[Afsluttet - hun har fået kortet :) ]Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 17.03.2016 08:42:43

Ok. Med lidt held, så tager det os også 4 måneder - så engang i midten af sommeren skulle det være gået i orden :)

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af Thomaz » 27.03.2016 15:24:14

Tak fordi du lige mindede mig om denne post, havde den gemt i bogmærker, skulle huske at spørge om noget nemlig;

Har du information om hvor vidt alle disse trin gør sig gældende hvis man gifter sig i DK? Jeg mener alle disse lange processer med at få alt stemplet, udfyldt, sendt orignalt frem og tilbage og skrevet under, er vel ikke et problem hvis det gøres i DK? Jeg havde originalt håbet at blive gift i DK, men for både min partner og jeg er det ikke det store problem, men jeg tænkte at hvis man bliver gift her, så er alle papirerne jo automatisk i orden og kan fås oversat, og de russiske myndigheder behøver formodentlig ikke særlig meget hvis partneren så senere rejser til SE med et visum for besøg, men bliver der grundet EU/SE-regler? Jeg læste din historie igennem et par gange, og jeg syntes bare der var så mange stadier der kunne måske klares lettere ved at gifte sig her, eftersom det er svenske og danske myndigheder der skal se det hele til sidst alligevel?
Dog, hvis din kone nu kunne ønske sig at gifte sig der, så er det jo helt super, men jeg tænkte at der var rigtig mange stadier i at gøre det dér? Hvis du har input eller fået råd om at gøre det den vej, lytter jeg gerne til disse råd :)

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 27.03.2016 20:26:09

Jeg har desværre ikke info om det. Grunden til at vi valgte at blive gift i Rusland, er at det er hurtigere og nemmere at skaffe min bopæls og civilstandsattest i dk og få den apostilleret, end det er for hende. Desuden skal der ikke prøves for ægteskab, som der skal herhjemme. Det er bare et spørgsmål om at det skal gå en måned fra man siger at man vil giftes, til man får tiden.
Personligt synes jeg ikke at det har været et kæmpe problem. Havde jeg vist hvad jeg ved nu, ville jeg have forberedt flere dokumenter i Rusland fra dag et. Tænk også over at det er meget billigere at få oversat og notariseret derovre.
Det eneste der er hurtigere herhjemme er at få apostille, hvis man selv kører til kbh..

Jeg har en oversætter i Moskva der plejer at arrangere alt fra oversættelse, notarisere og apostille.. Og det koster meget lidt ;)

Ægteskab skal registrere i Rusland uanset hvad, så du kommer ikke uden om en oversættelse, apostille osv;)

Hvis du bliver gift i dk, skal du alligevel have ting registreret i Sverige. Det sker ikke automatisk. Så du skal have dokumenter med til skatteverket uanset.

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 27.03.2016 20:27:19

I øvrigt, så har min kone visum til schengen i 3 år, så der var ikke noget der, for vores vedkommende

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af Thomaz » 27.03.2016 23:31:54

Ah det lyder jo let så - men kommer din kone fra et almindeligvis stort område fra Rusland? Det er fordi min kæreste kommer fra grænsen til Ukraine (der hvor der er visse problemer stadigvæk og man kan derfor ikke rejse dertil som udlænding), men bor i Skt. Petersborg, men efter russiske regler skal man "tilbage til sin hjemby" for sådanne informationer, når man bliver gift etc., men du skulle vel ikke selv personligt møde op til alle dokumenteringerne i Rusland? Det var vel som du skrev brylluppet og dokumenteringen af underskrifter osv. du personligt selv kun skulle være der ved?

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 28.03.2016 20:01:21

Min kone er boede i Moskva. Hun er oprindeligt fra sibirien; men hendes adresse var reg. i Moskva.

Er du sikker på at hun skal tilbage til hjembyen? Det er i moskva kun hos ZAGS nr 4 man kan blive gift som udlændning - og jeg tænker at i en lille by, henviser de nok til en større.
Eftersom der i hendes russiske pas var anført at hun ikke var gift, var der ikke de store formaliteter med papirer - hun skulle blot betale et gebyr (på 50 kr eller noget i den stil) inden vi dukkede op først gang.

hvis jeg var dig, ville jeg undersøge om de ikke har en ZAGS i st pet hvor udlændinge kan blive gife - og så spørge der om de kan tage jer..

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 28.03.2016 20:03:25

jeg skulle kun være der 2 gange - første gang for at fortælle dem at vi ville giftes - og anden gang for at blive gift.. alt andet fixede hun.

få lavet en notariseret oversættelse af dit pas, hvis du ikke har det (den skal du bruge til stort set alt). Det koster 3-400 inkl alt..

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 28.03.2016 20:05:07

I øvrigt - er det lykkedes jer at få en civilstandserklæring for hende? Vi har ikke selv prøvet at få den, men hvis i kan få den i st pet, kan i vel også blive gift der`?

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af Thomaz » 29.03.2016 21:21:21

Ah, men vi har tænkt os at blive gift her, så selve ZAGS processen skulle kun være, så vidt jeg har forstået, hendes del om at angive hendes navne-forandring :) Hendes adresse er dog registreret i hendes hjemby, men det er fint nok eftersom hun er der tit.

Notariseret oversættelse af mit pas? Dvs. gennem kommunen eller gennem en officiel oversætter? (notar)

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 31.03.2016 15:45:55

Gennem en oversætter og derefter notarius. Men hvis i ikke skal noget i Rusland, er det lige meget.

Skal i ikke havde en civilstandsattest for hende?

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af Thomaz » 31.03.2016 21:03:45

Mange tak! :)

Civilstandsattest er formodentlig noget man kan få på det lokale kommunekontor håber jeg da, på hende? :)

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 01.04.2016 06:33:28

For hende, skal i have den fra zags i Rusland. Ved ikke om i kan få den fra hvor hun bor eller i skal til den by hun er registreret i. Nogle gange har de mærkelige regler derovre..

Thomaz
Indlæg: 23
Tilmeldt: 24.02.2016 19:28:15

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af Thomaz » 04.04.2016 20:41:56

Det er fra hendes hjemby kan vi se, ja :) Lige en ting - alle de papirer skal også oversættes osv.? Puha da

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 05.04.2016 16:09:30

Jeps.. Det er billigst at gøre i Rusland ;)

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 07.04.2016 08:24:30

Mindre opdatering 07-04-16:

Konen har fået arbejde! Det er helt fantastisk at hun er kommet i arbejde så hurtigt. Det er ikke "drømmejobbet", men hun er glad for det, da kollegerne er søde + hun lærer sproget meget hurtigere end at sidde hos SFI, hvor det er så som så med indlæringshastigheden.

Indtil videre er det et kontorarbejde, men vi håber på at de en dag kommer til at gøre brug af hendes kundskaber i russisk og dermed sender hende østpå. Det kræver dog at hun har fået opholdskort, således at hun kan komme tilbage til Sverige.
Jeg er ikke interesseret i at hun bliver "fanget" udenfor schengen. Hendes visum gælder til November, men hun har været i schengen i næsten 90 dage, det sidste halve år, og ballade i paskontrollen er ikke noget vi ønsker ;)

Jeg har ladet mig fortælle, at hvis dokumenter såsom lønsedler og kvitteringer på pendlerkort er for gamle, når de behandler sagen; vil det tage endnu længere tid, da de skal spørge efter de nyeste udgaver af dette.
Derfor har jeg i dag sendt nyeste lønsedler + kvitteringer for pendlerkort til migrationsverket + sagsbehandleren.

Jeg har desuden tilladt mig at lave en lille forespørgsel på ventetiden på opholdskortet, netop i forbindelse med hvis hun skulle på jobrelateret rejse til østblokken. Lad os se hvad de svarer :)

Besvar