Hvilken begrundelse skal vi søge opholdstilladelse på?

Her finder du beskeder fra ÆUGs bestyrelse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
lillefamilie3
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18.04.2018 08:05:34

Hvilken begrundelse skal vi søge opholdstilladelse på?

Indlæg af lillefamilie3 » 18.04.2018 08:23:49

Hej alle.


Jeg har nogle få overvejelser mht. min forlovede mulighed for at få dansk opholdstilladelse.

Han har søgt ind på VIA university college med fik ikke sit scholarship så de sagde han skulle søge igen efter August, derfor tænkte jeg som dansk statsborger at jeg evt kunne bruger nogle andre muligheder for han kan komme til DK og studere uden at skulle betale fra egen lomme. (68.000 kr per år :shock:)

- Er der nogle der har erfaring med at få opholdstilladelse som trainee? (what are the do's and dont's) Jeg ahr et familiemedlem der sagde han har en arbejdsplads hvor de tager imod elever MEN kan dette gælde til min forlovede? Jeg læste om at så længe virksomheden har interesse om at starte virksomhed i udlandet at han kan få det op til 24 mdr.
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... de/Trainee

- Er der nogle der har erfaring med at få job som er på positivlisten og inden man søger SKAL man så have et job eller er der nok at man indsender sit bevis og har tid til at søge jobs? (hans område er inden for IT hvilket har 4/5 jobs på positivlisten).

- Jeg vil gerne høre hvor meget dispensation man kan få når man har et barn på 6 snart 7 år som har gået i vuggestue, børnehave og nu skole i DK (ikke hans barn) som jeg har fuld forældremyndighed over?

Som sidste løsning har jeg overvejet at vi skal familiesammenføres men jeg vil helst gerne undgå det da jeg er pt studerende men hvis det kan betale sig ved at få dispensation så gør jeg det gerne.

Vh

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Hvilken begrundelse skal vi søge opholdstilladelse på?

Indlæg af mh1 » 18.04.2018 09:56:26

Med et særbarn som har en selvstændig tilknytning til DK (opnås ved ca. 6-års alder, hvis de 6 år er tilbragt i DK på samme måde som dit barn har) vil du sandsynligvis kunne få ægtefællesammenføring uden at skulle stille sikkerhed, og uden at skulle dokumentere at du ikke har modtaget kontanthjælp indenfor de seneste tre år. Der dispenseres normalt også fra 24-årskravet (dvs I begge skal være mindst 23,5 år, når der søges). Man kan dog ikke på forhånd få at vide, om og hvilke krav man bliver fritaget for, så det er bl.a. bedst at betale ansøgningsgebyret, selv om man selv går ud fra at det ikke behøves. Man får det retur, hvis US kommer frem til at man er fritaget.

Du kan selv tjekke, hvilke krav der KAN dispenseres fra (hvilket betyder at der normalt dispenseres, men ikke altid) ved at klikke på de enkelte krav, som står opregnet her:
https://www.nyidanmark.dk/da/Du-vil-ans ... t-samlever

Positivlisten kræver at man HAR et job. For at få det, skal man have arbejdstilladelse og opholdstilladelse, så det er umiddelbart at spænde vognen for hesten.

Jeg går ud fra at du med trainee mener praktikant? For dem er kravet: "Du kan få opholdstilladelse som praktikant i Danmark, hvis du opfylder to betingelser:

Du er begyndt på en uddannelse i dit hjemland eller et andet land, hvor du har opholdt dig lovligt, og

der er særlige uddannelsesmæssige grunde til et praktikophold i Danmark."

Umiddelbart ser det heller ikke farbart ud.

Desuden er der det ved de to former for opholdstilladelse, at de som udgangspunkt er tidsbegrænsede og ikke kan gøres permanente, og dermed IKKE giver ret til fritagelse for studieafgift. Det vil en opholdstilladelse som ægtefælle derimod gøre, idet den er beregnet til at kunne blive permanent.
mh
Rådgiver for ÆUG

lillefamilie3
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18.04.2018 08:05:34

Re: Hvilken begrundelse skal vi søge opholdstilladelse på?

Indlæg af lillefamilie3 » 18.04.2018 11:21:49

Okay mange tak for svar. Det hjalp meget.

Tror vi prøver FS da det lyder til at være vejen frem

Awakeza
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.05.2018 05:38:50

Re: Hvilken begrundelse skal vi søge opholdstilladelse på?

Indlæg af Awakeza » 15.05.2018 05:39:32

This topic is most useful.

lillefamilie3
Indlæg: 42
Tilmeldt: 18.04.2018 08:05:34

Re: Hvilken begrundelse skal vi søge opholdstilladelse på?

Indlæg af lillefamilie3 » 19.05.2018 08:25:15

Lille update.

Så vi tog ned til Aarhus retshjælp for at få mere vejledning i hvordan og hvorledes.
(Vil helt klart anbefale dem. Det er hver onsdag imellem 16-19 de giver råd i udlændinge lov)
Vi fik talt med dem og kom frem til vi stod rimeligt godt hvis vi vælger at få FS i DK.

Hun fremlagde også de nye regler der kommer til at træde i kraft "snart" - da de ikke ved hvornår de træder i kraft da US ikke har angivet en dato endnu.
Hun sagde at få os (da jeg er dansk statsborger) står bedre stillet med de nye krav end de pågældende krav og med de nye omfattende regler mht tilknytningskravet opfylder alle 6 ud af 6 trods det kun er et krav at opfylde 4 ud af 6.

Når vi er komme længere i processen vil jeg give flere detaljer.

Udover dette vil jeg sige tak til @mh for vejledning og hjælp også hjemmesiden generelt da det gav os mere ro til at vide hvor vi stod henne mht disse million regler og krav *haha*

Vh

Besvar