for din kæreste at beholde sin opholdstilladelse, så kan I vælge at gifte jer, så hun kan få en ny opholdstilladelse på basis af sit nye ægteskab med dig.

Og hvis du selv har samkvem i normalt omfang med din 4-årige søn, så kan I søge dispensation, således at alle de særlige danske regler og krav frafaldes. Det kan du læse mere om under "jeg vil... familiesammenføres".

Men rådet må i første omgang være at føre den klagesag, som allerede er i gang, og se, hvad der kommer ud af den.

mh1
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Indlæg af mh1 » 12.05.2010 11:55:43

Jeg undrer mig forøvrigt over, at man har givet moderen den fulde forældremyndighed, da det efter de nye regler nærmest er en umulighed, hvis ikke forældrene er enige. I dag bliver forældre jo nærmest tvunget til at fortsætte med fælles forældremyndighed. Men måske har barnets far frivilligt givet afkald.
Er du sikker på, at din kærest fik ene-forældremyndighed? Eller fik hun blot retten til at have barnet boende hos sig? Har de stadig fælles forældremyndighed, KAN myndighederne jo ikke bare sende barnet ud af landet, da moderen skal have faderens samtykke til at tage barnet med! Men - det er jo før set, at man så har sagt, at moderen kan bare overlade barnet til dets far....
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar