Søger inputs

Her kan du skrive om/søge information om få din ægtefælle / partner sammenført til Danmark efter de almindelige danske regler.

Redaktører: ZB, AUG Board

Besvar
MigogMo
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13.01.2016 15:54:35

Søger inputs

Indlæg af MigogMo » 13.01.2016 16:08:32

Hej!
Jeg er netop flyttet hjem til DK efter flere år som udenlandsdansker. Jeg har et fuldtidsarbejde fra 1. feb., og skal ha' forberedt alting til at søge om sammenføring. Min mand (på 3. år) bliver i Sydafrika, indtil vi er klar. Pt. bor jeg hos mine forældre, så jeg hurtigere kan få sparet op, finde bolig osv.
Jeg bliver 26 til marts, har aldrig modtaget kontanthjælp eller lign., men har heller ikke haft et arbejde, mens jeg boede i Sydafrika, da jeg ikke fik tildelt en arb.tilladelse i mit visum, selvom vi er gift.....
Har det betydning for udfaldet?
Min mand er 31 og uddannet prof. international golfinstruktør og taler flydende engelsk. Vi har kendt hinanden siden 2012, boet sammen siden juni 2013, og blev gift i dec. 2013 - alt sammen i Sydafrika.
Vi har kun haft hans indkomst, så derfor har han kun været i DK 1 gang, da vi tog på "bryllupsrejse" og holdt bryllupsfest for familie og venner.
Ud fra egne erfaringer, hvad tænker I så om vores chancer for at blive godkendt? Og hvor længe finder US det acceptabelt at køre langdistance, inden vi ansøger? Har I nogle gode råd? Noget I ville ønske I havde vidst inden I søgte?
De bedste hilsner

Sujan
Indlæg: 23
Tilmeldt: 15.04.2015 14:30:26

Re: Søger inputs

Indlæg af Sujan » 14.01.2016 16:19:49

Hej,

Jeg er også gift med en sydafrikaner :)

Vi mødte hinanden i Sydafrika og var også "gamle" og han havde været to gange i DK. Jeg havde også fuldtidsjob og fandt en bolig - og så opfylder I jo kravene. Det kan godt trække ud med tilladelsen, så jeg ville bare finde et ubegrænset lejemål hurtigst muligt og søge når du har det. Der går 3-5 måneder før du skal stille garanti (vi lånte dem af mine forældre og betaler af på det.)

Reglerne hvor man har 6 måneder til at finde et sted og sådan - er jeg ikke inde i, det er der sikker andre er. Men vi kom igennem på samme udgangspunkt som dit :)

MigogMo
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13.01.2016 15:54:35

Re: Søger inputs

Indlæg af MigogMo » 14.01.2016 16:27:40

Hej!

Hvor er det bare dejligt at høre! Men sikke en kamp vi har foran os med ventetid, og langdistance...

Hvor længe har din mand været i DK? Og hvad siger han til det hele? :)
Og hvad er han - engelsk, afrikaans, noget helt andet? :)

Sujan
Indlæg: 23
Tilmeldt: 15.04.2015 14:30:26

Re: Søger inputs

Indlæg af Sujan » 14.01.2016 16:42:01

Hov,

Vi var kærester i 6 måneder i Sydafrika, backpackede gennem Afrika/Europa i 4 måneder og havde et langdistanceforhold i et år før han kom herop og var i 3 måneder - og så blev vi gift. Vi er aldrig blevet spurgt om noget i henhold til vores "forhold".

Men jeg synes at overgangen til DK for en sydafrikaner er svær. Livsstilen er ikke den samme og leveomkostningerne er noget høje. Måske er det bedst han først kommer herop når tilladelsen er i hus? Det ville jeg havde gjort om hvis jeg kunne... Han er indisk og har sprogøre, så han snakker efterhånden rimeligt dansk. Han læser til ingeniør på en engelsksproget uddannelse og klarer sig godt. Jeg har dog problemer med ar finde job, så jeg arbejder i Sverige, så vores situation pt er alt andet end sjov.

MigogMo
Indlæg: 10
Tilmeldt: 13.01.2016 15:54:35

Re: Søger inputs

Indlæg af MigogMo » 14.01.2016 17:34:18

Sikke en dejlig historie - på trods af jeres situation lige pt.
Ja, overgangen må hive tænder ud. Men hvor er han da sej!
Jeg har kæmpet for at falde til i SA i 5 år nu, og det dur bare ikke.
Det er alt for utrygt, og kunne aldrig drømme om at sætte børn i verden dernede. Ikke når muligheden er der, mht. DK.
Så nu er det hans tur til at kæmpe :)

Lise123
Indlæg: 68
Tilmeldt: 07.08.2015 15:20:18

Re: Søger inputs

Indlæg af Lise123 » 17.01.2016 17:51:36

Jeg har også giftet mig med en mand jeg har mødt i Sydafrika. Han har boet der i 8 år.

Føj ja ventetiden og lang distance er noget er det værste jeg har udsat mig selv for længe.
Øv øv øv.
Ja og jeg ville heller aldrig kunne holde ud at bo dernede resten af mit liv. Vintertiden er alt for mørk og grå.

mh1
Indlæg: 10609
Tilmeldt: 25.09.2007 11:20:33
Geografisk sted: Istanbul, Tyrkiet/Tyskland
Kontakt:

Re: Søger inputs

Indlæg af mh1 » 17.01.2016 20:43:17

Når I er gift, så har det ingen betydning om I må leve adskilt, mens I venter på at kunne få fs.
mh
Rådgiver for ÆUG

Sujan
Indlæg: 23
Tilmeldt: 15.04.2015 14:30:26

Re: Søger inputs

Indlæg af Sujan » 17.01.2016 21:34:08

For nu at ende i en helt anden retning. Synes det er lidt sjovt I ikke har lyst til at bo i Sydafrika? Jeg havde nogle fantastiske år i Sydafrika og jeg ville rigtig gerne tilbage og bo der. Synes livsstilen var rigtig dejlig og landet er fuld af muligheder og oplevelser.

Besvar