Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Her kan du skrive om/søge infomation om familiesammenføring i andre lande end Danmark efter deres nationale regler

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
seh2000
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24.03.2009 23:32:28
Geografisk sted: Balbriggan, Dublin
Kontakt:

Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Indlæg af seh2000 » 18.02.2016 12:07:18

Hej!

Mit første spørgsmål her.

Jeg er blevet tilbudt et heltids job i Sverige og stort set sagt ja, og planen er nu at vi (min kone og søn samt jeg) flytte til Sverige (Stockholm).

Jeg Dansk statsborger, men er udenlands Dansker idet jeg har arbejdet uden for Danmark i mange år.
Min kone er fra Venezuela og vores søn har dobbelt statsborgerskab.

Som jeg forstår da kan vi søge om ophold for min kone enten via de Svenske regler eller via EU reglerne - er det korrekt?
Hvis korrekt da er der både positive og negative ting ved hver regel - er det korrekt?
Hvilken af de to i vores situation er bedst at følge/bruge?

Ser på migrationsverkets hjemme side at der er op til 8 måneders behandlings tid, gælder det for begge regel sæt?

Kan min kone leve i Sverige i behandlings perioden?

På forhånd mange tak!

Steen
Married to an Venezuelan since '02 and we got one son

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Indlæg af mh1 » 18.02.2016 12:51:23

Når du flytter pga. arbejde vil det være mest oplagt at søge både om EU-opholdskort og søge efter svenske regler.

Efter svenske regler vil din ægtefælle få permanent opholdstilladelse, evt. endda straks, hvis I har været gift og samlevende mere end to år - jeg har en veninde, hvis mand netop fik permanent opholdstilladelse med det samme (ja, altså - efter den sagsbehandlingstid, der nu engang er).

Med en permanent opholdstilladelse kan man søge om svensk statsborgerskab, når man har boet i Sverige i 5 år. Dermed slipper man (som reglerne er nu) for at skulle søge om opholdstilladelse i de nordiske lande og i EU. Venezuela tillader dog, i modsætning til Sverige og nu DK, ikke dobbelt statsborgerskab. Din ægtefælle vil derfor skulle vælge det venezuelanske fra. Din søn vil i øvrigt også skulle vælge mellem sit danske og sit venezuelanske, når han fylder 25.
http://www.multiplecitizenship.com/wscl ... ZUELA.html
mh
Rådgiver for ÆUG

seh2000
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24.03.2009 23:32:28
Geografisk sted: Balbriggan, Dublin
Kontakt:

Re: Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Indlæg af seh2000 » 18.02.2016 16:28:20

Hej mh!

Tak for det hurtige svar og linken!

Vi blev gift in 2002, så det er vel god nok?

Bare et sidste spørgsmål (håber jeg) :D
Kan min kone blive i Sverige under behandlings tiden for begge eller bare for den ene af de to regel sæt?

Hilsen Steen
Married to an Venezuelan since '02 and we got one son

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Indlæg af mh1 » 18.02.2016 21:11:41

Ja, hun kan komme med til Sverige og blive der, mens I venter på opholdskort og -tilladelse.

Hun må så bare ikke rejse ud, når hun har været mere end 90 dage i Sverige, da hendes danske opholdstilladelse jo bortfalder når I flytter ud af DK, og hun derfor højst må opholde sig 90 dage indenfor 180 dage i EU (undtagen naturligvis det land, hvor hun søger opholdskort/-tilladelse til).
mh
Rådgiver for ÆUG

seh2000
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24.03.2009 23:32:28
Geografisk sted: Balbriggan, Dublin
Kontakt:

Re: Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Indlæg af seh2000 » 18.02.2016 21:39:10

Hej mh,

Tak skal du have.

Min kone har ikke opholdstilladelse i Danmark, som jeg skrev i begyndelse da jeg ikke boet i Danmark i mange år, så jeg er hvad man kalder udenlands dansker. Jeg har perm opholdstilladelse i Venezuela.
Konen og vores søn kommer til Sverige direkte fra Venezuela (måske via Kastrup), selv kommer jeg fra Cypern.

Men dette har vel nok ikke nogen betydelse.

Igen tak skal du have.

Steen
Married to an Venezuelan since '02 and we got one son

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Indlæg af mh1 » 19.02.2016 12:46:34

OK, jeg troede I ankom via et ophold i DK.

Men det med at hun ikke kan rejse ud af Sverige efter de 90 dage passer alligevel. Dvs.: hun kan rejse til et land uden for EU/Schengen, fx hvis hun skal hjem pga. noget i familien, men kan så ikke komme ind igen uden videre.
mh
Rådgiver for ÆUG

seh2000
Indlæg: 4
Tilmeldt: 24.03.2009 23:32:28
Geografisk sted: Balbriggan, Dublin
Kontakt:

Re: Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Indlæg af seh2000 » 20.02.2016 06:56:16

Ahh OK, så under behandlings tiden da må hun blive i Sverige.

Ser vi er ikke så langt fra hinanden jeg arbejder på den Norlige del af Cypern...

Tak for all svar!

Mvh Steen
Married to an Venezuelan since '02 and we got one son

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Tilbudt arbejde Sverige, flytning med familien

Indlæg af mh1 » 20.02.2016 14:26:17

Ja, og skulle hun uventet få brug for at rejse ud, har hun ret til et visum selv om de 90 dage måtte være overskredet, fordi du er EU-borger. Det bliver så bare et visum begrænset til Sverige.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar