Dansk undervisning erfaringer i stor kbh.

Her kan du skrive om/søge information om livet i Danmark, herunder Danskundervisning, Rettigheder i DK, Økonomi & Skat (Børnepenge, pension m.v.), Sygdom & dødsfald, Skilsmisse m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
FCV
Indlæg: 13
Tilmeldt: 18.12.2014 08:59:28

Dansk undervisning erfaringer i stor kbh.

Indlæg af FCV » 18.12.2015 09:10:11

Hej,
Min Argentinske kone er endelig kommet til Danmark, og da hun er læge og derfor har en lang uddannelse bag sig havde jeg søgt ind i Studieskolen hvor det virkede som om de havde en rimmelig intensiv forløb.
Vores ansøgning blev tilsyneladende væk for dem et par gange og da vi kom til samtale vidste vejlederen intet om min kone hvorefter hun straks gik i gang med at spørge ind til gramatik på engelsk, så selv om min kone taler både Spansk og Fransk og forstår en del engelsk (Dog uden at tale det særlig godt), gik det ikke særlig godt. Jeg måtte ikke være ind med dem til samtalen, men ud fra hvad min kone har refereret, hæftede de ikke sig ved hvad hun forstod men mere om at vi talte spansk hjemme (hvilket nok ikke er så mærkeligt når hun kun lige har været her i over 1 uge) og at hun så ikke lige kunne huske hvad en adjektiv er på en given sætning på engelsk (Hvilket jeg nok selv vil have svært ved når jeg ikke har set på gramatik i 35 år).
På den baggrund blev hun afvist og selvfølgeligt meget ked af det, så nu står vi i den situation at vi skal finde en anden skole i en fart der kan tilbyde undervsning.
Jeg har via en anden læge hørt godt om Sprogcenter Hellerup, som også har et forløb specielt for læger, men jeg ved ikke om deres begynderundervisning er bedre eller dårligere end f. eks VUC Frederiksberg som vi har lige i nærheden.
Vi er villige til at bruge tid og penge på transport hvis vi kan finde et sted hvor undervisning er effektiv og intensiv, så derfor vil jeg høre om andres erfaringer fra forskellige steder i storkøbenhavn

troelse85
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15.01.2016 10:38:58

Re: Dansk undervisning erfaringer i stor kbh.

Indlæg af troelse85 » 15.01.2016 10:42:50

Hej FCV,
Jeg forstår godt skuffelsen og de frustrationer du og din kone må sidde med. Min kone startede på sprogskole for 2md siden og det var på Studieskolen, deres uddannelse er dog rettet mod at man har et højt engelsk niveau, så din kone skal ikke lade sig slå ud af at være blevet afvist optag her. Jeg kender en lægeuddannet fra Namibia som går på Hellerup Sprogcenter og faktisk fik denne skole anbefalet pga. hendes uddannelse og hun taler positivt om skolen. Måske din kone skal søge ind der?
DBH,
Troels

Sgr
Indlæg: 85
Tilmeldt: 27.05.2015 14:27:00

Re: Dansk undervisning erfaringer i stor kbh.

Indlæg af Sgr » 25.01.2016 19:14:43

FCV skrev:Hej,
men jeg ved ikke om deres begynderundervisning er bedre eller dårligere end f. eks VUC Frederiksberg som vi har lige i nærheden.
Jeg synes klart at I skal prøve VUC, men det kan meget vel tænkes at I bliver afvist. Jeg har lige haft en skidt oplevelse i en anden kommune omkring det, og jeg ved fra andre steder i landet at VUC afviser udlændinge der ikke kan dansk. Jeg læser loven som at de skal optage alle over 18 år i Danmark, men det gør de ikke.

Jeg kan tilføje at undervisningsministeriet ved det, og at de kan fortælle at optagelsespolitikkerne er forskellige fra VUC til VUC. Jeg ved ikke hvilke som er mere lempelige, men jeg ved at VUC Fyn kører et forsøg omkring FVU som lægger større vægt på det talte end det læste, så mon ikke det kunne tænkes at være et af stederne.

Så jo mere vi får testet VUC'ers praksis, desto tættere kommer vi på enten en lov eller en praksisforandring.

I AVU er der et Dansk som 2. sprog Basis, og det er faktisk målrettet personer uden et dansk. Jeg ved ikke hvem de optager når de afviser dem, men det er jeg ved at se om jeg kan få mit lokale VUC til at svare på.

Der er nogle andre muligheder i København (både gratis eller med lille betaling) men test jeres VUC'er først (I har mange at tage af).

Som et PS: Fortæl aldrig på et VUC hvis den familiesammenførte har en uddannelse fra udlandet. Nogle af dem vil straks opkræve fuld pris som følge af den regelforandring som skal forhindre at danskere bruger sprogfagene som konkurrence til AOF m.fl.s sprogundervisningstilbud.

Kiki
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30.01.2016 00:43:24

Re: Dansk undervisning erfaringer i stor kbh.

Indlæg af Kiki » 15.03.2016 23:10:15

Jeg genoptager lige den her - nogen der har nogen erfaring med IA, lærdansk, københavn sprog center vuc frederiksberg, eller UCplus? Elller et helt andet sted at anbefale (som ikke er studieskolen).

ulv
Indlæg: 10
Tilmeldt: 21.11.2014 23:41:13

Re: Dansk undervisning erfaringer i stor kbh.

Indlæg af ulv » 13.04.2016 20:35:35

Det er selvfølgelig lidt sent, men min amerikanske mand er utroligt glad for IA sprog på Nørrebro, så de kan i hvert fald anbefales herfra!

DK-TW
Indlæg: 5
Tilmeldt: 11.11.2013 23:32:04

Re: Dansk undervisning erfaringer i stor kbh.

Indlæg af DK-TW » 21.05.2016 23:09:57

ulv skrev:Det er selvfølgelig lidt sent, men min amerikanske mand er utroligt glad for IA sprog på Nørrebro, så de kan i hvert fald anbefales herfra!
Min mand har gennem de to år, han har læst på IA, haft fire forskellige lærere. To var fremragende og to dårlige, så det for mig virker det som om, at kvaliteten er meget svingende.

Besvar