Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Her kan du skrive om/søge information om hvorledes du/I kan benytte EU-reglerne til at bo sammen i både Danmark og andre EU-lande, f.eks. Sverige, Norge eller Tyskland.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
Jensen84
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.01.2016 22:05:47

Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af Jensen84 » 30.01.2016 22:25:50

Hej til alle!

Jeg har et enkelt sporgsmal ifm. familiesammenforing i DK efter EU-reglerne.

Der er officielt ikke noget minimumskrav for hvor lange jeg som dansk statsborger skal have boet i et andet EU land for jeg kan soge om familiesammenforing i DK efter EU-reglerne.
Dog har jeg gentagne gange last, at 10 uger/3 mander med sikkerhed skulle vare nok.
Samtidigt er der heller ikke noget krav om, at min agtefalle (hun er ukrainsk statsborger) skal have boet sammen med mig i det andet EU land i HELE denne periode.

Mit sporgsmal er: Hvor lange skal min agtefalle have boet sammen med mig i et andet EU land (Sverige) for vi kan fa godkendt vores ansogning om familiesammenforing i DK efter EU-reglerne? Kan vi i princippet soge sa snart hun har faet et (svensk) opholdskort, hvilket jo kun skulle tage et par uger efter hendes ankomst i Sverige?

Er der evt. nogen som har eksempler fra ansogninger som er blevet godkendt?

Pa forhand tak for hjalpen!

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af skaanebo » 30.01.2016 22:52:10

Ned til 3 måneder er nok, hvis du er arbejdstager i Sverige.

Ellers skal du snarere regne med 6 måneder i Sverige.

Ægtefællen skal have sluttet sig til dig i Sverige. Dvs., ægtefællen bør have søgt om folkeregistring i Sverige og søgt om opholdskort efter EU-regler. Men ingen af delene behøver at være gennemført/udstedt. Derfor kan man ikke sige, om 3 nætter, 7 nætter, 14 nætter er nok eller ej.

Jensen84
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.01.2016 22:05:47

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af Jensen84 » 31.01.2016 15:01:12

Mange tak for svar, Skaanebo!

Hvad er arsagen til, at det UDEN arbejde i Sverige skal vare 6 maneder i stedet for 3?
Hvor stammer dine oplysninger fra - Har du evt. et link til en sagafgorelse som har skabt præcedens for dette?

Hvis man vil undga de 6 maneder, sa kan man vel egentlig bare tage et midlertidigt deltidsjob (+ 12 timer om ugen) i Sverige... Og sa er vi tilbage til de 3 maneder?

Det lyder godt, at der ikke er krav til agtefalles minimumophold i et andet EU-land. Det gor mange ting en del lettere.

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af skaanebo » 31.01.2016 16:31:58

Forskellen på krav om 3 eller 6 måneders ophold er, om dit ophold er arbejdsbetinget eller mere har karakter af ferie. Og hvis du ikke arbejder i bopælslandet, vil myndighederne gå ud fra, at der er tale om ferie.

Ferie giver i sagens natur ingen EU-rettigheder.

Men ja, hvis du finder et deltidsjob på i snit 8-12 timer om ugen, opfylder du kravene for at være arbejdstager.

AllYouNeedIsLove
Indlæg: 91
Tilmeldt: 08.09.2014 17:51:30

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af AllYouNeedIsLove » 31.01.2016 19:02:48

Som Skaanebo skriver er der en uskreven regel på 3 måneder for arbejdstager og 6 måneder for grænsependlere.
Som han også skriver er der ingen grænse for hvor længe din ægtefælle skal have opholdt sig i SV med dig.

Det hedder sig jo at man har ret til at tage sin ægtefælle (og andre familiemedlemmer), med hjem til DK når man har benyttet den frie bevægelighed. Dette for at man ikke skal 'straffes' for at have taget job/flyttet til et andet EU-land og man der har haft et familieliv, som så er nødt til at ophører når man flyttet hjem til sit eget land.
Derfor vil jeg også mene at 2-5 dage IKKE er nok. Da det må betegnes som om din ægtefælle kun er på ferie ved dig. Jeg ville mene min. en måned, gerne to.

For jeres egen skyld er det med at være 100 % sikker, så I ikke ender med at få afslag fra Statsforvaltningen når I søger om opholdskort i DK. I kan jo evt. søge om forhåndsgodkendelse mens I stadig bor i SV.

Selv arbejdede jeg i SV da vi boede der.

Jeg boede og arbejdede i SV i næsten 4 måneder og min mand sluttede sig til mig efter 2 måneder, så han var i SV sammen med mig i de sidste to måneder.

Vi flyttede så hjem til DK, i forbindelse med julen og indgav ansøgning til Statsforvaltningen efter vi var flyttet til DK. Efter 6 måneder fik min mand sit opholdskort.

Jensen84
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.01.2016 22:05:47

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af Jensen84 » 31.01.2016 20:10:56

Mange tak til jer begge for fyldestgorende svar!

Sa for at vare pa den sikre side kan min agtefalle og jeg gore folgende:

(Eksempel)
- Jeg flytter til Sverige 1. april 2016.
- Jeg fastholder mit gode job i Kobenhvan som jeg nodigt vil opgive.
- SAMTIDIGT finder jeg et deltidsjob (8-12 timer om ugen) i Sverige.

- Min agtefalle flytter op til mig i Sverige 1. juni 2016.
- Hun soger med det samme om opholdskort i Sverige.
- Hun bliver samtidigt registreret pa min adresse i Sverige.

- Efter 1. juli 2016 soger vi om forhandsgodkelndelse af opholdskort i Danmark.
- Pa dette tidspunkt har JEG boet tre maneder i Sverige.
- Vi bliver boende i Sverige indtil vi far godkendt ansogning om opholdskort (ca. 2 uger).

- Efter godkendt ansogning om opholdskort i Danmark kan vi flytte til Kobenhavn og min agtefalle vil kunne arbejde der lige sa snart hun far en udskrift fra SKAT med hendes CPR-nummer.

Lyder dette som en gyldig made, at gore det pa?

Pa forhand tak for svar!

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af mh1 » 31.01.2016 21:28:23

Du skal nok regne med at det tager noget mere end 2 uger at få forhåndsgodkendelse.
mh
Rådgiver for ÆUG

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af skaanebo » 31.01.2016 22:43:17

Tag fat i Øresund Direkt ang. at arbejde i både Sverige og Danmark samtidig. Det giver noget bøvl med socialforsikringer og skat.

Jensen84
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.01.2016 22:05:47

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af Jensen84 » 31.01.2016 23:37:13

Tak for svar til alle!

Hvad skal man i dag regne med af tid mht. en forhandsgodkendelse i Danmark?

skaanebo
Indlæg: 12137
Tilmeldt: 09.06.2007 19:00:10

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af skaanebo » 01.02.2016 08:27:06

3-4 måneder.

SigneLassen
Indlæg: 77
Tilmeldt: 18.02.2015 15:11:40

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af SigneLassen » 01.02.2016 14:15:52

Jeg læste lige på Facebook i ÆUG's gruppe, at en havde fået oplyst af Statsforvaltningen, at det nu lå på 6 måneder.

Jensen84
Indlæg: 10
Tilmeldt: 30.01.2016 22:05:47

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af Jensen84 » 01.02.2016 17:13:36

Op til 6 maneder er godt nok lang tid at vente pa en forhandsgodkendelse... Men det er jo naturligvis samme sagsbehandlingstid som der er hvis man flytter til Danmark og soger derfra... Hvis man vil soge om forhandsgodkendelse fra et andet EU land for man flytter hjem til Danmark, sa snakker vi lige pludselig et ophold pa minumum 3 maneder + sagsbehandlingstiden = 9 maneder!

Hvis man nu er sikker i sin sag og valger "at tage chancen" og flytte til Danmark og soge om familiesammenforing derfra, sa er vi vel stadig enige om at ens agtefalle kan starte arbejde i Danmark sa snart hun far et person-nr. og bliver registreret i Danmark - Altsa stort set lige efter ankomsten fra det andet EU land. Agtefallen ma jo gerne arbejde for opholdskortet er udstedt/ansogningen er godkendt (jf. min anden trad her pa sitet).

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Ægtefælles minimum ophold i Sverige før familiesammenføring i Danmark

Indlæg af mh1 » 01.02.2016 20:45:28

Ægtefællen kan jo ikke blive registreret og få cpr.nr. før Statsforvaltningen har godkendt anmodningen om EU-opholdskort, så svaret her er det samme som til alle, som optimistisk har ment at ægtefæller kunne komme til at arbejde i Sverige fra dag 1:
KUN hvis de finder en arbejdsgiver, som tør løbe den risiko at ansætte en, som ikke kan bevise sin gode ret til at arbejde.

Arbejdstageren løber ikke så stor risiko igen, men arbejdsgiveren løber riskoen for en straffesag og bøde på op til et 6-cifret beløb, hvis det viser sig at arbejdstageren alligevel ikke havde EU-opholdsret.
mh
Rådgiver for ÆUG

Besvar