Processuelt ophold og Schengen

Her kan du skrive om/søge information om ophold i DK på andre grundlag end familiesammenføring eller EU-regler, f.eks. au-pair, studier og arbejde m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af Left4Cookies » 14.03.2016 15:13:46

Hejsa!

En ven har opholdstilladelse på baggrund af Working Holiday visa, og har tænkt sig at ansøge om opholdstilladelse på basis af folkehøjskole ophold til efteråret.
Vi har lige været forbi Udlændingestyrelsen og høre dem, hvordan hun kan blive her i perioden mellem hendes Working Holiday og hendes studiestart (henholdsvis 24. april og 11. august), og svaret var, at det kan hun ikke, da perioden mellem hendes nuværende opholdstilladelses afslutning og starten på skoleopholdet var for lang.

Så spørger jeg ind til processuelt ophold, og om hun ikke burde kunne blive her i det mindste indtil ansøgningen bliver behandlet (nuværende servicemål er to måneder), men fik at vide, de ikke ville give processuelt ophold, igen fordi der var for lang tid til at hun skulle starte i skole, så hun ville være nødt til at rejse ud af Schengen i den periode.

Her kommer mit spørgsmål så. Hvordan fungerer det med Schengen visa i forbindelse med opholdstilladelse? Hun har snart været i Danmark i et år med hendes Working Holiday. Tæller det med i de 90 dage? Eller har hun 90 dage ekstra efter hendes nuværende opholdstilladelse udløber?

Årsagen til min forvirring, er siden her: https://www.nyidanmark.dk/da-dk/Ophold/ ... ng_tid.htm hvorpå der under "Opholds som ikke medregnes i de 90 dage" allerførst står:

"Hvis man har opholdt sig i Danmark eller et andet Schengenland med opholdstilladelse eller på grundlag af et langtidsvisum begrænset til et andet Schengenland (D-visum), skal dette ophold ikke medregnes i de 90 dage inden for en periode på 180 dage, man maksimalt kan opholde sig i Danmark på et visum eller som visumfri."

Misforstår jeg det, når jeg siger, det burde give hende ret til at blive her i 90 dage, efter hendes Working Holiday opholdstilladelse udløber?

På forhånd mange tak!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af mh1 » 14.03.2016 17:21:45

DK har for vist et par år siden nu bøjet sig, og gør som ander Schengenlande: opholdstilladelse 'nulstiller' brug af visumdage (hhv visumfrit ophold for fx amerikanere), så ja, hun har 90 dage fra udløbet af opholdstilladelsen.

Men jo kun, hvis hun søger om visum eller har ret til visumfrit ophold.
mh
Rådgiver for ÆUG

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af Left4Cookies » 14.03.2016 18:02:47

Hvordan ville det fungere i praksis?

Hendes opholdstilladelse udløber d. 24/4. Skal hun så rejse ud af Danmark ved ophør af denne og så ind igen på visumfrit ophold eksempelvis samme dag (hun er fra Sydkorea), for så at blive registreret som værende her på visumfrit ophold, hvorfra hun så har 90 dage?

Noget andet er, hvis hun ansøger om en ny opholdstilladelse på baggrund af højskoleophold kort inden hendes nuværende opholdstilladelse slutter, men har mulighed for at blive her i 90 dage efter opholdstilladelsen er slut, vil hun så være her på det visumfrie ophold eller processuelt ophold? Hvis spørgsmålet giver mening.

Udlændingestyrelsen fortalte os, de ikke ville give hende processuelt ophold, hvilket jeg formoder er fordi, der er mere end 90 dage imellem Working Holiday og skole. Men hvis hun fandt et skoleforløb, der startede tidligere, inden for de 90 dage, så ville hun vel slet ikke have brug for processuelt ophold, men bare kunne blive her på visumfrit ophold, indtil de har behandlet hendes nye ansøgning om opholdstilladelse på baggrund af et skoleophold.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af mh1 » 15.03.2016 15:52:26

Nej, hun behøver ikke rejse ud af Schengen og ind igen 24 timer og 1 sekund senere. Min mand havde et års opholdstilladelse til Tyskland, som udløb med udgangen af september sidste år, men vi kørte først ud af Schengen=Grækenland 14 dage senere. No problem (han har grønt pas, dvs. er visumfri i Schengen).

Men hun har jo allerede fået at vide, at hun ikke kan få processuelt ophold, så glem den idé. Det er helt efter bogen, for hun søger jo ikke om en forlængelse af, hvad hun har, eller om fs med en stor sandsynlighed for at få det, men om noget nyt, hvor hun i den mellemliggende periode ikke har noget, der kan danne grundlag for en tilladelse. Det har man, hvis man er gift, eller søger forlængelse på de samme betingelser som hidtil.

Hun bør aflevere sin ansøgning, inden hendes nuværende opholdstilladelse udløber, fordi hun ellers kan risikere at havne i den fælde, der giver karantæne, hvilket man risikerer når man søger opholdstilladelse til uddannelse, mens man er turist. Det er som hovedregel KUN ansøgning om fs, man kan indgive uden risiko for det.

Der er så ikke noget i vejen for at hun bliver som turist, mens ansøgningen bliver behandlet, men hun skal være parat til at rejse, hvis det bliver et nej.
mh
Rådgiver for ÆUG

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af Left4Cookies » 15.03.2016 18:24:52

Okay, mange tak for svar.

Så hvis vi har forstået det rigtigt, fungerer det således, hun kan aflevere sin ansøgning på sin nuværende opholdstilladelse og så blive her i op til 90 dage som turist - fint.

Årsagen til, vi først kom ind på processuelt ophold, var fordi der er mere end 90 dage imellem hendes nuværende opholdstilladelses udløb og hendes skolestart. Her har jeg så tilsyneladende ovenikøbet misforstået det egentlige formål med processuelt ophold, for det kan hun jo selvfølgelig ikke få, når der er så lang tid imellem de to perioder.

Så en mulig plan kunne være at aflevere ansøgningen kort inden hendes nuværende tilladelse udløber, blive her som turist i op til 90 dage, og så rejse ud af Schengen i den resterende periode indtil hendes nye opholdstilladelse træder i kraft?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af mh1 » 16.03.2016 15:39:49

Det burde være både muligt og lovligt.
mh
Rådgiver for ÆUG

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af Left4Cookies » 13.04.2016 07:12:50

mh skrev:Det burde være både muligt og lovligt.
Jeg har været i kontakt med Udlændingestyrelsen, hvor de foreslog, hun kunne tage til Tyskland et par dage efter hendes opholdstilladelses udløb og så tage tilbage til Danmark og blive her i op til 90 dage. Rejsebilletter skulle så her bruges som dokumentation, da hun nok ikke ville få kontrolleret pas på den tur, medmindre hun flyver.

Det lyder bare skørt i mine ører, at man skal lave sådan nogle finter, så kan det virkelig passe? Det er måske bare for officielt at overgå fra at være her på opholdstilladelse og så til at være her som turist?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af mh1 » 13.04.2016 11:50:05

ALTSÅ: hun kan jo kun blive i Schengen-området 90 dage, så det hjælper ikke en dyt eller forlænger hendes visumfri ophold at tage til et andet Schengen-land. Derfor ville det være en meningsløs manøvre, som hun ikke bør foretage medmindre hun alligevel gerne vil på indkøb i Hamborg el.lign.

Stol ikke for meget på telefonisk info fra US.
mh
Rådgiver for ÆUG

Khaine91
Indlæg: 13
Tilmeldt: 11.04.2016 15:10:27

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af Khaine91 » 13.04.2016 17:12:14

Det virker også skørt, men kan det være nyttigt at have rejsebilletterne til dokumentation, hvis de vil have dokumenteret (i hvilken sammenhæng ved jeg ikke), at hun rent faktisk udrejste, da hendes opholdstilladelse sluttede? For det skal man vel under alle omstændigheder?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af mh1 » 13.04.2016 20:36:23

Nej, hun skal ikke rejse, når hendes opholdstilladelse udløber, når hun er visumfri i Schengen. Hun kan stille og roligt blive de 90 dage.

Min mand har grønt pas og er derfor visumfri i Schengen, og vi havde ingen problemer med at komme ud af Schengen ved grænsen ml. Grækenland og Tyrkiet 10 dage efter at hans et-årige opholdstilladelse til Tyskland var udløbet.
mh
Rådgiver for ÆUG

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af Left4Cookies » 06.06.2016 12:04:17

Jeg har et opfølgende spørgsmål, nu da der er kommet svar på sagen.

Hun har fået sin opholdstilladelse gældende fra d. 22/7, men de skriver ligeledes i brevet, de ikke kan give hende opholdstilladelse imellem d. 27/5 (svarbrev) og d. 21/7. Fair nok, men de sætter en udrejsedato fra Danmark til d. 27/6. Hvis hun kan blive her i 90 dage som turist fra hendes tidligere opholdstilladelses udløb (24/4), burde hun så ikke kunne blive her som turist indtil d. 24/7, jævnfør Schengen reglerne? Eller trumfer deres beslutning om at give hende en udrejsedato dette, og i så fald, kan hun så rejse til et andet Schengenland fremfor at skulle rejse helt hjem?

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af mh1 » 08.06.2016 15:16:29

Jo, hun burde kunne blive i 90 dage. 1. dag af de 90 begynder når klokken passerer midnat på den sidste dag af nuværende opholdstilladelse. Men jeg ser nu i en anden tråd, at reglerne tolkes anderledes igen!

Hvis man skal ud af Schengen for at få sine 90 visumfri dage, så må hun tage en tur til fx England eller Tyrkiet, eller hvor hun nu lettest og billigst kan komme til.
mh
Rådgiver for ÆUG

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af Left4Cookies » 08.06.2016 19:39:16

mh skrev:Jo, hun burde kunne blive i 90 dage. 1. dag af de 90 begynder når klokken passerer midnat på den sidste dag af nuværende opholdstilladelse. Men jeg ser nu i en anden tråd, at reglerne tolkes anderledes igen!

Hvis man skal ud af Schengen for at få sine 90 visumfri dage, så må hun tage en tur til fx England eller Tyrkiet, eller hvor hun nu lettest og billigst kan komme til.
Hvad er det for en tråd? Jeg har fået "bekræftet" fra to forskellige medarbejdere fra US nu, at det vi skriver herinde er en mulighed. De nævnte begge to, hun skal rejse ud inden hendes udrejsedato til et andet land (kan være et Schengen land), opholde sig i et døgn, og så kan hun komme tilbage som turist. Bare hun beholder rejsebilletter som dokumentation.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af mh1 » 08.06.2016 20:57:54

mh
Rådgiver for ÆUG

Left4Cookies
Indlæg: 67
Tilmeldt: 14.10.2014 20:59:36

Re: Processuelt ophold og Schengen

Indlæg af Left4Cookies » 08.06.2016 21:14:52

Tak for link. Det lyder som en kompliceret situation, og jeg håber vedkommende har klaget over afgørelsen. Men hvis US har afvist at behandle hans sag på det grundlag, så har han vel, ifølge deres argument, opholdt sig ulovligt i Danmark på det tidspunkt, han har indgivet ansøgningen?

Besvar