Statsborgerskab efter 6 år, når gift med dansk statsborger

Her kan du skrive om/søge information om, hvorledes man opnår permanent opholdstilladelse i Danmark og/eller får dansk statsborgerskab.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Statsborgerskab efter 6 år, når gift med dansk statsborger

Indlæg af SigneLassen » 05.04.2016 09:40:32

Hej alle!

Jeg sad lige på retsinformation og læste om dansk statsborgerskab til min mand, når vi forhåbentligt snart vender til Danmark.
Men vi havde overvejet at flytte til to forskellige lejligheder, da alt med FS har fået forholdet til at gå lidt hurtigt, og det kunne muligvis være dejligt at vende tilbage til at være almindelige kærester. :)
Men så læser jeg punkt 3 - er det på tidspunkt for ansøgningen om statsborgerskab, at det er negativt at have forskellige bopæle, eller er det igennem hele tiden? Eller bare de sidste tre år før ansøgningen? Eller?

På forhånd tak!


§ 8. En person, der lever i ægteskab med en dansk statsborger, kan optages på et lovforslag om indfødsrets meddelelse efter 6 års uafbrudt ophold her i landet, når ægteskabet har bestået, og ægtefællen har været dansk i mindst 3 år. Ved 2 års ægteskab kræves 7 års ophold her i landet, og ved 1 års ægteskab kræves 8 års ophold.

Stk. 2. Op til 1 års samliv inden ægteskabets indgåelse ligestilles med ægteskab i den pågældende periode.

Stk. 3. Hvis ægtefællerne har forskellig bopæl, og det på den baggrund er tvivlsomt, om de lever sammen, forelægges ansøgningen for Folketingets Indfødsretsudvalg.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Statsborgerskab efter 6 år, når gift med dansk statsborger

Indlæg af mh1 » 06.04.2016 10:43:22

Det er kun ved EU-regler, at man ikke behøver at bo sammen, og jeg vil da æde min gamle hat på at hvis I påbegynder DK-opholdet med IKKE at bo sammen, vil proforma-mistanken opstå, og formodentlig meget let anses for bevist.

"Misbrug og svig (artikel 35)

EU-retten må ikke misbruges. I henhold til artikel 35 kan medlemsstaterne vedtage foranstaltninger for at forhindre misbrug såsom proforma-ægteskaber, hvilket bekræftes af Domstolens dom i Metock-sagen. Hvis der er tvivl om, hvorvidt ægteskabet er et proforma-ægteskab, kan medlemsstaterne undersøge sagen for at afgøre, om de rettigheder, direktivet giver, er blevet misbrugt, f.eks. for at omgå nationale indvandringsregler, og kan nægte at give de pågældende indrejse- eller opholdsret eller trække denne ret tilbage, hvis det bevises, at reglerne er blevet misbrugt. I henhold til direktivet kræves det, at proportionalitetsprincippet og de proceduremæssige garantier, der er fastsat i artikel 30 og 31, overholdes."
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar