At blive folkebogført på Skatteverket

Her diskuterer vi alle de praktiske aspekter ved at bo i Sverige eller Tyskland herunder boligsøgning samt forhold omkring skat, børnepenge, dagpenge, pension mm. Du kan også indrykke en boligannonce, hvis du søger, udlejer eller sælger en bolig i et af de to lande.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
cn86
Indlæg: 12
Tilmeldt: 03.05.2016 09:11:06

At blive folkebogført på Skatteverket

Indlæg af cn86 » 03.08.2016 17:56:51

Hej alle,

Jeg har lige et spørgsmål. Jeg er dansk statsborger og flytter over til min nigerianske kæreste i Sverige om et par måneder. Han har søgt om asyl i Sverige (inden vi mødte hinanden), og venter på svar.
Vi har fået en lejlighed sammen (dog kun mig der står på kontrakten) og han flytter ind i den på søndag - jeg derimod kan først flytte derover og blive registreret på Skatteverket om to måneder, da jeg grundet svenske skatteregler i forhold til salg af andelsbolig i DK, er nødt til at vente. Jeg har hørt, at nogle bliver afvist af Skatteverket, fordi de tror, at man bor der proforma, af den ene eller den anden grund, og mit spørgsmål er derfor så nu - kan det give mig problemer, hvis jeg på min ansøgning om folkeregistrering i Malmø skriver, at jeg flytter dertil fordi jeg kan lide byen/vil prøve noget nyt etc., for at undgå at skrive at jeg gerne vil bo der med min kæreste, når nu min kæreste allerede bor på den adresse jeg også siger at jeg skal bo på? - altså, er der f.eks. så større risiko for, at de f.eks. vil tro jeg gør det proforma, end hvis min kæreste ikke har adresse på den pågældende adresse når jeg søger om ophold?

Håber det giver mening, og at nogen har en idé om hvordan jeg skal forholde mig i denne situation.

Mvh. Clara

Besvar