Høringssvar om nye familiesammenføringsregler

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
fundiver199

Høringssvar om nye familiesammenføringsregler

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2011 06:46:46

Ægteskab Uden Grænser har afgivet høringssvar om lovforslaget om såkaldt "modernisering af familiesammenføringsregler" dvs. pointsystem m.m. Du kan læse høringssvaret her:

http://www.aegteskabudengraenser.dk/upl ... ar2011.pdf

mvrose

Re: Høringssvar om nye familiesammenføringsregler

Indlæg af mvrose » 22.02.2011 08:14:14

Kære ÆUG,
Tak for det store arbejde som er lagt i dette høringsvar.
Det er flot og sagligt skrevet og overbevisende. Jeg håber bare at dem der skal overbevises lader sig overbevise.
Faktisk må jeg sige at det var følelsesmæssigt hårdt at læse. Til dagligt bruger jeg i øjeblikket meget tid på at planlægge hvordan jeg får min familie til Sverige (har helt opgivet Danmark), så jeg glemmer hvor utrolig uretfærdigt det er, at det overhoved skal være sådan. Jeres glimrende gennemgang bragte det hele på banen igen.
Så jeg håber også at folketingsmedlemmernes retfærdighedsans vil blive ramt.
Igen tak

Kim P. Nyberg
Geografisk sted: Herning
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.02.2011 14:31:15

mvrose,

Noget tyder på, at det heller ikke er særligt opløftende at bruge EU-reglerne. I hvert fald ikke hvis man skal tro det medlem af Radikale Venstre, som har lagt en annonce på ÆUGs facebook-side. Her skriver hun, at afvisningsprocenten på ansøgninger efter EU-retten ligger på den forkerte side af 60%. Det er ikke lykkes hende at få en forklaring på den høje procentsats fra ministeriet.

http://www.facebook.com/#!/group.php?gid=6045098226
Frivillig rådgiver i Ægteskab Uden Grænser

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2011 16:49:33

En del af årsagen til de mange afslag efter EU-reglerne er, at der træffes 2 afgørelser i mange af sagerne. Både et afslag som arbejdstager, fordi den danske statsborger ikke har arbejdet nok i det andet EU-land og herefter en tilladelse, fordi den danske statsborger har været "person med tilstrækkelige midler", idet vedkommende f.eks. har arbejdet i Danmark. Så hvis der f.eks. er 400 afslag og 300 tilladelser, så dækker det måske reelt kun over f.eks. 500 sager, idet 200 af ansøgerne både har fået afslag og tilladelse. Så reelt er der altså tale om 200 afslag og 300 tilladelser.

Det er jo en meget mærkelig måde at gøre tallene op på, og jeg kan ikke frigøre mig fra en mistanke om, at den egentlige hensigt netop er at puste afslags-procenten kunstigt op, så man kan vise, at regeringens "værn" imod "hullet" i den danske udlændingelov virker.

Herudover er forum "EU-regler" jo også fyldt med indlæg fra skribenter, der slås med kravet om at skulle dokumentere deres "faktiske og reelle ophold" i et andet EU-land, og det er vel også en del af forklaringen på de mange afslag, som er givet især i 2010.

Men jeg synes da ikke, at det skal tage modet fra folk. Forum er trods alt også fyldt med indlæg fra folk, som fortæller, at det lykkedes for dem at få opholdskort i Danmark efter EU-reglerne. Så hvis man er indstillet på at være lidt grundig m.h.t. at indsamle dokumentation, så er US glubende appetit på dokumentation vel ikke nogen uoverstigelig forhindring. Trods alt.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.02.2011 17:23:18

Jeg har lige tygget mig igennem høringssvaret. Jeg er meget enig i de begrundelser, som ÆUG fremfører. Jeg tvivler dog stærkt på, at den siddende regering og dens støttepartier overhovedet vil lytte til fornuften i høringssvaret. Dertil er de desværre blevet for magtliderlige efter min personlige holdning.

fundiver199

Indlæg af fundiver199 » 22.02.2011 17:38:13

Jeg nærer heller ingen illusioner om, at man kan påvirke regeringens holdning via høringssvar, eller for den sags skyld opnå ændringer i lovforslaget eller ligefrem forhindre det i at blive vedtaget.

Til gengæld håber jeg på, at ÆUG via høringssvar og andre tiltag kan være med til at påvirke politikerne i oppositionen og måske også klæde de danske journalister lidt bedre på, så de dækker udlændingeloven på en måde, der er til fordel for vores fælles sag, og dermed flytter den folkelige opinion i en for os fordelagtig retning.

Og jeg tror faktisk, at tiden arbejder for ÆUG´s sag nu. Folk gider ikke høre mere om moskebyggerier i København eller udlændinge på kontanthjælp, de vil hellere have, at politikerne løser de økonomiske problemer.

Kim P. Nyberg
Kontakt:

Indlæg af Kim P. Nyberg » 22.02.2011 17:49:18

Ja, udlændingekortet har udtjent sin "værnepligt" i befolkningens øjne. Nu er det tid at give andre emner hovedvægten. Desuden hænger der så mange sager af lidet flatterende art på diverse ministre, at jeg ikke tror blå blok overlever næste folketingsvalg hvad angår nøglerne til Statsministeriet.

Juma
Geografisk sted: Danmark
Kontakt:

Indlæg af Juma » 25.02.2011 18:49:07

Har skimmet høringssvaret igennem, og det ser fornuftigt ud.

Er enig i, at det skærpede tilknytningkrav reelt er et forsøg på at indføre en ny 28-års regel ad bagdøren. Det som Rønn Hornbech ellers, efter sigende, satte sin ministerpost ind på ikke at ville gøre.

Er også enig i, at man, når det gælder selvforsørgelse bør nærme sig EU-reglerne.

Man kan jo så bare håbe, at blå blok klodser så meget i det inden vedtagelsen, at Løkke ser sig nødsaget til at udskrive valg før tid, så de ikke taber alt for meget....

paulus556

Indlæg af paulus556 » 27.02.2011 22:54:43

Tak for et flot høringsvar
Jeg læste lige hurtigt afsnittet om den forhøjede sikkerhedstillelse, hvor jeg også har forsøgt at få nogen tal. Ikke uventet inddrives pengene meget sjældent ( o,23% i Kbh. Kommune)
Det er rent tyveri i en tid hvor unge mennesker har meget svært ved at få hjælp i bankerne!!
Håber høringssvaret nytter noget. Også sprog- og bostedskravet er en skandale

MSH

Indlæg af MSH » 03.04.2011 13:06:10

SINDSSYGT godt og professionelt høringssvar!

Rigtig god vinkel mht til at pointere den åbenlyse urimelighed i langt lempeligere regler for familiesammenføring til nytilkomne indvandrere i forhold til de latterligt stramme krav til indfødte danske statsborgere.

MSH.

Besvar