Familie sammenføring med forsat arbejde i udlandet

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Matize
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29.04.2018 04:57:26

Familie sammenføring med forsat arbejde i udlandet

Indlæg af Matize » 29.04.2018 05:46:50

Har arbejdet i Kina for en dansk virksomhed siden 2009, har været gift i 6år med min filippinske kone, vi har to børn på 2 og 5år som begge er født i Danmark og er danske statsborgere som mig.

Vi har overvejelser om at flytte tilbage til Danmark især fordi vi gerne vil i gang med at få min kone familie sammenført så hun kommer i “systemet” men på den anden side har vi(Jeg) også lyst til at blive nogen år i udlandet endnu da der er nogen personlige mulighedder I virksomheden samt nogen udfordringer der skal “løses” før jeg vil forlade det..

Vi kan vælge at blive og udsætte familiesammenføringen eller vi kan opsige Jobbet i Kina og tage til Danmark og gå i gang med familie sammenføringen..

Jeg går dog og tænker om der kunne være en mellemvej.. Kunne vi i en periode flytte til Danmark og jeg så blev ansat af den danske afdeling af virksomheden, dog ville det give noget mere rejseaktivitet og jeg ville også skulle tilbringe det meste af tiden i Kina.. spørgsmålet er så

1. Hvor lang tid tager en familiesammenføring typisk ?

2. Hvor meget er der behov for at jeg fysik er i Danmark under familiesammenføringen ?

3. Hvis vi efter familiesammenføringen igen tog udlands hvordan ville vi så være stillet når vi igen to retur til Danmark ?

Mvh
Jes

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Familie sammenføring med forsat arbejde i udlandet

Indlæg af mh1 » 29.04.2018 14:45:12

Familiesammenføring tager ca. 10 mdr. (US' målsætning, varierer og kan vare mere end ét år).

Du vil skulle opholde dig = overnatte på den danske bopæl gennemsnitligt 4 ud af 7 nætter, for at du kan betragtes som boende i DK - i dit tilfælde, hvor der er langt mellem arbejde og DK kan du nok bruge en månedsberegning, folk som arbejder på boreplatforme er fx underlagt en anden målestok end dem, som er grænsependlere, og du vil formodentlig kunne bruge boreplatforms-modellen.

I og med at det tager så lang tid, som det gør, vil det nok være bedre at søge om fs FØR I flytter. Du kan også overveje, om det ikke vil være bedre at bruge EU-modellen, således at I bor i Sverige eller Tyskland (hvis det gør pendling til arbejde muligt) i ca. 3 mdr., før I flytter til DK. I kan så bo til leje, og bruge tiden på at søge en god, permanent bolig i DK. Betingelserne for fs efter danske regler strammes pr. 1. juli.

Læs mere her: http://www.aegteskabudengraenser.dk/raa ... et-EU-land
mh
Rådgiver for ÆUG

Matize
Indlæg: 2
Tilmeldt: 29.04.2018 04:57:26

Re: Familie sammenføring med forsat arbejde i udlandet

Indlæg af Matize » 30.04.2018 00:26:52

Tag for svar. Du skriver at vi kan søge fs før vi flytter . Jeg har søgt lidt og kan læse mig til at man 6.måneder før man flytter til DK kan starte med at søge. Hvis man gjorde det ville det “kun” tage 4-6 måneder hvor man skulle bo i Danmark og altså over holde avg. 4 nætter ud af 7 i 4-6 måneder..

Når fs er godkendt var vores plan at flytte tilbage til Kina, kan vi det og så nogen år efter returnere til DK uden problemer ?

Mvh
Jes

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Familie sammenføring med forsat arbejde i udlandet

Indlæg af skaanebo » 30.04.2018 08:38:29

Opholdstilladelsen mistes ved flytning til udlandet. Dvs., forfra igen med at søge om opholdstilladelse, hvis I igen vil bo i DK. Alternativet vil være at søge om dansk statsborgerskab, inden I flytter udenlands. For så kan man altid flytte retur til DK.

Besvar