[Afsluttet - hun har fået kortet :) ]Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Her kan skrive om din egen historie og/eller skæbne, og læse andres oplevelser m.v.

Redaktører: ZB, AUG Board

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

[Afsluttet - hun har fået kortet :) ]Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 22.12.2015 15:38:58

Hej alle,

Jeg har med nysgerrighed læst med herinde om alle vellykkede sammenføringer, igangværende sager, problemer og deslige. Jeg tænkte at jeg ville dele min historie herinde. Vi er ikke sammenført endnu, så det er en løbende historie; men kan måske bruges som reference for andre der står i samme situation.
Eftersom jeg ikke er så god til lange anekdoter, vil det blive ret summeret.

Jeg, C, er blevet gift med S, fra Rusland midt i december 2015.
Jeg arbejder i DK og bor i Sverige.Det har jeg i ca 2.5 år. Planen er at familiesammenføres dertil og evt flytte til DK efter et års tid, afhængigt af hvor hun finder job når hun kommer hertil.
Processen op til det, har været som følger:

1: Bestil ENGELSK bopælsattest med civilstandserklæring fra københavns kommune.
(jeg har normalt ikke noget med københavns kommune at gøre, men de udsteder den på engelsk + der er en underskrift på den digitale version man får.. Det er ikke alle kommuner der har den service. Hørsholm kommune laver den eksempelvis kun på dansk) (ca 100 kr)

2: Kør til udenrigsministeriet på Asiatisk plads 2 og få apostillepåtegnet denne. (ca 200 kr)

3: scan og send denne til rusland + kopi af pas. Disse blev oversat og notariseret i Rusland (ca 350 kr) - Min kone kender en notar / oversætter via job, så de kunne oversætte og notarisere på baggrund af de scannede dokumenter. Ved afhentningen skulle vi så fremvise de originale dokumenter; men da var det hele klar og vi skulle ikke vente på at det blev gjort.

4: Bestil tid på ZAGS#4. (ca 40 kr) Her indleveres dokumenterne og de kontrollerer at alt er som det skal være. Der var ikke noget stempel på min bopælsattest og det affødte nogle diskussioner, men da der på bagsiden var en apostillepåtegning, accepterede de den. For at undgå evt konflikter, kan man køre forbi borgerservice på KK og få dem til at sætte et stempel... De betyder meget i Rusland..

4a: Vent 31 dage (medmindre man har en valid grund til at kunne gøre det hurtigere)

5: Mød op hos ZAGS og få underskrevet papirerne - Her kiggede damen meget skeptisk på mig, da min underskrift har små variationer fra gang til gang..(så sørg for at skrive under 100% ens hver gang - hun er en skrankepave af rang!!) vent 15 min og få vielsesattest.

5a: Hvis man har tid til at vente 4 dage på at få en apostillepåtegning, kan man smutte forbi ministeriet og få det gjort. Sammen med vielsesattesten får man en lille lap papir hvor adressen og prisen står (ca 250 kr, så vidt jeg husker). Jeg havde en flybillet tilbage dagen efter, så vi fik det ikke gjort.

6: Gå tilbage til oversætter og notarius og få oversat vielsesattesten til Engelsk og notariseret denne. (ca 100 kr)

7: Besøg den lokale borgerservice (min var i Hørsholm) og få registreret vielsen.
HUSK kopi af konens rejsepas.
-De var heldgvis ikke så krakilske så de krævede apostillepåtegning på vielsesattesten, men det kan jo være man ikke er så heldig andre steder.
De krævede heller ikke notariseret kopi af hendes pas.
Min kone ville ikke have sit patronymikone navn med over, selvom det stod på vielsesattesten. Det bruges kun i Rusland og det står heller ikke på latin i hendes rejsepas, så kommunen tastede det ikke ind i systemet.

8: Ansøg om EU-sygesikringskort til din russiske ægtefælle. Det skal gøres manuelt, så man skal have en formular fra Udbetaling DK. Det er også Udbetaling DK der skal udstede det fiktive CPR nummer til hende. Eftersom de ikke kan udstede et "rigtigt" CPR nummer til folk der ikke bor i DK; men da hun skal socialt sikres i DK grundet mit arbejde i DK(sundhedsloven §12, hvis det har interesse), skal hun have et fiktivt personnummer.

...og længere end det, er vi endnu ikke kommet.. S kommer til Sverige d. 26 December (altså om 4 dage :) ) og vi glæder os :) Efter nytår (når de åbner igen) skal vi så søge om familiesammenføring efter både svenske og EU regler (det kan man jo lige så godt :) )

Indtil videre er altid gået ret nemt og smertefrit. Det eneste der kunne give antydning af problemer er at de hos Udbetaling DK siger at hun skal bo i Sverige inden de vil udstede EU-kortet til hende. Jeg har så henvist til ansøgningsformularen fra migrationsverket der siger at hun skal forevise bevis for sundhedsdækning sammen med ansøgningen. + Jeg har givet dem dato, tid og billetnummer for hendes ankomst d. 26 December.
Endvidere har jeg forklaret at jeg på nettet har læst om problematikken og løsningen mange gange var at der blev udstedt et EU kort med kort løbetid, således at det dækkede indtil opholdskortet var udstedt i Sverige og der derefter blev udstedt et EU kort med længere løbetid baseret på den svenske bopælsattest.
Jeg ved ikke hvornår de svarer på det, men lad os se hvad de siger :)

Opdatering 07.01.2015:

Jeg fik svar fra udbetaling DK om at de skal se kvitteringen på ansøgningen i sverige, inden de vil udstede kortet. - Lidt bagvendt, men OK.
Da migrationsverket åbner kl 9 og skatteverket kl 10, besluttede vi at gøre det i omvendt rækkefølge; hvilket viste sig at være meget godt.

På migrationsverket mødte vi en dansk medarbejder der tog imod papirerne og udstedte kvitteringen.
De fik følgende papirer:
- ansøgningen efter EU regler
- ansøgningen efter svenske regler
- familiebilag til ansøgning om svenske regler
- kopi af MIT eu sygesikringskort + sundkedskort
- kopi af ansættelseskontrakt
- kopi af notariseret oversættelse af vielsesattest
- kopi af vielsesattest
- kopi af hendes pas
- kopi af mine pendlerkort + kvitteringer for dem
- kopi af lejekontrakt på huset jeg lejer
- kontoudskrift der viser køb af pendlerkort
- brev vedr at de mangler oplysninger i DK for at udstede eu sygesikringskort (fra udbet DK)
- sidste 4 lønsedler
- kopi af civilstandsattest fra hørsholm kommune, der viser registreret ægteskab


De udstedte så en kvittering som jeg nu har sendt til udbetaling DK.

Vi var derefter på skatteverket med præcist de same papirer + kvitteringen fra migrationsverket.

Vi startede med at registrere "ægteskab i udlandet" - det kan åbenbart tage 2-4 uger.. lad os se.. Der var et papir man skulle udfylde + de fik en kopi af vielsesattest + notariseret oversættelse.

Damen mente vi skulle vente på at vi fik opholdskort, inden hun kunne blive folkebokført. Jeg pressede lidt på og henviste til internettet + migrationsverket; hvorefter hun med en kopi af ALLE ovennævnte papirer accepterede at tage imod papiret om folkbokføring.
Vi fik en kopi af forsiden af nævnte papir, som hun stemplede; som en slags kvittering for indlevering.. Ikke at vi skal bruge den lige nu; men man ved aldrig..!

Lad os se..

Update 01.02.2016:

I sidste uge bestilte vi tid til at aflevere biometri hos Migrationsverket i Malmö. I fredags var vi så dernede og få taget billede og fingeraftryk. Nemt og elegant!

Da vi kom hjem i fredags, modtog vi brev fra Skatteverket der efterspørger kopi af Eu sygesikringskort... Samtidigt med det, kom det blå kort i postkassen :) Jeg tog et billede og sendte direkte til sagsbehandleren.

I morges ringede jeg til ham og han havde allerede fixet det og kunne oplyse mig nummeret over telefonen!

Så nu har hun svensk personnummer! :D

Vi venter nu på opholdskortet..

Opdatering 15-03-2016.

Vi har fået et brev hvor de for EU-ansøgningen beder om en kopi af mit (danske) pas. Det har jeg mailet til dem i dag
-----
Til brug for ansøgning om uppehållstilstånd skal vi udfylde:"EU/EES bilaga A - första ansökan"

de spørger om vores navne, personnumre (godt hun har fået et allerede), beskæftigelse, om vi er beslægtede (altså om vi er fætter/kusine osv), vores baggrunde (uddannelser, hvor vi er fra, fritidsinteresser, om vi har været gift før, osv), om vi er gift, om vi bor sammen, hvordan og hvornår vi mødte hinanden første gang og hvor ofte vi ser hinanden, om vi har børn eller venter, hvilke fremtidsplaner vi har, om hun har børn under 18 der søger sammen med hende, og om der er øvrigt oplysninger vi mener de skal bruge.

Da hun har været gift før, skal de bruge papir på at hun er skilt fra tidligere ægtefælle. - Det er lidt redundant, da de har vores vielsesattest dateret 19.dec.15.. men ok; man skal jo aflevere det hele :)
Vi har ikke en oversættelse af skilsmissepapirerne, så det har vi sendt til oversætter og notarius i Rusland. Håber på at få en scannet notariseret udgave i løbet af en dag eller to, som jeg vil sende til dem. Derudover vil jeg scanne og sende denne formular vi har fået. (som ikke er til at opdrive i digital form længere)

Det betyder at de i det mindste har åbnet sagen og kigget.. der er håb forude :)

Edit: Hun har også modtaget sit ID kort fra skatteverket + er startet på SFI - svensk for indvandrere

Mindre opdatering 07-04-16:

Konen har fået arbejde! Det er helt fantastisk at hun er kommet i arbejde så hurtigt. Det er ikke "drømmejobbet", men hun er glad for det, da kollegerne er søde + hun lærer sproget meget hurtigere end at sidde hos SFI, hvor det er så som så med indlæringshastigheden.

Indtil videre er det et kontorarbejde, men vi håber på at de en dag kommer til at gøre brug af hendes kundskaber i russisk og dermed sender hende østpå. Det kræver dog at hun har fået opholdskort, således at hun kan komme tilbage til Sverige.
Jeg er ikke interesseret i at hun bliver "fanget" udenfor schengen. Hendes visum gælder til November, men hun har været i schengen i næsten 90 dage, det sidste halve år, og ballade i paskontrollen er ikke noget vi ønsker ;)

Jeg har ladet mig fortælle, at hvis dokumenter såsom lønsedler og kvitteringer på pendlerkort er for gamle, når de behandler sagen; vil det tage endnu længere tid, da de skal spørge efter de nyeste udgaver af dette.
Derfor har jeg i dag sendt nyeste lønsedler + kvitteringer for pendlerkort til migrationsverket + sagsbehandleren.

Jeg har desuden tilladt mig at lave en lille forespørgsel på ventetiden på opholdskortet, netop i forbindelse med hvis hun skulle på jobrelateret rejse til østblokken. Lad os se hvad de svarer :)


Opdatering 20.05.2016

SÅ FIK HUN DET!
Der dumpede et brev ind i dag om at der er beviliget opholds- og arbejdstilstånd i to år (svenske regler) og opholdskort i 5 år (EU regler)..

eftersom vi allerede har været på migrationsverket og få taget billede, skal vi regne med at der går en uges tid og så har vi det fysiske kort! :)

Det er gået LANGT LANGT nemmere end jeg havde forestillet mig - især efter at have hørt alle skrækhistoerierne herinde og på nettet.. :)

Vi ansøgte d. 7.1.16 og beslutningen er dateret 18.5.16 - så det har taget 4 mdr og 11 dage! Jeg er ret imponeret over at de har gjort det så hurtigt, men vi har så også haft orden i papirerne + det at hun har fået arbejde, hvor hun måske/måske ikke skal rejse uden for schengen, har nok gjort processen nemmere :)

... Det var enden på det! Hun har fået tilladelserne, så vi venter bare på at kortet dukker op inden for en uges tid.

Jeg ønsker alle andre en så nem process som vi har haft! :)

Chris

I øvrigt et par tips:
1. hvis man skal køre bil i Rusland er det en rigtig god ide at få en notariseret kopi af sit kørekort. Det koster næsten ingenting i Rusland (under 100 kr) og kan spare en for ca 30% bøvl hvis man bliver stoppet i en trafikkontrol..

2. Få den originale vielsesattest med hjem til DK. Konen kan bestille en duplikat ved ZAGS efter nogle få dage og det koster ikke ret meget.

3. Konen skal bestille et nyt russisk indenrigspas inden 10 dage, hvis hun skifter efternavn.

4. Hvis man har tænkt sig at søge om ophold i Rusland, er det en god ide at give konen en fuldmagt + en 2-3 kopier af sit oversatte og notariserede pas. Det skal bruges flere steder og det er ikke sikkert at man får kopien tilbage. Det koster peanuts!
Senest rettet af chrisSWDK 20.05.2016 16:51:07, rettet i alt 6 gange.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af mfewk » 22.12.2015 19:52:41

Jeg er selv i gang med processen i Sverige. Du behøver ikke haste med det blå kort. Når I har ansøgt på Migrationsverket får i 2 kvitteringer efter et par dage, som I videresender til Udbetaling Danmark sammen med ansøgningen. Dette dokumenterer tilstrækkeligt, at hun bor hos dig i Sverige. Derefter kan Udbetaling Danmark udstede kort der er gyldige mindst et år.

Når du har fået kortene sender du dem til Migrationsverket.

Du skriver, at du har talt med Udbetaling Danmark omkring det blå kort med kortere gyldighed. Du skal være opmærksom på, at du måske ikke kan bruge et blå kort der er gældende for mindre 1 år. Jeg mener ihvertfald at enten Migrationsverket eller Skatteverket (ved ansøgning om personnummer) kræver, at kortet har en gyldighedsdato på mindst 1 år.

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 22.12.2015 21:08:29

Hej,

Tak for dit svar. Der står ellers i ansøgningen at den skal indleveres sammen med bevis for at man har dækning af sygesikring.
Har du bare undladt dette og så kunnet aflevere alligevel?

Jeg har ladet mig fortælle at man skal have en kvittering med det samme man indleverer ansøgningen. Er det disse kvitteringer du omtaler?
Siden du omtaler 2 kvitteringer antager jeg at det er 1 efter EU regler og 1 efter svenske regler?

Har du ansøgt om personnummer før eller efter migrationsverket? der synes at være lidt uklarhed over hvorvidt det er bedst at gøre det ene eller det andet først?

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af mfewk » 22.12.2015 22:15:08

chrisSWDK skrev:Hej,

Tak for dit svar. Der står ellers i ansøgningen at den skal indleveres sammen med bevis for at man har dækning af sygesikring.
Har du bare undladt dette og så kunnet aflevere alligevel?
Vi afleverede personligt på Migrationsverket i Malmö. Der får I ikke udleveret nogen kvitteringer og de kontrollerer ikke om alt er med i ansøgningerne.

Så ja, vi afleverede bare ansøgningerne uden de blå kort. Cirka en måned efter modtog vi et brev fra dem med, at de manglede de blå kort samt at vi skulle udfylde en blanket yderligere, som der intet står om nogen steder - andre i dette forum er også blevet bedt om at udfylde denne blanket.
chrisSWDK skrev:Jeg har ladet mig fortælle at man skal have en kvittering med det samme man indleverer ansøgningen. Er det disse kvitteringer du omtaler?
Siden du omtaler 2 kvitteringer antager jeg at det er 1 efter EU regler og 1 efter svenske regler?
Du får som sagt ikke nogen kvitteringer på Migrationsverket ved afleveringen af ansøgningerne men de bliver sendt til dig inden for et par dage. Og ja, du får et brev for hver ansøgning. Kvitteringsbrevet efter de svenske regler, kom dog flere dage senere så Udbetaling Danmark fik bare kopi af kvitteringsbrevet efter EU-reglerne.
chrisSWDK skrev:Har du ansøgt om personnummer før eller efter migrationsverket? der synes at være lidt uklarhed over hvorvidt det er bedst at gøre det ene eller det andet først?
Hun søgte om personnummer på Skatteverket samme dag som vi afleverede ansøgningerne på Migrationsverket. Du kan se andet sted på forummet mine egne erfaringer med personnummer.

Du spørger bare hvis du har flere spørgsmål - jeg har alt i frist erindring :D

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 23.12.2015 12:40:20

mfewk skrev:
Hun søgte om personnummer på Skatteverket samme dag som vi afleverede ansøgningerne på Migrationsverket. Du kan se andet sted på forummet mine egne erfaringer med personnummer.

Du spørger bare hvis du har flere spørgsmål - jeg har alt i frist erindring :D

Før eller efter i afleverede hos migrationsverket? Jeg spørger bare for at få ide om hvilken rækkefølge der er bedst at gøre det i. Jeg antager man afleverer en kopi af de samme dokumenter til folkbokføringen som til migratilsverket?

Jeg prøver lige at søge en gang også, for at få dit perspektiv på tingene! :)

Tak! Jeg får helt sikkert brug for mere info, når den tid kommer.. :D

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af mfewk » 23.12.2015 12:59:20

Vi var først på Skatteverket for at være der når de åbnede. Derefter tog vi til Migrationsverket.

Skatteverket skal have kopi af ansøgning efter EU reglerne og kopi af alle bilag plus blanketten om flytning til Sverige som I får udleveret på Skatteverket. Husk vielsesattest og pas i original da de selv også vil tage kopi af det. Som du kan se andet sted nægtede skrankemedarbejderen at tage min ægtefælles ansøgning men efter pres tog han i mod den. Han ville ikke tage imod ansøgningen da min kone ikke har opholdstilladelse. Men det lykkedes.

Skatteverket skal også have kopi af de blå kort så dem rykker de formentlig for inden i får dem fra DK.

Min erfaring er i øvrigt at Migrationsverket og Skatteverket begge vil have din ansættelseskontrakt (selvom der bare står seneste 3 lønsedler) og kopi af dit pas.

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af mfewk » 23.12.2015 13:05:58

Og Skatteverket i Malmö kigger ikke efter om I har alle dokumenter med ved anmeldelse om flytning. Så hvis der mangler informationer herunder de blå kort får I et brev.

I brevet står sagsbehandler, telefonnummer og mailadresse så al efterfølgende korrespondance går lidt nemmere og hurtigere.

Vi fik et midlertidigt blå kort men det var sagsbehandleren i Skatteverket ikke tilfreds med. Så vi måtte vente på det fysiske kort. Jeg har så set anden herinde få personnummer med det midlertidige kort. Så det afhænger af sagsbehandler hos Skatteverket.

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 26.12.2015 08:32:32

Fantastisk.
Næste skridt for os, vil så være:

-Samle alle papirer - Godt du lige nævner det med ansættelseskontrakt. Den husker jeg lige!
-Henvende os på skatteverket og registrere os
-dernæst på migrationsverket
-afvente blå kort fra DK og sende dem til disse to instanser
-afvente udstedelsen af opholdskort efter eu og svenske regler

Nu er det sådan at jeg har boet i sverige i 2.5 år - men jeg forestiller mig at bureaukratiet stadigvæk gerne vil se en lejekontrakt? :)

1000 tak for hjælpen indtil videre :)

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 07.01.2016 11:18:58

Opdatering 07.01.2015:

Jeg fik svar fra udbetaling DK om at de skal se kvitteringen på ansøgningen i sverige, inden de vil udstede kortet. - Lidt bagvendt, men OK.
Da migrationsverket åbner kl 9 og skatteverket kl 10, besluttede vi at gøre det i omvendt rækkefølge; hvilket viste sig at være meget godt.

På migrationsverket mødte vi en dansk medarbejder der tog imod papirerne og udstedte kvitteringen.
De fik følgende papirer:
- ansøgningen efter EU regler
- ansøgningen efter svenske regler
- familiebilag til ansøgning om svenske regler
- kopi af MIT eu sygesikringskort + sundkedskort
- kopi af ansættelseskontrakt
- kopi af notariseret oversættelse af vielsesattest
- kopi af vielsesattest
- kopi af hendes pas
- kopi af mine pendlerkort + kvitteringer for dem
- kopi af lejekontrakt på huset jeg lejer
- kontoudskrift der viser køb af pendlerkort
- brev vedr at de mangler oplysninger i DK for at udstede eu sygesikringskort (fra udbet DK)
- sidste 4 lønsedler
- kopi af civilstandsattest fra hørsholm kommune, der viser registreret ægteskab


De udstedte så en kvittering som jeg nu har sendt til udbetaling DK.

Vi var derefter på skatteverket med præcist de same papirer + kvitteringen fra migrationsverket.

Vi startede med at registrere ægteskab i udlandet - det kan åbenbart tage 2-4 uger.. lad os se.. Der var et papir man skulle udfylde + de fik en kopi af vielsesattest + notariseret oversættelse.

Damen mente vi skulle vente på at vi fik opholdskort, inden hun kunne blive folkebokført. Jeg pressede lidt på og henviste til internettet + migrationsverket; hvorefter hun med en kopi af ALLE ovennævnte papirer accepterede at tage imod papiret om folkbokføring.
Vi fik en kopi af forsiden af nævnte papir, som hun stemplede; som en slags kvittering for indlevering.. Ikke at vi skal bruge den lige nu; men man ved aldrig..!

Lad os se :)

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 01.02.2016 19:28:26

Update 01.02.2016:

I sidste uge bestilte vi tid til at aflevere biometri hos Migrationsverket i Malmö. I fredags var vi så dernede og få taget billede og fingeraftryk. Nemt og elegang!

Da vi kom hjem i fredags, modtog vi brev fra Skatteverket der efterspørger kopi af Eu sygesikringskort... Samtidigt med det, kom det blå kort i postkassen :) Jeg tog et billede og sendte direkte til sagsbehandleren.

I morges ringede jeg til ham og han havde allerede fixet det og kunne oplyse mig nummeret over telefonen!

Så nu har hun svensk personnummer! :D

Vi venter nu på opholdskortet..

..fortsættelse følger..

Henke
Indlæg: 25
Tilmeldt: 28.11.2015 21:49:17

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af Henke » 07.03.2016 20:03:03

Lækker guide til sygesikring!
Vi er selv lige ved det stadie

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 15.03.2016 10:50:42

Held og lykke :)


Opdatering 15-03-2016.

Vi har fået et brev hvor de for EU-ansøgningen beder om en kopi af mit (danske) pas. Det har jeg mailet til dem i dag
-----
Til brug for ansøgning om uppehållstilstånd skal vi udfylde:"EU/EES bilaga A - första ansökan"

de spørger om vores navne, personnumre (godt hun har fået et allerede), beskæftigelse, om vi er beslægtede (altså om vi er fætter/kusine osv), vores baggrunde (uddannelser, hvor vi er fra, fritidsinteresser, om vi har været gift før, osv), om vi er gift, om vi bor sammen, hvordan og hvornår vi mødte hinanden første gang og hvor ofte vi ser hinanden, om vi har børn eller venter, hvilke fremtidsplaner vi har, om hun har børn under 18 der søger sammen med hende, og om der er øvrigt oplysninger vi mener de skal bruge.

Da hun har været gift før, skal de bruge papir på at hun er skilt fra tidligere ægtefælle. - Det er lidt redundant, da de har vores vielsesattest dateret 19.dec.15.. men ok; man skal jo aflevere det hele :)
Vi har ikke en oversættelse af skilsmissepapirerne, så det har vi sendt til oversætter og notarius i Rusland. Håber på at få en scannet notariseret udgave i løbet af en dag eller to, som jeg vil sende til dem. Derudover vil jeg scanne og sende denne formular vi har fået. (som ikke er til at opdrive i digital form længere)

Det betyder at de i det mindste har åbnet sagen og kigget.. der er håb forude :)

Edit: Hun har også modtaget sit ID kort fra skatteverket + er startet på SFI - svensk for indvandrere

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af mh1 » 15.03.2016 16:11:17

En ny vielsesattest er overhovedet ikke noget bevis på at en person, som har været gift før, er blevet skilt. Jeg har til forskningsbrug en pæn stor stak af domme fra Californien, hvor folk viser sig at have giftet sig igen, uden at være blevet skilt fra tidligere ægtefæller.
mh
Rådgiver for ÆUG

chrisSWDK
Indlæg: 29
Tilmeldt: 22.12.2015 14:10:51

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af chrisSWDK » 16.03.2016 07:34:36

Det lyder som interessant forskning, mh :)
OK. Jeg har sendt den til Rusland for oversættelse, så jeg venter bare på at modtage den, og så får de den, for en sikkerheds skyld :)
Tak for input :)

mfewk
Indlæg: 286
Tilmeldt: 07.04.2015 21:21:55

Re: Så er vi gift og processen er i gang...M-DK, bor i S, gift med F-RUS

Indlæg af mfewk » 16.03.2016 09:40:08

Vi fik samme brev fra Migrationsverket omkring blanketten "första ansökan" ca. 1,5 måned efter min ægtefælle havde afleveret ansøgningerne. Vi afleverede blanketten udfyldt få dage efter, men måtte så vente ca. 4 måneder før, der var truffet beslutning.

Besvar