Ordinært arbejde
Ordinært arbejde
Som jeg læser det går grænsen ved minimum 30 timer om ugen
Hvad når man arbejder som sosu assistent på aftenvagt, der er fastlagt til 28timer om ugen?
Det er jo sådan det fag tolker fuldtidsarbejde for aftenarbejde
Hvad når man arbejder som sosu assistent på aftenvagt, der er fastlagt til 28timer om ugen?
Det er jo sådan det fag tolker fuldtidsarbejde for aftenarbejde
Re: Ordinært arbejde
FOA skriver (https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler/20 ... olitikerne):
"Er du fuldtidsansat eller ej?
I sosu-faget – og andre omsorgsfag – har der været tradition for at bruge betegnelsen ’at arbejde fuldtid’ til andet end blot at beskrive en 37-timers arbejdsuge.
'Fuldtid' bruges nemlig fejlagtigt til at italesætte en aften- eller nattevagts 28-timers arbejdsuge. Det skyldes, at løntillæggene, man får som nattevagt, gør, at medarbejderne får udbetalt omtrent den samme løn, som hvis medarbejderen havde arbejdet 37-timer som dagvagt."
Altså er man IKKE på fuld tid, hvis man arbejder 28 timer/uge.
"Er du fuldtidsansat eller ej?
I sosu-faget – og andre omsorgsfag – har der været tradition for at bruge betegnelsen ’at arbejde fuldtid’ til andet end blot at beskrive en 37-timers arbejdsuge.
'Fuldtid' bruges nemlig fejlagtigt til at italesætte en aften- eller nattevagts 28-timers arbejdsuge. Det skyldes, at løntillæggene, man får som nattevagt, gør, at medarbejderne får udbetalt omtrent den samme løn, som hvis medarbejderen havde arbejdet 37-timer som dagvagt."
Altså er man IKKE på fuld tid, hvis man arbejder 28 timer/uge.
mhg
Juniorrådgiver for ÆUG
Juniorrådgiver for ÆUG
Tak for svar.
Jeg kom væk fra det så derfor jeg først skriver igen nu
Sagen er den at nyidanmark skriver at følgende ikke tæller med
"Perioder med arbejde under 30 timer om ugen eller under 120 timer per måned."
Men på lønsedlen for min kone står der så 28t/uge og der står også 121.33t/md
Det skyldes jo (sjovt nok) at 28*52/12=121.33
Det forvirrer mig lidt.
Er de 120timer blot et udtryk for at de ikke medregner hele måneden såfremt man har arbejdet 2 uger af 60timer og 2 uger af 0timer (dvs selvom 60 > 30 så tæller de ikke med pga månedsreglen)?
Jeg kom væk fra det så derfor jeg først skriver igen nu
Sagen er den at nyidanmark skriver at følgende ikke tæller med
"Perioder med arbejde under 30 timer om ugen eller under 120 timer per måned."
Men på lønsedlen for min kone står der så 28t/uge og der står også 121.33t/md
Det skyldes jo (sjovt nok) at 28*52/12=121.33
Det forvirrer mig lidt.
Er de 120timer blot et udtryk for at de ikke medregner hele måneden såfremt man har arbejdet 2 uger af 60timer og 2 uger af 0timer (dvs selvom 60 > 30 så tæller de ikke med pga månedsreglen)?
Tjek din kontrakt og tal evt. med din fagforening. Fortolkningen af "fuldtid" kan være meget specifik for din arbejdsplads.
Jeg har intet problem med at snakke med FOA og fortælle dem at det er underlig fortolkning af fuldtid
Min udfordring er mere at Nyidanmark skriver "30 timer om ugen eller 120timer om måneden"
For når man arbejder 28timer om ugen så giver det i gennemsnit 121.33timer om måneden
Og er det så nok eller ikke nok?
Jeg synes at Nyidanmark beskriver det lidt dårligt
Men jeg regner selvfølgelig med at de hverken er til at hugge eller stikke i
Min udfordring er mere at Nyidanmark skriver "30 timer om ugen eller 120timer om måneden"
For når man arbejder 28timer om ugen så giver det i gennemsnit 121.33timer om måneden
Og er det så nok eller ikke nok?
Jeg synes at Nyidanmark beskriver det lidt dårligt
Men jeg regner selvfølgelig med at de hverken er til at hugge eller stikke i
28 timer er tæt på, men teknisk set under 30-timers grænsen for fuldtid. Jeg ville tjekke din kontrakt og måske tale med HR eller en fagforeningsrepræsentant. De kan have en anden fortolkning, især fordi aftenvagter ofte betragtes som fuldtid, selv om timerne er lidt færre.